Potraviny Južanka sú zásobované niektorými obchodnými reťazcami a Potravinovou bankou Slovenska (PBS). Sortiment je teda vždy závislý od toho, čo dodajú dodávatelia. Iba jedna z košických pekární zásobuje od samotného začiatku otvorenia výdajne Južanka, nezištne dvakrát do týždňa chlebom a sladkým pečivom.
„Oslovili sme cca 45 výrobcov a obchodných reťazcov, iba tri boli ochotné s PBS, o. z. a s nami spolupracovať, hovorí J. Hlinka. „Zaujíma ma, prečo predstavitelia obchodných reťazcov neprejavili záujem o zásobovanie výdajne aj napriek našej výzve a osobným návštevám prebytočným tovarom tesne pred zárukou? Aké problémy ich v tom brzdia – sú to problémy legislatívne, daňové, prílišná byrokracia a podobne? Alebo je pre nich jednoduchšie tovar likvidovať v kafilériách ako ich ďalej poskytnúť? Je to finančne výhodnejšie?"
Oslovili sme najväčšie obchodné reťazce. „V prvom rade treba povedať, že nemáme, ako sa uvádza v citáte tzv. prebytočný tovar tesne pred zárukou," hovorí Oľga Hrnčiarová, manažérka vonkajších vzťahov Tesco Stores, a. s. „Každému tovaru samozrejme končí v určitej dobe záruka, takýto tovar sa za zvýhodnené ceny predáva až do doby skončenia minimálnej trvanlivosti/dátumu spotreby. Po uplynutí 'záruky' ďalší predaj obyvateľstvu, prípadne posunutie na PB jasne definuje legislatíva ako nemožné. A tak tovar buď likvidujeme alebo posúvame napr. do ZOO. Najnovšie realizujeme projekt so Slobodou zvierat a so Slovenskou poľovníckou komorou, kde posúvame potraviny na prikrmovanej lesnej zveri a kŕmenie psov v útulkoch."
Spoločnosť Lidl podľa vyjadrenia PR manažérky a tlačovej hovorkyne Jany Čupkovej má nastavený systém tak, že dosahuje vysoké odpredaje – čím sa minimalizujú odpisy. „Podobnú iniciatívu však zvažujeme, ale zatiaľ sme nenašli spôsob, ako zaručiť kvalitu našich produktov aj vo výdajniach potravín."
Metro patrí medzi pravidelných a významných partnerov Potravinovej banky Slovenska. "Konkrétne pobočke v Košiciach venujeme každý mesiac tovar s krátkou dobou spotreby vo výške 1 000 eur. Výdajňa potravín Južanka je naviac naším zákazníkom, keďže prevádzkuje i vývarovňu," povedala nám manažérka Romana Nýdrle.
Južanku zásoboval aj Kaufland. "Minulý rok v septembri sme spolu s PB Slovenska a MČ Košice-Juh odštartovali testovaciu spoluprácu pri zásobovaní výdajne potravín," dozvedeli sme sa od Martina Gärtnera, vedúceho úseku reklamy. „Test bol potrebný kvôli nastaveniu našich interných procesov. O opätovné nadviazanie trvalej spolupráce máme naďalej seriózny záujem, medzičasom však došlo u nás k zásadným organizačným a procedurálnym zmenám, ktoré obnovenie dodávok, žiaľ, spomalili oproti pôvodne avizovaným termínom. Poskytovanie tovaru budeme schopní obnoviť v priebehu niekoľkých týždňov."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári