Korzár logo Korzár Košice
Streda, 25. november, 2020 | Meniny má KatarínaKrížovkyKrížovky

Svojmu koníčku obetujú nielen čas, ale aj nemalé sumy peňazí

Neuveriteľných 10 rokov uplynulo od chvíle, keď Košičania mohli po prvý raz vidieť na Hlavnej ulici desiatky nádherných historických vozidiel.

Tento ford dostal M. Mladoň ako dedičstvoTento ford dostal M. Mladoň ako dedičstvo (Zdroj: Judita Čermáková)

Počas tohtoročných osláv Dňa mesta Košice sa uskutočnil pod názvom Cassovia Retro 2012 už 10. ročník medzinárodného stretnutia veteránov. Okrem historických štvor- či dvojkolesových deduškov prichystali organizátori malé prekvapenie v podobe športových tátošov. Áut i motoriek.

"Vozidiel vyrobených do roku 1950 prišlo dvanásť, športových osem a motoriek desať či dvanásť," pochvaľoval si jeden z organizátorov, Bartolomej Perháč. "K najväčším lákadlám určite patria staručké fordy z roku 1917 a 1919, takisto i veľmi vzácna Praga Piccolo z roku 1933 z Popradu, v Košiciach je po prvý raz. Bolo ich málo vyrobených i zachovaných. Z historických motoriek je zaujímavý stroj pána Šolca, bývalého československého reprezentanta, zanieteného motorkára telom i dušou."

Skryť Vypnúť reklamu

Ford mu poslali ako dedičstvo

K najviac Košičanmi obliehaným, obdivovaným a najfotografovanejším historickým krásavcom patril ford z roku 1917, ktorý v súťaži krásy a elegancie nakoniec získal prvé miesto v kategórii áut vyrobených do roku 1930. Na Cassovia Retro 2012 s ním prišiel Martin Mladoň z Popradu.

"Chodím na každý ročník tohto podujatia, s týmto fordom, myslím, po druhý raz. Tomuto koníčku sa venujem od malička, začal s tým už môj otec," priznal sympatický chlapík odetý, ako sa patrí na správneho veteránistu, v dobovom kostýme. "On mal veterána ako jeden z prvých v Poprade, spoločne to ťaháme už pekných pár rokov. V našej rodine boli vždy autá i motorky, ktoré majú nejakú históriu. Môj nebohý pradedo Ján Andráš v roku 1925 či 1926 odišiel do Ameriky. Druhýkrát sa oženil, mal deti, stratil sa vtedy z nášho života a nikto o ňom nič nevedel. Dal som si tú námahu a po 10 rokoch hľadania sme cez Červený kríž našli jeho rodinu. Jeho syn, ktorý má už vyše 80 rokov a mali tento ford v USA, mi ho poslal ako dedičstvo po pradedovi, spolu so všetkou dokumentáciou. Pre našu rodinu má teda toto auto obrovský význam a je to ozajstná kuriozita. Auto bolo v pôvodnom stave, len sme ho museli prestriekať. Bolo totiž odložené v stodole, oni ho nepoužívali. Viem, že v Komárne by mal byť jeden z roku 1914 a môj z roku 1917. Určite ich nie je takto zachovaných veľa. Vyrobených od roku 1908 do roku 1927 bolo asi pätnásť miliónov."

Štvormiestne autíčko s drevenou oplechovanou karosériou zožerie na stovku okolo 15 litrov pohonných hmôt, má petrolejové pozičné svetlá a dvere iba na pravej strane. Dvere na ľavej nemôžu byť, lebo sa tam nachádza rýchlostná páka a pedále. Nemá tachometer, ale raz vraj pánovi Mladoňovi nameral radar rýchlosť okolo 70 km/h. Plyn je ovládaný ručne a na karosérii ľudia obdivovali zaujímavý klaksón, klasickú ručnú trúbu. Autíčko bolo v USA dostupné širokej verejnosti v duchu Fordovho hesla, že postaví Ameriku na kolesá, čo sa mu i podarilo. Cez víkendy slúžili fordy ako osobné vozidielka na rodinné výlety, cez všedné dni ako tvrdo komerčné, podnikateľské vozy.

Skryť Vypnúť reklamu

Jawu 350 dával dokopy päť rokov

Na schodíkoch košického Štátneho divadla sedel nenápadný sivovlasý chlapík, pozeral na prekrásnu červenú motorku Jawa 350. Na slnku sa blýskali perfektne pochrómované doplnky legendárnej mašiny. Jej hrdý majiteľ, Ladislav Šolc zo Šemše, ktorý ale býva už 22 rokov v Košiciach, si nakoniec zo súťaže odniesol pohár za druhé miesto v súťaži krásy.

"Dačo už mám na motorkách odjazdené," skromne poznamenal trojnásobný majster Slovenska a štvrtý z majstrovstiev československej republiky. Ako som sa k tomu dostal? Jednoducho. Išiel som za učňa do opravovní motocyklov v Košiciach, vedúci, pán Macháček, bol pretekár. Začal som chodiť s nimi ako technik a prosto som zavoňal benzín. Jazdil som už asi na všetkom, čo má kolesá. Prvou mojou motorkou bol pionier, potom prišli jawy, čézety a podobne. K jawám mám priam srdcový vzťah, sú ľahko čitateľné, škoda že je ich na cestách už tak málo. Jawa, s ktorou som prišiel, má benzínovú nádrž, v strede s olejovou nádržkou, bez zadného perovania, preto má perované sedadlo. Vyrobili ju v roku 1935. Bola to päťročná robota, na tejto mašine je veľmi veľa vecí, niektoré bolo treba opraviť, iné vyrobiť, pochrómovať. Kúpil som ju od jedného kamaráta, ktorý má motorku, bola v hroznom stave. Preto som aj najprv povedal, že ju nechcem. Druhý raz mi to už nedalo, povedal som si, že lepšiu aj tak nezoženiem. Týchto motoriek je totiž veľmi málo. Tak som ju celú rozobral a začal pracovať. Bolo to náročné najmä preto, lebo neboli náhradné dielce. Koľko je takýchto na Slovensku neviem, ale v Košiciach sú iba dve, má ju kamarát, je presne tak isto urobená ako moja."

Pán Šolc si svoj dvojkolesový poklad stráži ako oko v hlave, preto motorku nepoužíva bežne na cestách. Chodí s ňou len na také akcie, akou je i Cassovia Retro či iné podobné. Na Cassovia Retro 2012 mala táto prekrásna mašinka svoju premiéru. Dozvedeli sme sa aj to, ako najlepšie zistiť, či motorka ide. Vraj je to vtedy, ak má obe gumy tvrdé a po zasunutí kľúča do zapaľovania trúbi.

Skryť Vypnúť reklamu

Auto, na akom jazdia americkí herci

Mnohí ľudia sa počas medzinárodného stretnutia veteránov pristavovali aj pri modernejších športových autách, ktoré pútali nielen svojimi tvarmi, ale i výkonnými motormi. Jedným z týchto krásavcov bol i červený Pontiac Firebird z roku 1979, ktorému "velil" Ľubomír Eliáš z Košíc. Na americkom voze asi najviac priťahovali pohľady obrovský motor a tvar karosérie.

"Objem motora má 4,9 kubického centimetra, mimo mesta spotrebu 10 až 11 litrov, v meste takých 14 až 15 litrov, dosiahnuť rýchlosť 180 či 200 kilometrov za hodinu nie je žiadny problém," hrdo opisoval svojho tátoša jeho majiteľ. "Väčšinou s ním jazdím len na takéto zrazy. Podarilo sa mi ho získať vo Švajčiarsku, tam som ho kúpil po nežnej revolúcii. Bolo ho treba dať do pôvodného stavu, trvalo to asi dva či tri roky, lebo stále pribudlo niečo, čo bolo treba spraviť. Dnes už nie je problém zohnať veci na americké autá, ale vtedy sme to museli dovážať cez Rakúsko. Kolesá sú iné, pôvodné boli také, aké vidno aj vo filmoch, malo to celkom iné elektróny. Na takýchto autách jazdili vo filmoch mnohí herci, napríklad Burt Reynolds, o niečo starší typ sa objavil aj vo filme Vodič. Dodnes ich používajú v Amerike pri nakrúcaní takých scén, ako napríklad rôznych bankových lúpeží. Na celom Slovensku, pokiaľ viem, je takýto model iba jeden, doposiaľ som ho na žiadnom inom zraze nevidel. Ešte pre zaujímavosť, motorová časť má veľkosť asi 160 x 170 centimetrov, auto je dlhé viac ako päť metrov."

"Ohnivý vták" má i ďalšiu zaujímavosť. Vyrobili ho síce pred viac ako 30 rokmi, ale má elektronické otváranie okien, centrálne zamykanie dverí, klimatizáciu, automatickú trojstupňovú prevodovku.

"Manželka je s mojím koníčkom spokojná, berie náš motoristický šport ako niečo, čo je v pohode, dané a hotovo. Toto auto beriem ako vozidlo pre ľudí, aby sa ním pokochali, odfotili si ho a tak."

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  3. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  4. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  5. Táto pomôcka zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  6. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tracíciou!
  7. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  8. Máš dosť teórie a poučiek? Študuj, cestuj, pracuj a ži!
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  1. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  2. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  3. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  4. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  5. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  7. Budúcnosť M&A v Európe
  8. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  9. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  10. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 779
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 787
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 10 215
  4. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 099
  5. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 8 826
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 613
  7. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 516
  8. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 475
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 427
  10. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 295
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Malá obec nesmie spustiť privatizáciu vodární. Prokurátor vidí ovocie otráveného stromu

Starosta porušil štyri zákony, majetok dediny predáva i kupuje.

Starosta Čerhova Jaroslav Bajužik.

Podklad, listy, konáriky, penetrácia, asfalt. Aj tak opravujú košické chodníky

Firma: Stáva sa, nevadí. Mesto, vedúca, poslanec: Môže byť problém.

Firma odmieta, že by nečistoty pod penetračnou vrstvou ovplyvnili kvalitu a životnosť chodníka.
Ilustračné foto.

Na boj proti korone dali závratnú sumu. NKÚ: Starosta pochybil

Okresný úrad rozhodol, že aj tak vyše 140-tisíc eur Markušovciam preplatí.

Okresný úrad v Spišskej Novej Vsi schválil preplatenie koronavýdavkov obci Markušovce.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kováčik je stále špeciálny prokurátor a má previerku

Funkcie sa vzdal listom až k 31. januáru

NAKA zadržala špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika.
Dobré ráno

Dobré ráno: Odíde Sulík kvôli Matovičovi z koalície?

Čo sa deje vo vládnej koalícii.

Komentár Zuzany Kepplovej

A čo ak nie sme vo vojne

Čo robíme, keď sa vyloďujeme, zhadzujeme atómky a národne povstávame proti hnusobe?

Zuzana Kepplová.
Prezidentka Zuzana Čaputová a premiér Igor Matovič prichádzajú na tlačovú konferenciu v Prezidentskom paláci.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop