Stavebné bytové družstvá i vedenia spoločností vlastníkov bytov majú na zasielanie vyúčtovania čas do 31. mája. Oslovili sme niektoré bytové družstvá s otázkou, či ich klienti majú viac preplatkov alebo nedoplatkov.
„V objektoch v správe SBD I Košice prevládajú preplatky," povedal nám ekonomický námestník Róbert Gold. „Sú spôsobené miernejšou zimou aj tým, že ľudia viac šetria na teplej vode i teple. Sumy sú individuálne. V priemere od 50 do 300 eur, v niektorých prípadoch aj viac." Preplatky budú zasielať do 30. júna, do tohto termínu musia byť zároveň uhradené aj nedoplatky.
U nájomníkov SBD II na Bardejovskej ulici prevládajú preplatky. „Dôvodom je to, že si ľudia platia viac než treba," hovorí námestník Imrich Macko. „Presné sumy zatiaľ nemáme, sú však rôzne. Preplatky budeme zasielať do konca mesiaca. Nedoplatky je potrebné zaplatiť do 15 dní od obdržania vyúčtovania."
Aj v SBD III na Furčianskej ulici prevládajú preplatky. „Dôvodom je, že mnohí vlastníci a nájomníci bytov sa rozhodli platiť mesačne vyššie sumy, ako im stanovuje zálohový predpis - ako prevenciu pred prípadným nedoplatkom z ročného vyúčtovania," informuje Vladimír Zvirinský, predseda SBD III Košice. „Maximálny preplatok je 1 391,37 eur, maximálny nedoplatok 1 736,44 eur." Bytové družstvo bude zasielať preplatky a vymáhať nedoplatky po započítaní so stavom na kartách k 31. máju v súlade so zmluvou o výkone správy - 60 dní od doručenia ročného vyúčtovania. Od 1. augusta začne upomínať a zmluvne penalizovať nedoplatky. Dlžníkom bude zaslaná upomienka a začne sa mu napočítavať zmluvná penalizácia.
„Každoročne u nás prevládajú preplatky," povedal nám Georgi Svetozarov, námestník pre úsek služieb a energetiky SBD IV na Levočskej ulici. „Za rok 2011 je to cca 80 % klientov. Dôvodov je niekoľko: neustála starostlivosť o znižovanie energetickej náročnosti domov, zavádzanie nových technológií merania - spresňovanie odpočtov, každoročný prepočet záloh po ročnom vyúčtovaní podľa výsledkov predchádzajúceho roka, možnosť individuálnej úpravy záloh podľa želania klientov (využíva viac ako 50 % klientov)." Priemerný preplatok je 156 eur.
Preplatok bude zasielaný do 15 dní odo dňa doručenia. Lehota na zaplatenie nedoplatku je tiež 15 dní. „Ak klient nedoplatok nezaplatí, bude mu zaslaná upomienka. Pokiaľ na ňu nebude reagovať, bude mu zaslaný pokus o zmier a výzva pred podaním žaloby. Ak ani potom nedôjde k úhrade, nasleduje podanie žaloby," dodáva G. Svetozarov.
„Výsledok ročného vyúčtovania je daný rozdielom medzi zálohovými platbami za jednotlivé poskytované služby spojené s užívaním bytu a skutočnými nákladmi za tieto služby v príslušnom roku," dozvedeli sme sa na sekretariáte konateľa BPMK. „Preplatok a nedoplatok na vyúčtovaní je teda závislý jednak od platobnej disciplinovanosti užívateľa bytu a jednak od samotnej spotreby jednotlivých služieb, ktorú vie užívateľ bytu ovplyvniť. Nie je možné sa jednoznačne vyjadriť k otázke, či prevládajú preplatky alebo nedoplatky a v akých sumách, pretože ide o premenlivý údaj."
Preplatky sa užívateľom obecných bytov poukazujú po uplynutí 30-dňovej reklamačnej lehoty. Užívatelia obecných bytov sú povinní poukázať nedoplatky z vyúčtovania v lehote 30 dní od doručenia vyúčtovania (t. j. do uplynutia reklamačnej lehoty). „V prípade, že nedôjde k úhrade nedoplatku na vyúčtovaní v stanovenej reklamačnej lehote je možné uzatvoriť dohodu o vysporiadaní dlhu formou splátok. V prípade, že nedôjde k dobrovoľnej úhrade nedoplatku zo strany užívateľa bytu a ani k prejavu smerujúcemu k uzatvoreniu dohody, pristupujeme k vymáhaniu nedoplatku súdnou cestou."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári