Úzky ostrovček pre chodcov uprostred štvorprúdovky. V čase dopravnej špičky sa na ňom tlačí množstvo ľudí, mamičky s kočíkmi a mnohí ich radšej obchádzajú mimo „zebry“. Tzv. dvojfázové priechody pre chodcov vznikli v 90. rokoch pre obľúbenú zelenú vlnu. Samospráva však pripravuje zmeny, plynulý prechod chodcov môže byť realitou.
KOŠICE. Špecifická situácia je na delených priechodoch pre chodcov na dvoch veľkých križovatkách: na Mieri (Hlinkova - Národná trieda) a pri magistráte (SNP – Toryská).
Obe sú pre chodcov nepohodlné kvôli úzkemu priestoru medzi pruhmi áut. Pri magistráte navyše sťažujú prechod aj električky, ktoré majú prednosť v jazde.
„Ak stojím v strede križovatky na Mieri a z každej strany sa rútia autá, mám strach. Zažil som tu nebezpečné situácie. Ak tu poobede stojí viac ľudí, ledva sa zmestíme. Nehovoriac o tom, ak ide niekto s kočíkom,“ sťažuje sa starší pán Ivan.
Za pravdu mu dáva aj nehoda zo začiatku mája. Taxikár tam na priechode zrazil dvoch chodcov, obaja utrpeli ťažké zranenia, vrátane zlomenej panvy.
Zelená vlna
Magistrát pripomína, že o priechodoch sa rozhodlo pri výstavbe svetelnej signalizácie.
„V 90. rokoch bolo vtedajším vedením mesta rozhodnuté, že prioritu bude mať zelená vlna pre motorové vozidlá. Na základe toho boli signálne plány cestnej svetelnej signalizácie (CSS) riešené v meste 'bezkolízne ' - žiadny dopravný smer nie je v kolízii s iným dopravným smerom ani chodcami,“ vysvetľuje Ladislav Tobák, ktorý je na referáte dopravy poverený agendou cestnej svetelnej signalizácie.
V prípade umožnenia plynulého prechodu chodcov cez križovatku by podľa neho došlo k narušeniu zelenej vlny a podstatnému zdržaniu áut aj meškaniu MHD na vstupoch do križovatky.
„Každé predĺženie zelenej pre chodcov je možné iba na úkor skrátenia zelenej pre autá.“
Terasania sa sťažujú
Sťažnosti na priechody na frekventovanej križovatke pri magistráte pozná aj vedenie mestskej časti Západ. Samospráva s odborníkmi z magistrátu rieši, ako tu zvýšiť bezpečnosť.
„Nebezpečná situácia nastáva vo chvíli, keď pri prechádzaní smerom od magistrátu k obchodnému centru Galéria chodci neprejdú plynule cez celú ulicu. Bráni im v tom semafor, ktorý ich pustí až na dvakrát, teda zdrží ich v strede na malom ostrovčeku. Pokiaľ tam stojí väčšia skupina ľudí a k zastávke sa blíži električka, dochádza k nebezpečnej situácii. Chodci sa razom ocitnú medzi električkou a automobilmi,“ opisuje problém starosta Rudolf Bauer (KDS).
Prvoradá by podľa neho mala byť bezpečnosť chodcov, a nie zelená vlna pre vodičov. „Chodec je omnoho zraniteľnejší ako motorové vozidlo.“
Podľa magistrátu je zmena režimu na Triede SNP možná iba spracovaním nových signálnych plánov. A to je komplikované.
Tobák však dodáva, že mesto ich už pripravuje. V závislosti od rozsahu zmien bude potrebné zabezpečiť finančné prostriedky na úpravu signálnych plánov a doplnenie signalizácie o tlačidlá a detektory.
Chodci plynule na SNP?
„Jednou z požiadaviek pre spracovateľa signálnych plánov bude aj možnosť plynulého prechodu chodcov cez priechody bez zastavenia na stredovom ostrovčeku na všetkých križovatkách na Triede SNP,“ informuje Tobák.
V prípade, ak tým nedôjde k zdržaniu vozidiel, zmena sa aj zrealizuje. Takto bol už upravený režim CSS v križovatke Kuzmányho – Poštová a pripravuje sa to na Južnom nábreží.
Ďalšou možnosťou zvýšenia bezpečnosti chodcov na delených priechodoch je podľa odborníka úprava stredových ostrovčekov, ich rozšírenie a zúženie jazdných pruhov na minimálnu šírku. To je však možné iba na niektorých miestach.
Štatistika
Nehody chodcov
Na priechodoch pre chodcov zaznamenala polícia vlani v Košiciach 149 dopravných nehôd.
Celkovo (t. j. aj mimo priechodov) bolo usmrtených 5 chodcov, ťažko zranených 29 a ľahko zranených 56 chodcov. Z celkového počtu nehôd chodci zavinili 30, pri ktorých nebola žiadna osoba usmrtená.
V popoludňajších hodinách môžete vzhľadom na tieto neuspokojivé čísla často vidieť policajtov na najfrekventovanejších priechodoch. Informoval o tom košický policajný hovorca Alexander Szabó.
jog
Anketa
Obávate sa priechodov pre chodcov?
Pri najrušnejších križovatkách sme sa Košičanov pýtali, aké majú skúsenosti s priechodmi, či majú aj zlé skúsenosti a či by mala mať prednosť bezpečnosť chodcov alebo plynulosť dopravy.
Andrej, stavbár: Prekáža mi úzky ostrovček, najmä keď je na ňom veľa ľudí. Potom tu (SNP) vznikajú situácie, keď sa môže niečo stať. Neviem, či by existovalo nejaké preriešenie tejto križovatky. Zažil som prípad, keď cyklista išiel zhora a my chodci sme mali zelenú, prebehol tesne pred nami, keby niekto vstúpil do jeho dráhy, tak nás prevalcuje. Je to aj chyba ľudí.
Stanislava a Filip, na materskej: Prekáža mi to veľmi, lebo keď ide električka a stojíme na ostrovčeku a je nás tam viac, my sa nemáme kde uhnúť. Jednoducho sa to nedá, lebo sa nezmestíme. Už sa raz tak stalo, že sme sa posúvali a nevedeli kam, išla električka a aj autá. Určite by sa to malo riešiť. Je to veľmi nepríjemné tak stáť aj s kočíkmi, a keď sme mali väčší kočík, bol to veľký problém.
Rastislav, študent: Ostrovčeky sú dosť úzke, mohli by byť širšie. Pri novej nemocnici sa mi už párkrát stalo, že keď išla električka a bolo veľa ľudí, bolo to zlé. Ešte lepšie by bolo, keby to chodec prešiel na jedenkrát. V každom prípade by mali mať chodci prednosť pred motoristami, lebo ide o zdravie človeka. Na druhej strane je však otázka, ako by to riešili v dopravnej špičke, koľko áut by tu stálo. Všetko má svoje pre a proti, treba nájsť kompromis.
Jarmila, na materskej: Je to neprístupné, ostrovčeky sú úzke, je to strašne zlé. Problém je hlavne s kočíkmi. Myslím, že ak by mali chodci prednosť pred zelenou vlnou, tak by to asi dosť ovplyvnilo aj motoristov, lebo v dnešnej dobe je strašne veľa áut. Je to ťažké. Prajem si ohľaduplnejších vodičov. Ale aj chodcov, niektorí si nevedia počkať na zelenú.
Barbora, študentka: Ostrovčeky sú malé a priechody sú dosť nebezpečné. Keď na tento priechod (Mier), ktorý má asi pol metra, príde viac ľudí, môže ma hocikedy zraziť auto. Nie je to vôbec bezpečné. Aby som tu nestála, niekedy prejdem radšej na červenú. Mesto by s tým malo niečo robiť. Semafory v meste nie sú nastavené tak, aby sa dali prejsť plynulo, stále treba zastavovať.
Jana Ogurčáková
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári