KOŠICE. Popri vyúčtovaní má správca či spoločenstvo povinnosť zo zákona predložiť vlastníkom bytov správu o činnosti za predchádzajúci rok. Hlavne o hospodárení domu, stave spoločných častí a zariadení domu.
Vo vyúčtovaní však nemusí byť informácia o použití prostriedkov fondu. Tá má byť v správe od správcu, ktorú musí predložiť taktiež do konca mája.
Vo vyúčtovaní musí byť uvedený príspevok do fondu podľa mesačného zálohového predpisu, aby vlastník mal vo vyúčtovaní celú mesačnú platbu, ktorú uhrádza.
Neraz sa však stane, že správca vyúčtovanie do konca mája nepošle. Čo v takom prípade?
Zložitý dokument
„Vlastníci, ktorých dom je spravovaný na základe zmluvy o výkone správy, môžu pozastaviť správcovi odmenu za výkon správy, kým vyúčtovanie a ostatné správy nepredloží. Ak ide o spoločenstvo, vlastníci sa môžu obrátiť na predsedu, ktorý je za vypracovanie vyúčtovania zodpovedný, ako aj na radu, ktorá je kontrolným orgánom. Do úvahy prichádza aj súd,“ vysvetľuje 1. viceprezidentka Združenia spoločenstiev vlastníkov bytov (ZSVB) na Slovensku Otília Leskovská.
Dodáva, že sa stáva, že nedošli načas faktúry od dodávateľov a teda nie je možné uzatvoriť rok. Vtedy však treba vlastníkov dopredu upozorniť, že vyúčtovanie bude neskôr.
Vyúčtovanie obsahuje veľa údajov, len za teplo a teplú vodu z centrálneho zdroja musí obsahovať 32 údajov.
Tie sú povinné a každá služba musí byť vyúčtovaná samostatne. Vlastník si musí vedieť skontrolovať, koľko zaplatil, aké boli náklady. Vie si skontrolovať, či má správne vyčíslené údaje o byte či spotrebu médií podľa meradiel.
Pozor na koeficienty
Otáznik dlhodobo vyvolávajú koeficienty, ktoré zohľadňujú rozdiel medzi fakturovaným množstvom vody a nameraným. Tie sa rozpočítavajú medzi všetky byty a nebytové priestory.
„Koeficient nemá presiahnuť 1,2 (nie je však žiadnym zákonom alebo iným predpisom obmedzený). Ak je vyšší ako 1,2, treba hľadať problém. Môže ísť o únik vody na spoločných rozvodoch, nepresnosť meradla na päte domu či meradiel v bytoch. Možný je aj čierny odber,“ vraví Leskovská.
Ako ona, tak aj šéf TEHO Juraj Slafkovský tvrdí, že nedoplatky by nemali byť. Dodáva však, že je dôležité, či sú zálohové platby nastavené správne.
„Nedoplatok vzniká, ak je nízka zálohová platba, únik alebo nadmerná spotreba vody. Môže ísť aj o nesprávne určený pomer základnej a spotrebnej zložky na teplo na vykurovanie, nezaplatenie niektorej mesačnej platby. Ak niekto nie je spokojný s vyúčtovaním, musí sa obrátiť na správcu alebo predsedu spoločenstva a členov rady.“
V prípade, že nedostanete vysvetlenie, môžete sa pri spoločenstve obrátiť na Štátnu energetickú inšpekciu a na súd.
Vlastníci, ktorí majú správcu na základe zmluvy o výkone správy, okrem toho aj na Štátnu obchodnú inšpekciu.
Ak vysvitne, že vyúčtovanie je zlé, musí sa urobiť opravné. Lehota podania reklamácie je vyznačená na ročnom vyúčtovaní. Zvyčajne je to 15 alebo 30 dní. V tom čase sa musia uhradiť nedoplatky, ale aj zaslať preplatky.
„Ak si vlastníci v tejto lehote reklamáciu neuplatnia, môžu to urobiť do troch rokov od prevzatia vyúčtovania s ohľadom na Občiansky zákonník.“
ZSVB v spolupráci s Technickým a skúšobným ústavom stavebným pozýva predsedov Spoločenstiev vlastníkov bytov, členov rád a vlastníkov bytov na 1. odborné sympózium pod názvom Legislatíva, obnova, praktické skúsenosti. To sa uskutoční 19. júna 2012 o 9. hodine v zasadačke magistrátu, vstup je voľný.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári