Fanúšikovia dvojkolesovej dopravy v Košiciach napriek miernemu zlepšeniu nemajú veľa dôvodov byť spokojní so stavom a množstvom kilometrov cyklotrás a cyklopruhov v meste. Doteraz nie je možné dostať sa napríklad z Jazera k štadiónu Lokomotívy a ďalej na Alpínku alebo zo sídliska KVP na Furču po súvislej cyklotrase.
KOŠICE. Predstavitelia Cyklistickej únie mesta Košice vinia radnicu z ignorácie väčšiny ich požiadaviek.
Mesto tvrdí, že robí všetko, čo je v jeho finančných silách, aby zlepšovalo podmienky na jazdenie cyklistom v meste a na území Mestských lesov.
Faktom je, že desaťročiami zanedbávaná výstavba cyklochodníkov sa dá len ťažko napraviť za pár rokov.
Priamo v porovnateľne len o niečo väčšej Ostrave je vyše 200 km cyklotrás a ďalšie desiatky kilometrov všetkými smermi von z mesta.
Priamo v Košiciach nájdeme s prižmúrením oboch očí len trasy medzi Námestím osloboditeľov a Čermeľom, vyhradený cyklopruh na sídlisku Terasa, na časti Južnej triedy a cyklisticko-inlinový chodník medzi Sídliskom nad jazerom a Vyšným Opátskym.
Tie vedú väčšinou po spoločných chodníkoch s pešími a ich dĺžka je necelých 26 km. Klasický cyklochodník do Čermeľa je dlhý len necelých 3,6 km.
Labaš: Rodičia radšej deti nepustia bicyklom do školy
Aj preto podľa šéfa cyklistickej únie Karola Labaša máloktorý Košičan bude riskovať, aby jazdil do roboty na bicykli kľučkujúc pomedzi autá.
„Budeme spokojní s takými podmienkami, ktoré vyzdvihnú prirodzené výhody bicykla natoľko, že ľudia ho začnú uprednostňovať pred autom aspoň na krátke vzdialenosti. Od tohto západoeurópskeho trendu ľudí najviac odrádza pocitové aj reálne riziko jazdy v hustej premávke. Procyklistická politika nie je o samoúčelnom naháňaní kilometrov od nikam po nikam, ale o účelnosti trasovania do celistvej mestskej siete, spájajúcej bydlisko s rôznymi cieľmi: obchody a zábavné strediská, zamestnania, školy, rekreačné oblasti. Čiže atraktívnosť prepojená s bezpečnosťou. Pokiaľ rodičia nepustia bez strachu svoje deti na bicykli do školy, dovtedy sa Košice nemajú čím chváliť,“ myslí si Labaš.
Mestské lesy stále značkujú nové trasy
Podstatne lepšia situácia ako v meste je v okolitých Mestských lesoch, ktoré vyznačili celkovo už 130 km cyklotrás pre horské a crossové biky. Trasy sa pravidelne kontrolujú, či na nich nie sú spadnuté stromy.
Lesníci by však privítali väčšiu oznamovaciu aktivitu od cyklistickej verejnosti, ak je niekde po trase poškodené značenie.
Tento rok je v pláne ešte vyznačenie trasy Jahodná – Opátka – Kojšov, v budúcnosti sa počíta s cyklotrasami v okolí Malej a Veľkej Lodiny a viacerými ďalšími v celkovej dĺžke 100 km.
Neuralgickým bodom však stále zostáva neexistencia cyklochodníka medzi Čermeľom (Baránkom) a Alpínkou.
To vedie na paralelnej modrej turistickej značke ku konfliktom medzi cyklistami a pešími. Pre nevysporiadané pozemky na väčšine plánovanej cyklotrasy to bude trvať ešte zopár rokov.
„Ponúkli sme alternatívu vyznačením trasy a to Lokomotíva - Horný Bankov - Stará bankovská cesta - Alpinka, tiež je možné využiť štátnu cestu na Bankov. Obe alternatívy sú však technicky náročné a pre menej zdatných cyklistov nevhodné, štátna cesta nevyhovuje ani z hľadiska bezpečnosti,“ dozvedeli sme sa z Mestských lesov.
Čo mesto už urobilo, resp. chystá pre cyklistov
S Útvarom hlavného architekta (ÚHA) v roku 2010 aktualizovalo koncepciu cyklocestičiek v Košiciach.
S Mestskými lesmi vydalo premiérovú cyklomapu Košíc, kde sú zakreslené existujúce aj plánované cyklocestičky, cyklotrasy a ďalšia vybavenosť pre cyklistov (singletrack, bikrosová dráha atď.).
V rámci projektu Periurban ÚHA pripravuje štúdiu nástupných lokalít s vybavenosťou pre prímestský park Bankov a Ťahanovce, kde sa budú stretávať cyklocestičky mestského charakteru a cyklotrasy rekreačného charakteru.
V Prímestskom parku Ťahanovce navrhujeme zriadenie mestského cykloparku s rôznymi druhmi cyklotratí.
Pripravuje zabezpečenie návrhu rekonštrukcie Mlynského náhonu, kde by mala vzniknúť nová cyklocestička aj s bezbariérovým prepojením na Aničku popod most na Hlinkovej ulici.
Navrhovanú lezeckú stenu pod mostom KVP navrhujú rozšíriť a doplniť o návrh športového parku aj s ďalšími atrakciami prepojenými cyklocestičkou v údolí Čičky pod Wuppertalskou ulicou.
Mestské lesy za posledné dva roky viac než zdvojnásobili počet km cyklotrás.
V máji sa začali umiestňovať tabule – „Desatoro cyklistu v prírode“ so základnými pravidlami pohybu na cyklotrasách.
V najbližších mesiacoch sa budú robiť projekty pre nové úseky cyklocestičiek na Moyzesovej, v Mestskom parku od Mlynskej po železničnú stanicu a časti Letnej ulice, v pláne je aj cyklotrasa cet celú Alejovú.
jsv
Značené cyklotrasy
Aké máme v okolí Košíc
Alpínka - Diana - Nemcová dolka - Findoráková pri Jahodnej - Alpínka (24 km, zelená značka)
Sokoľ - Kráľova studňa - Kavečany (13,5 km modrá značka)
Bankov - Girbeš - Klatovianka - Nižný Klátov (10 km modrá značka)
Jahodná - Pišiverky (po starej židovskej ceste) - chata Lajoška - Jergova studňa - Jahodná (15 km, modrá značka).
Krásna - Heringeš - Košická Nová Ves - Lingov - Zelený dvor - Ťahanovce (22,5 km, modrá značka)
Krásna - Vyšné Opátske - Sady nad Torysou - Košická Polianka - Vyšná a Nižná Hutka - Krásna (30 km červená značka)
Krásna - Nižná Myšla - Ždaňa - Trstené - Skároš - Červený vrch - Vyšná Myšľa - Nižná Myšľa (45 km, červená a modrá značka - pozor na chýbajúce značky najmä pri Nižnej a Vyšnej Myšli).
jsv
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári