Konkrétne Návštevníckeho centra (NC) na Hlavnej 59 a Mestského informačného centra (MiC) v OD Dargov a v OC Cassovia.
KOŠICE. „Júl hodnotíme, čo sa týka turistickej sezóny a turistov, ktorí navštívili Návštevnícke centrum, pozitívne," povedala nám Anna Hein, manažér NC na Hlavnej 69.
„Vedieme si približné štatistiky a na ich základe vieme povedať, že nás navštívilo cca o 5 % návštevníkov viac ako minuloročný júl. Približný počet za minulý mesiac bol 800 návštevníkov. Najviac Košice navštevujú ako aj po minulé roky Česi, Maďari, Poliaci, Nemci, Briti a Američania. V poslednej dobe vzrástol počet francúzskych návštevníkov. Množstvo turistov prišlo kvôli Juniorským majstrovstvám sveta v orientačnom behu, ktoré sa uskutočnili 7. - 14.júla. Vďaka nim prišlo mnoho Austrálčanov, Švajčiarov, Japoncov, Američanov, Škandinávcov..."
Hein hovorí, že boli drobné problémy v komunikácii a to práve s návštevníkmi z Francúzska, z ktorých mnohí neovládajú ani základné frázy po anglicky alebo nemecky.
„Najčastejšie si návštevníci pýtali základné informácie o meste a pamiatkach, mapy, brožúry, informujú sa o aktuálnej ponuke podujatí v meste, potrebujú odporučiť dobré reštaurácie, kaviarne, poradiť s ubytovaním, prípadne zistiť mimomestské spoje napr. do Tatier, Budapešti, Bratislavy, Užhorodu... Okrem informácií si k nám chodia kúpiť spomienkové predmety." Zo suvenírov šli „na dračku" magnetky, perá, pohľadnice, hrnčeky a tričká.
Ako po iné roky, aj teraz sa zamestnanci centra stretli s kuriozitami. „Hlavne západniari zo Slovenska mali chuť navštíviť Lunik IX. Tiež od nás žiadali povedať niečo po východniarsky. Jeden Japonec prišiel na svadbu do Košíc a chcel si kúpiť typické slovenské topánky - krpce. Nór si prišiel na Slovensko pozrieť pamätník Bjornstjerna Bjornsona. Potreboval poradiť, ako sa k nemu dostane."
Júl 2012 bol z pohľadu MiC Košice v porovnaní s minuloročným júlom slabší, čo sa týka návštevnosti centra.
„Napriek prísľubom a rečiam verejných činiteľov sa nepodarilo z Košíc vybudovať atraktívnu turistickú destináciu, ktorá by bola dovolenkármi vyhľadávaná na viac ako jeden deň," hovorí riaditeľ spoločnosti Karol Princz.
Medzi najčastejšie otázky patrilo, kde nájdu lacné ubytovanie, či autopožičovňu, čoraz viac turistov sa pýta na cyklotrasy a možnosti podujatí a akcií, ktoré ponúka Hlavná ulica v podvečerných a večerných hodinách.
V porovnaní s minulosťou prichádza viac návštevníkov, ktorí nekladú len otázku, čo je možné vidieť v našom meste a okolí, ale sú viac pripravení a priamo sa pýtajú, ako sa dostanú na Spišský hrad, či do Zádielskej doliny, kedy je erupcia gejzíru v Herľanoch, aktuálne otváracie hodiny a pod.
Turistov zaujíma všeličo, občas majú aj netradičné otázky. „Napríklad Belgičan sa pýtal, kde by mohol navštíviť kurz tanga. Máme aj smutné zážitky. Napríklad so zahraničnými turistami, vyhľadávajúcimi našu pomoc po tom, čo boli okradnutí. Je nám ľúto, že naša polícia (štátna aj mestská) túto skutočnosť doslova ignoruje! Doplácajú na to nielen turisti a reputácia nášho mesta, ale aj domáci..."
Zo suvenírov sa najväčšej obľube tešili v júli tričká, výrobky zo skla (šálky, "poldecáky", "krígle"), pohľadnice a kľúčenky - všetko s tematikou Košíc a Slovenska a tiež magnetky či šúpoľové bábiky.
Turisti do MiC zavítajú z každého 'kúta sveta'. Najviac ich je z Ruska a Poľska, ďalej z Maďarska, Česka, Francúzska, Belgicka a anglicky hovoriacich krajín.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári