Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

V košickej MHD navrhujú zvýšenie cestovného

Členovia dozornej rady DPMK navrhujú zvýšiť cestovné. Predseda nevylučuje ani privatizáciu. Manažment mlčí, tvrdí, že chystá riešenie.

(Zdroj: ilustračné - Gabriel Kuchta)

Smutné čítanie ponúka výročná správa DPMK za rok 2011. Členovia dozornej rady navrhujú zvýšiť cestovné. Predseda nevylučuje ani privatizáciu. Manažment mlčí, tvrdí, že chystá riešenie.

KOŠICE. Pohodlnú a kultúrnu dopravu sľuboval pred voľbami primátor Richard Raši (Smer). MHD chcel skvalitniť i dobudovaním trolejbusového okruhu, rozšírením električkových tratí či skrátením intervalov medzi spojmi. Po vlaňajšku však DPMK narieka.

DPMK mal vlani výnosy 32,3 milióna eur, z toho z dopravnej činnosti 12,6 milióna a z mesta dostal bežnú dotáciu 15,5 milióna (tento rok 16,7 milióna). Skončil so stratou 1,4 milióna eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Mesto mu dalo minulý rok investičnú dotáciu len 10 836 eur (tento rok 0 eur) na rekonštrukciu zastávok MHD. Na ostatné investície si požičal 1,25 milióna, zadlženosť firmy stúpla na 85 %.

DPMK má opotrebovaný vozový park aj infraštruktúru: „Investície sú nevyhnutné, ale pri poklese tržieb a neposkytnutej dotácii na kapitálové výdavky nie je reálne ich finančné krytie.“

Hrozí DPMK krach?

Finančná analýza DPMK potvrdila maximálnu zadlženosť, nedostatočnú likviditu a nepriaznivú rentabilitu. Tržby a dotácie nestačia na prevádzkové potreby a investičný rozvoj. Výnosy z dopravnej činnosti klesajú.

Nedostatok zdrojov financujú úvermi. Podnik vysvetľuje, že úverom financoval investície v roku 2011, ktoré zanechalo bývalé vedenie.

„Nevyhnutné je posilnenie vplyvu akcionára (mesta) v spoločnosti peňažným, resp. nepeňažným vkladom, aby sa zabránilo úpadku spoločnosti. Miera zadlženosti vyjadrená vzťahom záväzkov a vlastného imania je 344,3 % (v roku 2010 bola 175,5 % ). Čisté imanie dosiahlo zápornú hodnotu 11,2 milióna eur (v roku 2010 bolo – 5,9 milióna),“ uvádza správa.

Skryť Vypnúť reklamu

Kočiš: Zvýšme cestovné

Šéf Dozornej rady DPMK a koaličný poslanec Stanislav Kočiš (Most–Híd) tvrdí, že problémy sa nakopili minimálne od roku 2006. „Nemaľujme si krásne obrázky, takto to ďalej nemôže ísť.“

Ako jedno z riešení odporúča zvýšiť cestovné asi o 10 %. „Je to citlivý krok pre vedenie mesta i verejnosť, no prečo by sa na MHD mali stále viac skladať i ľudia, ktorí ju nevyužívajú? O zvýšení cestovného som už hovoril s viceprimátormi a šance vidím 50 na 50.“

Kočiš navrhuje i zrušiť zneužívané najlacnejšie 4-zastávkové lístky aspoň na rýchlych linkách a do železiarní.

Ako ďalšie alternatívy odporúča zvážiť vstup súkromného investora a prenájom časti liniek firme, u ktorej by si mesto objednalo službu lacnejšie ako dnes.

Člen Dozornej rady DPMK a koaličný poslanec Miloš Ihnát (Smer) vraví, že hoci primátor sľuboval, že Košičanom sa cestovné nezvýši, a Košice sú asi jediné mesto na Slovensku, kde cestovné ešte nezdraželo, „situácia v podniku nás tlačí k tomu, že sme to museli prehodnotiť. Prikláňam sa k stanovisku predsedu dozornej rady, aj ohľadom 4-zastávkového lístka.“

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa Ihnáta za plánované zvýšenie cestovného môžu i problémy z minulosti, aj aféra OutClaim.

„Vadí mi 'prešumenie' tejto vážnej kauzy, z účtov podniku odtieklo 2,5 milióna eur, inak by DPMK po stránke vozového parku i koľajových zvrškov mohol byť úplne inde.“

Hrehorčák: Úpadok nehrozí

Generálny riaditeľ DPMK Juraj Hrehorčák reaguje, že vlastné imanie firmy je kladné vyše 5 miliónov EUR: „Úpadok nehrozí, záväzky sú uhrádzané a k 30. 6. vykazujeme kladný prevádzkový výsledok. Z hľadiska bonity nemáme problém ani získať úverové zdroje.“

Hrehorčák dodal, že manažment pripravil 2 zásadné materiály, ktoré chcú komplexne riešiť dlhoročne zlú situáciu DPMK: Stratégiu stabilizácie a rozvoja a Obnovu vozového parku DPMK. Majú byť zaradené na najbližšie mestské zastupiteľstvo v septembri.

Podľa primátora so zásadnými problémami DPMK zápasia od jeho prebratia a doplácajú na zlé manažérske rozhodnutia z minulosti.

Tvrdí, že technický stav vedení je dlhodobo zanedbaný, vynakladajú neadekvátne financie na prevádzku trolejbusovej dopravy, DPMK je dlhodobo preúverovaný a investične podkapitalizovaný.

„Dlhé roky podceňovaná situácia sa nedá vyriešiť z večera do rána. Podnik je v štádiu, kedy musíme jeho existenciu riešiť koncepčne, riešiť len aktuálne problémy už nestačí,“ vraví Raši. On ani Hrehorčák zatiaľ možné riešenia nešpecifikovali.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  2. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  4. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  5. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  6. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  7. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  8. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  9. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  1. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  2. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  3. Changes to the System of Remedies under the Amendment to the PPL
  4. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  5. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  6. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  8. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  9. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  10. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 33 047
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 113
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 735
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 12 477
  5. Aká je chémia vôní 9 551
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 344
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 704
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 590
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 079
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 582
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Embraco v Spišskej Novej Vsi.

Financovanie Šírava Parku napadla Národná banka Slovenska

Firma musí zaplatiť pokutu a ukončiť kolektívne investovanie.

Vizualizácia projektu Šírava Park.
Testovanie metódou real time PCR s reverznou transkripciou.

Riaditeľka s dvomi platmi brala dotácie na mŕtve duše. Polícia: Žiadny podvod

Vyšetrovateľ: Žiakmi sú aj deti, ktoré do školy nechodia.

Súkromná škola čelí podozreniu z podvodu, polícia stále koná.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Rodičov trápi dištančné vzdelávanie, PCR testy odhalili 196 prípadov (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili celkovo viac ako 105-tisíc nakazených. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 839 obetí.

Učiteľka sedí v prázdnej triede a pripravuje si materiály pre žiakov počas dištančnej výučby.

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.
Kathy Bates dostala za úlohu sadistickej fanúšičky Annie Wilkesovej Oscara.
Cynická obluda

Pacient Kollár prepustený

Kollár prišiel k úrazu vďaka papalášskym manierom a v nemocnici v nich pokračoval. Kto by to tušil?!

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop