Smutné čítanie ponúka výročná správa DPMK za rok 2011. Členovia dozornej rady navrhujú zvýšiť cestovné. Predseda nevylučuje ani privatizáciu. Manažment mlčí, tvrdí, že chystá riešenie.
KOŠICE. Pohodlnú a kultúrnu dopravu sľuboval pred voľbami primátor Richard Raši (Smer). MHD chcel skvalitniť i dobudovaním trolejbusového okruhu, rozšírením električkových tratí či skrátením intervalov medzi spojmi. Po vlaňajšku však DPMK narieka.
DPMK mal vlani výnosy 32,3 milióna eur, z toho z dopravnej činnosti 12,6 milióna a z mesta dostal bežnú dotáciu 15,5 milióna (tento rok 16,7 milióna). Skončil so stratou 1,4 milióna eur.
Mesto mu dalo minulý rok investičnú dotáciu len 10 836 eur (tento rok 0 eur) na rekonštrukciu zastávok MHD. Na ostatné investície si požičal 1,25 milióna, zadlženosť firmy stúpla na 85 %.
DPMK má opotrebovaný vozový park aj infraštruktúru: „Investície sú nevyhnutné, ale pri poklese tržieb a neposkytnutej dotácii na kapitálové výdavky nie je reálne ich finančné krytie.“
Hrozí DPMK krach?
Finančná analýza DPMK potvrdila maximálnu zadlženosť, nedostatočnú likviditu a nepriaznivú rentabilitu. Tržby a dotácie nestačia na prevádzkové potreby a investičný rozvoj. Výnosy z dopravnej činnosti klesajú.
Nedostatok zdrojov financujú úvermi. Podnik vysvetľuje, že úverom financoval investície v roku 2011, ktoré zanechalo bývalé vedenie.
„Nevyhnutné je posilnenie vplyvu akcionára (mesta) v spoločnosti peňažným, resp. nepeňažným vkladom, aby sa zabránilo úpadku spoločnosti. Miera zadlženosti vyjadrená vzťahom záväzkov a vlastného imania je 344,3 % (v roku 2010 bola 175,5 % ). Čisté imanie dosiahlo zápornú hodnotu 11,2 milióna eur (v roku 2010 bolo – 5,9 milióna),“ uvádza správa.
Kočiš: Zvýšme cestovné
Šéf Dozornej rady DPMK a koaličný poslanec Stanislav Kočiš (Most–Híd) tvrdí, že problémy sa nakopili minimálne od roku 2006. „Nemaľujme si krásne obrázky, takto to ďalej nemôže ísť.“
Ako jedno z riešení odporúča zvýšiť cestovné asi o 10 %. „Je to citlivý krok pre vedenie mesta i verejnosť, no prečo by sa na MHD mali stále viac skladať i ľudia, ktorí ju nevyužívajú? O zvýšení cestovného som už hovoril s viceprimátormi a šance vidím 50 na 50.“
Kočiš navrhuje i zrušiť zneužívané najlacnejšie 4-zastávkové lístky aspoň na rýchlych linkách a do železiarní.
Ako ďalšie alternatívy odporúča zvážiť vstup súkromného investora a prenájom časti liniek firme, u ktorej by si mesto objednalo službu lacnejšie ako dnes.
Člen Dozornej rady DPMK a koaličný poslanec Miloš Ihnát (Smer) vraví, že hoci primátor sľuboval, že Košičanom sa cestovné nezvýši, a Košice sú asi jediné mesto na Slovensku, kde cestovné ešte nezdraželo, „situácia v podniku nás tlačí k tomu, že sme to museli prehodnotiť. Prikláňam sa k stanovisku predsedu dozornej rady, aj ohľadom 4-zastávkového lístka.“
Podľa Ihnáta za plánované zvýšenie cestovného môžu i problémy z minulosti, aj aféra OutClaim.
„Vadí mi 'prešumenie' tejto vážnej kauzy, z účtov podniku odtieklo 2,5 milióna eur, inak by DPMK po stránke vozového parku i koľajových zvrškov mohol byť úplne inde.“
Hrehorčák: Úpadok nehrozí
Generálny riaditeľ DPMK Juraj Hrehorčák reaguje, že vlastné imanie firmy je kladné vyše 5 miliónov EUR: „Úpadok nehrozí, záväzky sú uhrádzané a k 30. 6. vykazujeme kladný prevádzkový výsledok. Z hľadiska bonity nemáme problém ani získať úverové zdroje.“
Hrehorčák dodal, že manažment pripravil 2 zásadné materiály, ktoré chcú komplexne riešiť dlhoročne zlú situáciu DPMK: Stratégiu stabilizácie a rozvoja a Obnovu vozového parku DPMK. Majú byť zaradené na najbližšie mestské zastupiteľstvo v septembri.
Podľa primátora so zásadnými problémami DPMK zápasia od jeho prebratia a doplácajú na zlé manažérske rozhodnutia z minulosti.
Tvrdí, že technický stav vedení je dlhodobo zanedbaný, vynakladajú neadekvátne financie na prevádzku trolejbusovej dopravy, DPMK je dlhodobo preúverovaný a investične podkapitalizovaný.
„Dlhé roky podceňovaná situácia sa nedá vyriešiť z večera do rána. Podnik je v štádiu, kedy musíme jeho existenciu riešiť koncepčne, riešiť len aktuálne problémy už nestačí,“ vraví Raši. On ani Hrehorčák zatiaľ možné riešenia nešpecifikovali.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári