Rodičia sú už informovanejší o tejto možnosti a viac ju využívajú.
KOŠICE. V niektorých lokalitách narástol počet odkladov o desiatky percent. V miestach, kde je prevaha sociálne slabších obyvateľov, dokonca takmer o 100 %, čo však súvisí aj s tým, že tieto deti musia povinne absolvovať psychologické vyšetrenie. Je však aj veľa prípadov, keď je odklad neodôvodnený.
„Rodičia chcú deťom predĺžiť detstvo. Tvrdia, že je ešte hravé, mamičkin miláčik. V takých prípadoch robíme kontrolné vyšetrenia a vo väčšine prípadov rodiča presvedčíme. Registrujeme však fenomén, že aj v neodôvodnených prípadoch rodičia dávajú odklad školskej dochádzky. Žiadajú to razantne, vedomí si svojich práv a to aj v prípadoch, kde skutočne odklad nemá žiaden význam. Vyhovárajú sa na to, že sa sťahujú, majú malé dieťa, nebudú mať čas, kamarátka nejde ešte do školy,“ vysvetľuje psychologička Eva Fazekašová.
Psychológovia teda neraz jednoznačne odporúčajú školskú dochádzku, napriek tomu dostane dieťa odklad. Rodičia totiž dokážu obísť aj odborné stanoviská psychológov.
Podľa odborníčky nemá žiaden význam držať umelo dieťa ešte rok v škôlke. Často to nepomáha. Dieťa sa potrebuje rozvíjať a v škôlke už takú kvalitu nedostane.
„To, že dieťa zostane doma a nejde do školy, je v poriadku, ale treba si uvedomiť, že detstvo školou nekončí. Naopak, rok navyše v škôlke v niektorých prípadoch vedie k stagnácii.“
Rodičia nespolupracujú
Je tu však aj opačný extrém, keď rodičov na odklad nepresvedčí ani odporúčanie psychológa a dožadujú sa školskej dochádzky.
Najčastejšími dôvodmi, prečo psychológovia odporúčajú odklad, je nezrelosť detí, problém s grafomotorikou, nesprávne vyjadrovanie a nutnosť navštevovať logopéda, emocionálna nezrelosť či jazyková bariéra.
Je treba včas podchytiť, ak má dieťa len menej významné problémy, napríklad držanie ceruzky či emotívne problémy. Čas je na to od februárových zápisov až do septembra.
„Upozorňujeme ich na problémy, ktoré môže mať dieťa v prvom ročníku. Čoraz viac rodičov a aj pediatri si všímajú koordináciu, jemnú motoriku či držanie tela. Niektoré školy majú už pri zápisoch aj psychológov, už tam rodič dostáva prvú informáciu, ak niečo nie je v poriadku. Stáva sa, že tam, kde by sme potrebovali dieťa diagnostikovať, rodič nespolupracuje. Nechodí do škôlky a tak vyšetrenie prebehne až v septembri v škole, kedy sa zistí, že dieťa nie je zrelé. Nastáva problém presvedčiť rodiča, aby súhlasil s dodatočným odkladom, ktorý je možný až do vydania polročného výpisu známok.“
Hrozí emočná trauma
Podľa psychologičky musí dieťa veľmi zlyhávať, aby rodič s takýmto krokom súhlasil. Niekedy povie, že on dieťa doučí a ono sa dostáva do rúk psychológov v druhom - treťom ročníku, kedy už však niet cesty späť.
„Často je to potom pre dieťa spojené s emočnou traumou. Vrátiť ho späť do škôlky je v spojení s reakciami známych či susedov neraz nepríjemné. Treba však pochopiť, že vždy je lepšie urobiť dodatočný odklad, ako potom opakovať ročník.“
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári