KOŠICE. Vajcia so salmonelózou, kuracie prsia s liekmi proti syfilisu, posypová soľ v klobásach a chlebe, ryža s olovom či kyslá kapusta s kyselinou mravčou. Všetky tieto potraviny k nám za posledný rok "prišli" z Poľska. A sú to len niektoré z potravinových káuz, ktoré sa na nás začínajú valiť.
Ale všetko zlé je na niečo dobré. Kupujúci si začali viac všímať, z akej krajiny je potravina, ktorú kupujú. Keďže sme Slováci, mali by sme uprednostňovať vlastné a niektoré obchodné reťazce to aj pochopili. Slovenské výrobky začali viditeľne označovať.
Slovenské výrobky znižujú aj náklady na prepravu
Kto nakupuje v Bille, od začiatku augusta si mohol všimnúť na regáloch zástupy malých modrých pútačov so slovenskými vlajočkami. Cieľom je podporiť slovenských výrobcov a zvyšovať v súčasnosti 65-percentný podiel potravinových výrobkov slovenského pôvodu.
V najbližších týždňoch reťazec plánuje začať spoluprácu s ďalšími slovenskými regionálnymi pekármi, ako aj dodávateľmi hovädzieho mäsa a syrov. Chystá aj rozšírenie spolupráce so slovenskými pestovateľmi ovocia a zeleniny.
"Billa dováža iba tie produkty, ktoré sa na Slovensku nepestujú, nevyrábajú alebo je ich nedostatok. Rýchla cesta z poľa do predajne nám umožňuje predávať kvalitný, čerstvý a ekologický tovar. Pritom znižujeme aj náklady na prepravu naprieč Európou," vysvetlil generálny riaditeľ spoločnosti Billa Česká republika a Slovensko Jaroslaw Szczypka.
V predajniach COOP Jednota dosahujú slovenské výrobky (tovary) 74-percentné zastúpenie.
„Náš systém je partnerom v niekoľkých projektoch na podporu predaja slovenských výrobkov, napr. Kvalita z našich regiónov, Projekt na podporu predaja slovenských mliečnych výrobkov, atď.," povedal nám Ján Bilinský, vrchný riaditeľ sekcie obchodu.
Označenie každého slovenského výrobku individuálne na regáli by bolo podľa neho značne problematické, preto sa orientujú skôr na plagáty, stoppery na regály označené logom Coop Jednota.
„V zmysle našich doterajších vyjadrení pre médiá ako aj v súvislosti s doterajšou verejnou diskusiou na tému zastúpenia slovenských výrobkov v maloobchode môžeme len zopakovať, že kým nebudú stanovené jednotné kritériá vyhodnocovania slovenského sortimentu, je veľmi ťažké stanoviť jeho podiely a komentovať akékoľvek súvisiace skutočnosti," dozvedeli sme sa od Martina Gärtnera, vedúceho úseku reklamy Kauflandu.
„Dodnes nie je jasné, čo je a čo nie je slovenský výrobok. EAN kód už niekoľko rokov nezaručuje, že výrobok je z krajiny, ktorú kód definuje."
Ako však dodáva, v zmysle ich interných pravidiel považujú podiely slovenských výrobkov za vysoké, medziročne rastú dvojmiestne. „Tento rok sme partnerom kampane 'Kupujme kvalitu z našich regiónov'. Okrem toho máme regionálnych dodávateľov najmä v sortimentoch pekárskych výrobkov a čerstvého tovaru."
Dodávateľov do obchodnej siete Lidl vyberajú na základe súťaže, kde je rozhodujúcim faktorom schopnosť zabezpečiť požadovanú kvalitu za najvýhodnejšiu cenu a schopnosť dodávať nimi požadované množstvo tovaru, a to bez ohľadu na krajinu pôvodu.
„Tento fakt sme už prezentovali a prediskutovali na pôde Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR," hovorí Tomáš Bezák, PR manažér a tlačový hovorca spoločnosti.
„Musíme konštatovať, že spoločnosť Lidl nikto neoslovil s ponukou zapojiť sa do prebiehajúcich kampaní na podporu predaja slovenských výrobkov. Z tohto dôvodu nie sú slovenské výrobky predávané v našej sieti, vrátane tých, ktoré sú predávané pod privátnymi značkami, špeciálne označované krajinou pôvodu. Napriek tomu sa podiel slovenských výrobkov v našom sortimente medziročne zvýšil o 50 percent."
Typické slovenské špeciality a domáce výrobky od lokálnych výrobcov nájdu od júna zákazníci v regáloch predajní Tesco označené výrazným štítkom Vyrobené na Slovensku. Zákazníci si môžu kúpiť vyše 200 druhov slovenských výrobkov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári