Korzár logo Korzár Košice

Mestská doprava v Košiciach má zdražieť asi o 10 percent

Vyššie cestovné, autobusy prevádzkované externou firmou, koniec 4-zastávkovým lístkom i trolejbusom.

Trolejbusy majú zmiznúť z košických ulíc.Trolejbusy majú zmiznúť z košických ulíc. (Zdroj: Judita Čermáková)

Navrhuje to dopravný podnik, lebo nemá peniaze na rozvoj ani prevádzku MHD.

KOŠICE. Svoj kritický finančný aj technický stav chce Dopravný podnik mesta Košice riešiť novou stratégiou i zmenami tarify.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zrušiť najlacnejšie, 4-zastávkové cestovné lístky i zdražiť cestovné približne o 10% navrhuje DPMK mestu.

Ďalej chce podnik zveriť dodávku, prevádzku a údržbu autobusov súkromnej firme, ktorú by vybrali v medzinárodnej súťaži.

Navrhuje i zrušiť trolejbusovú trakciu a nahradiť ju autobusmi.

Návrh DPMK prerokuje dnes mestská rada ako odporúčanie poslancom. Tí rozhodnú 17. septembra.

SkryťVypnúť reklamu

Materiály spracoval podnik, zastúpený šéfom predstavenstva Zdenkom Schramlom. Predkladá ich viceprimátor Ján Jakubov (Smer).

Zdraženie od januára?

DPMK žiada zmeny cien od januára 2013. Podľa návrhu sa vyššie cestovné dotkne všetkých lístkov, okrem základného lístka predávaného vodičom a SMS lístka.

Napríklad základný 30-minútový má zdražieť z 55 na 60 centov (+9,1%) a predplatný 30-dňový „mesačník“ z 18,25 na 20 eur (+9,6%). Aj po takomto zvýšení by bola MHD v Košiciach lacnejšia ako v Bratislave.

„Posledná zmena tarify pre rast nákladov bola v roku 2007,“ zdôrazňuje DPMK s tým, že odvtedy stúpla inflácia o 14,8%, priemerná cena nafty od roku 2009 o 23,3% a plynu CNG o 24,9%. Odhadujú, že po zmene tarify tržby DPMK vzrastú asi o 1,5 milióna eur ročne (+13%).

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšie zmeny tarify

Navrhujú tiež zrušiť najlacnejší lístok za 40 centov - neprestupný na 4 zastávky. „Tým predpokladáme výrazné zníženie možnosti špekulácie a nedorozumení cestujúcich.“

Ako kompenzáciu chcú znížiť vek pre bezplatnú prepravu zo 70 rokov na 68. To bude nárast asi o 2 700 osôb a úbytok tržieb o 110-tisíc ročne. Dôchodcom i študentom zľavy 50% ponechajú.

Zrušili by i zľavnený 50-centový lístok na nočný spoj ako extra službu, bol by len eurový. „Tým sa zvýhodní lístok predávaný u vodiča za 1 euro, jeho platnosť sa predĺži z 30 na 60 minút.“

Autobusy súkromníkovi

Podľa audítorských správ je DPMK preúverovaný a hrozí mu likvidácia. Podľa manažmentu predchádzajúce vedenia nezvládli obnovu vozového parku. Z 202 autobusov, 27 trolejbusov a 117 električiek urobili za 5 rokov generálnu opravu len 4 električiek, 1 trolejbusu a kúpili 48 autobusov.

SkryťVypnúť reklamu

„To je príčinou vysokej nákladovosti opráv a údržby. Prejavuje sa to v nekultúrnosti prepravy a potrebe vyššej dotácie. Do úvahy prichádza využitie externého prostredia.“

Podľa podniku vedia súkromné firmy lepšie prefinancovať obnovu vozového parku pre DPMK.
„Licenciu na výkon autobusovej dopravy bude mať DPMK, ktorý bude zodpovedať za prepravu cestujúcich. Externý partner bude ako subdodávateľ, bude mať práva a povinnosti len voči DPMK a nevzniknú mu práva a povinnosti voči cestujúcim,“ uvádza DPMK.

Ten však chce aj naďalej rozhodovať o tarife, predaji lístkov, prepravnej kontrole i cestovných poriadkoch.

Treba 200 miliónov eur

Dve tretiny MHD zabezpečujú autobusy, za 5 rokov ich treba nahradiť novými 150 za skoro 40 miliónov.
Na modernizáciu trolejbusov (8% MHD) by bolo potrebných 14 miliónov.

Z električiek (24% MHD), ktoré by podnik ďalej prevádzkoval sám, potrebujú do 4 rokov opraviť či nahradiť 75, čo má stáť 55 miliónov (modernizácia), resp. 84 miliónov (nové). Na 64 miliónov odhadujú rekonštrukciu najkomplikovanejších 20 úsekov 80-kilometrovej koľajovej trate, ktorej mnohé časti ohrozujú i bezpečnosť a zdravie cestujúcich. Na električky a koľajnice chcú využiť aj eurofondy.

DPMK mal vlani výnosy 32,3 milióna eur, z toho tržby z dopravnej činnosti 12,6 milióna a z mesta dostal bežnú dotáciu 15,5 milióna (tento rok 16,7 milióna). Skončil so stratou 1,4 milióna.

Podľa primátora Richarda Rašiho (Smer) je DPMK po predchádzajúcich vedeniach mesta i podniku v štádiu, keď musia jeho existenciu riešiť koncepčne, už nestačí len „hasiť“ problémy.

tabulka_res.jpg

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 462
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 809
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 620
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 785
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 437
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 435
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 729
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 528
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu