Národná diaľničná spoločnosť (NDS) spoločne so zhotoviteľom - spoločnosťou Skanska SK v súčasnosti prehodnocujú tento termín.
KOŠICE. Motoristi za Šebastovcami už zaregistrovali, že sa doprava kvôli napojeniu na budúcu rýchlocestu R4 musela z pôvodnej cesty presunúť na zhruba 150 metrov dlhú obchádzku po dočasnej ceste.
Optimizmus zo zrýchlenia cestovania však zatiaľ brzdia naši predkovia, ktorí nám v trase R4 zanechali viaceré historické artefakty. Možné zdržanie výstavby kvôli archeologickým vykopávkam nevylúčila ani NDS.
„Najväčším problémom je veľký rozsah archeologických nálezov, čo značne predĺžilo termín predpokladaného ukončenia archeologického výskumu a čiastočne obmedzilo zhotoviteľa pri získavaní a následnom zabudovávaní materiálu z trasy do násypov. V súčasnosti sa preto vyhodnocuje dopad na lehotu výstavby,“ dozvedeli sme sa od vedúceho odboru masmediálnej komunikácie NDS Marcela Jánošíka.
Zatiaľ majú za sebou 78 percent prác
Výstavba R4 zatiaľ viac-menej kopíruje svoj technologický harmonogram, z ktorého sa doteraz realizovalo okolo 78 percent.
V súčasnosti sú práce sústredené najmä na budúcej križovatke Košice-juh za Šebastovcami smerom k Haniske. Aj z cesty sú dobre viditeľní stavbári, ktorí intenzívne pracujú na nosnej konštrukcii pravého mosta cez širokorozchodnú železničnú trať a na konštrukčných vrstvách budúcej vozovky na hlavnej trase R4.
Tento mesiac sa motoristi budú musieť pripraviť na ďalšie obmedzenia. „Predpokladaný termín II. etapy obchádzky na ceste I/68 za obcou Šebastovce v smere k Seni kvôli prácam na ochrane vodovodov na začiatku úseku a vybudovaniu objektov Križovatky Košice– juh je september 2012. Obmedzenia, resp. obchádzkové komunikácie budú vyznačené prenosným dopravným značením,“ dodal M. Jánošík.
Maďari svoj úsek dokončia do ôsmich rokov
Nová R4 by mala skrátiť cestu z Košíc na maďarskú hranicu alebo do priemyselného parku Kechnec oproti doterajšimu stavu asi o 5 minút a tiež aj zlepšiť život najmä obyvateľom Sene a osady Grajciar, ktorým už nebudú chodiť popod okná kamióny a ani tranzitná doprava.
Zatiaľ nevedno, kedy dokončí svoj úsek rýchlocesty R30 medzi Miskolcom a štátnou hranicou maďarská strana. Naši južní susedia minulý rok informovali, že predpokladaný termín výstavby bude v rokoch 2014 a 2020.
Našich motoristov by potešilo najmä vybudovanie asi 30–kilometrového úseku medzi obcami Novajidrány a Sziksó, ktorý teraz na rozdiel od úseku medzi obcou Novajidrány a hraničným priechodom Tornyosnémeti vedie priamo cez obce s viacerými kruhovými objazdami.
Fakty
Rýchlocesta R4
Začína sa pri Šebastovciach (mestská časť Košíc) v mieste napojenia na cestu I. triedy do Maďarska a výhľadového napojenia rýchlocesty R2 Šaca - Šebastovce - Krásna - Košické Olšany. Pokračuje koridorom medzi širokorozchodnou železničnou traťou a obcou Haniska, ďalej popri priemyselnom parku Kechnec a končí v mieste napojenia diaľnice M30 na hranici s Maďarskom.
„Košický“ úsek v dĺžke 14 185 metrov je financovaný z eurofondov a štátneho rozpočtu. Kým štátna expertíza uvažovala o cene výstavby 117 miliónov € + DPH, spoločnosť Skanska Sk ju ako víťaz verejnej súťaže začala stavať pred 2 rokmi v cene 78 miliónov € + DPH.
NDS má zmluvné ukončenie naplánované zatiaľ na február 2013.
Na jej trase má byť 16 mostov, dve mimoúrovňové križovatky a takmer dva kilometre protihlukových stien, no napríklad žiadne odpočívadlo.
jsv
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári