KOŠICE. Okrem zdraženia cestovného rozhodnú poslanci v pondelok aj o pláne zrušiť trolejbusy.
„Amatérske, nekoncepčné, neenergetické rozhodnutie,“ reaguje Igor Reiprich, bývalý dlhoročný šéf DPMK, dnes dopravný splnomocnenec župana, exprimátora Zdenka Trebuľu (Smer).
Za Reipricha na čele DPMK zaviedli v Košiciach asi pred 20 rokmi trolejbusy.
„Ceny nafty a plynu pre autobusy sa môžu ďalej zvyšovať, ale vždy bude dosť elektriny pre trolejbusy. Sú energeticky úsporné, výhodné do kopcovitého košického terénu, ráta s nimi koncepcia rozvoja dopravy. Ak je trolejbusová doprava v Košiciach v zlom stave, prečo ju roky zanedbávali? Treba zabezpečiť jej rozvoj, aby sa nestalo, čo v Banskej Bystrici, že trolejbusy najprv zrušili a potom i na základe petície ľudí obnovili.“
Reiprich tvrdí, že kým v Košiciach majú trolejbusy na MHD podiel len 8 % (autobusy 70 %), v Prešove jazdia trolejbusy až okolo 50 %, a tým je ich ekonomika lepšia.
Eurofondy na troleje nechceli
Podľa Reipricha sa DPMK mohol uchádzať o eurofondy na nové trolejbusy i rozšírenie trate, no na výzvu ministerstva dopravy reagoval, že o to nemá záujem. Bratislava eurofondy na trolejbusy chce.
DPMK má teraz 27 priemerne 16-ročných trolejbusov. Podľa Združenia na podporu ekologickej dopravy mohli Košice získať aj 20 moderných vozidiel.
Ekonomický riaditeľ a člen predstavenstva DPMK Martin Jaš to vysvetlil tak, keďže i eurofondy sú obmedzené, zamerajú sa na električky (40 nových), na čo vybavujú 100 miliónov.
Podľa podniku je ekonomickejšia než nákup trolejbusov modernizácia starých, ktorú vyčíslili na 14 miliónov eur, ale najlacnejšie vyjde ich náhrada autobusmi.
DPMK: Nič sme neodmietli
„DPMK na ponuku ministerstva reagoval, že ak to je možné, eurofondy chce na rekonštrukciu električkových tratí a nové električky. Aj tam je situácia zlá a nosnou dopravou v Košiciach je električková a autobusová. Peniaze sme neodmietli, len sme ich chceli na vhodnejší účel. Radšej 100 miliónov na električky ako 14 na trolejbusy,“ vraví PR manažérka DPMK Michaela Karaffová.
Dodala, že i bývalé vedenie mesta v roku 2008 mohlo z eurofondov kúpiť trolejbusy a uprednostnilo 19 autobusov.
Podnik argumentuje, že trolejbusový vozokilometer je o 40 % drahší ako autobusový.
Podľa Repricha je to prekrúcanie - podľa toho, čo sa chce zdôvodniť. „Náklady na prevádzku trolejbusov sú porovnateľné s autobusmi. Ak do nákladov zahrnieme všetko, dokopy najdrahšie vyjdú električky.“
Podľa Mareka Tótha zo Združenia na podporu ekologickej dopravy moderné trolejbusy s rekuperáciou sú ešte o 30 % úspornejšie a autobusy sú najdrahšie.
„Vedenie DPMK porovnáva, čo sa im hodí. Za rok 2011 mali práve trolejbusy najnižšie náklady na prepravenú osobu na km.“
Dodal, že v Žiline mali vlani trolejbusy podiel na MHD 52 % a ich náklad na prepravenú osobu na km bol o polovicu nižší než pri autobusoch.
DPMK trvá na svojom. „Trolejbusy v Košiciach prepravujú veľa cestujúcich ‚naokolo‘, ich spoje zbytočne jazdia až na konce sídlisk a sú prázdnejšie ako porovnateľné autobusové linky. Zrušenie trolejbusovej dopravy je bolestivá, ale logická voľba,“ tvrdí Karaffová.
Viceprimátor: Šanca žije
Združenie na podporu ekologickej dopravy už raz, pred 5 rokmi, trolejbusy pomohli zachrániť petíciou. Opäť bijú na poplach, podľa nich sa tým MHD nezlepší ani nezlacnie.
„Ak sa niekde rušili trolejbusy, zvyčajne ich nahradil väčší, lepší systém, električky či metro. Vo vyspelých mestách je rozvoj elektrickej trakcie prioritou.“
Prosia o pomoc primátora Richarda Rašiho (Smer), ktorý pred voľbami sľuboval dobudovanie trolejbusového okruhu, no, paradoxne, teraz ich idú úplne zrušiť.
Podľa viceprimátora a šéfa komisie dopravy Jána Jakubova (Smer) šanca, že trolejbusy nezrušia, ešte žije.
Združenie už spustilo petíciu za záchranu trolejbusov. Podpisy zbierajú každý deň pri úrade KVP, Poliklinike Východ, pred Hiltonom a na zastávke Mlynská bašta.
Petíciu chcú odovzdať už v pondelok na rokovaní poslancov o MHD.
„Otec“ košických trolejbusov Reiprich. Zaňho trolejovú trakciu vybudovali. Teraz jej hrozí likvidácia.
Foto: Judita Čermáková
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári