Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 23. november, 2020 | Meniny má KlementKrížovkyKrížovky

Exšéf dopravného podniku považuje rušenie trolejbusov za amatérske

Návrh DPMK zrušiť trolejbusy rozhorčil exšéfa podniku Reipricha. Spochybňuje, že autobusy sú lacnejšie, a kritizuje, že nechceli eurofondy na trolejbusy.

Majú priemerne už 16 rokov. Namiesto eurofondov na nové ich chcú nahradiť autobusmi.Majú priemerne už 16 rokov. Namiesto eurofondov na nové ich chcú nahradiť autobusmi. (Zdroj: Judita Čermáková)



KOŠICE. Okrem zdraženia cestovného rozhodnú poslanci v pondelok aj o pláne zrušiť trolejbusy.

„Amatérske, nekoncepčné, neenergetické rozhodnutie,“ reaguje Igor Reiprich, bývalý dlhoročný šéf DPMK, dnes dopravný splnomocnenec župana, exprimátora Zdenka Trebuľu (Smer).

Za Reipricha na čele DPMK zaviedli v Košiciach asi pred 20 rokmi trolejbusy.

„Ceny nafty a plynu pre autobusy sa môžu ďalej zvyšovať, ale vždy bude dosť elektriny pre trolejbusy. Sú energeticky úsporné, výhodné do kopcovitého košického terénu, ráta s nimi koncepcia rozvoja dopravy. Ak je trolejbusová doprava v Košiciach v zlom stave, prečo ju roky zanedbávali? Treba zabezpečiť jej rozvoj, aby sa nestalo, čo v Banskej Bystrici, že trolejbusy najprv zrušili a potom i na základe petície ľudí obnovili.“

Skryť Vypnúť reklamu

Reiprich tvrdí, že kým v Košiciach majú trolejbusy na MHD podiel len 8 % (autobusy 70 %), v Prešove jazdia trolejbusy až okolo 50 %, a tým je ich ekonomika lepšia.

Eurofondy na troleje nechceli

Podľa Reipricha sa DPMK mohol uchádzať o eurofondy na nové trolejbusy i rozšírenie trate, no na výzvu ministerstva dopravy reagoval, že o to nemá záujem. Bratislava eurofondy na trolejbusy chce.

DPMK má teraz 27 priemerne 16-ročných trolejbusov. Podľa Združenia na podporu ekologickej dopravy mohli Košice získať aj 20 moderných vozidiel.

Ekonomický riaditeľ a člen predstavenstva DPMK Martin Jaš to vysvetlil tak, keďže i eurofondy sú obmedzené, zamerajú sa na električky (40 nových), na čo vybavujú 100 miliónov.

Podľa podniku je ekonomickejšia než nákup trolejbusov modernizácia starých, ktorú vyčíslili na 14 miliónov eur, ale najlacnejšie vyjde ich náhrada autobusmi.

Skryť Vypnúť reklamu

DPMK: Nič sme neodmietli

„DPMK na ponuku ministerstva reagoval, že ak to je možné, eurofondy chce na rekonštrukciu električkových tratí a nové električky. Aj tam je situácia zlá a nosnou dopravou v Košiciach je električková a autobusová. Peniaze sme neodmietli, len sme ich chceli na vhodnejší účel. Radšej 100 miliónov na električky ako 14 na trolejbusy,“ vraví PR manažérka DPMK Michaela Karaffová.

Dodala, že i bývalé vedenie mesta v roku 2008 mohlo z eurofondov kúpiť trolejbusy a uprednostnilo 19 autobusov.

Podnik argumentuje, že trolejbusový vozokilometer je o 40 % drahší ako autobusový.

Podľa Repricha je to prekrúcanie - podľa toho, čo sa chce zdôvodniť. „Náklady na prevádzku trolejbusov sú porovnateľné s autobusmi. Ak do nákladov zahrnieme všetko, dokopy najdrahšie vyjdú električky.“

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa Mareka Tótha zo Združenia na podporu ekologickej dopravy moderné trolejbusy s rekuperáciou sú ešte o 30 % úspornejšie a autobusy sú najdrahšie.

„Vedenie DPMK porovnáva, čo sa im hodí. Za rok 2011 mali práve trolejbusy najnižšie náklady na prepravenú osobu na km.“

Dodal, že v Žiline mali vlani trolejbusy podiel na MHD 52 % a ich náklad na prepravenú osobu na km bol o polovicu nižší než pri autobusoch.

DPMK trvá na svojom. „Trolejbusy v Košiciach prepravujú veľa cestujúcich ‚naokolo‘, ich spoje zbytočne jazdia až na konce sídlisk a sú prázdnejšie ako porovnateľné autobusové linky. Zrušenie trolejbusovej dopravy je bolestivá, ale logická voľba,“ tvrdí Karaffová.

Viceprimátor: Šanca žije

Združenie na podporu ekologickej dopravy už raz, pred 5 rokmi, trolejbusy pomohli zachrániť petíciou. Opäť bijú na poplach, podľa nich sa tým MHD nezlepší ani nezlacnie.

„Ak sa niekde rušili trolejbusy, zvyčajne ich nahradil väčší, lepší systém, električky či metro. Vo vyspelých mestách je rozvoj elektrickej trakcie prioritou.“

Prosia o pomoc primátora Richarda Rašiho (Smer), ktorý pred voľbami sľuboval dobudovanie trolejbusového okruhu, no, paradoxne, teraz ich idú úplne zrušiť.

Podľa viceprimátora a šéfa komisie dopravy Jána Jakubova (Smer) šanca, že trolejbusy nezrušia, ešte žije.

Združenie už spustilo petíciu za záchranu trolejbusov. Podpisy zbierajú každý deň pri úrade KVP, Poliklinike Východ, pred Hiltonom a na zastávke Mlynská bašta.

Petíciu chcú odovzdať už v pondelok na rokovaní poslancov o MHD.



reiprich1judy_res.jpg
„Otec“ košických trolejbusov Reiprich. Zaňho trolejovú trakciu vybudovali. Teraz jej hrozí likvidácia.
Foto: Judita Čermáková



Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  2. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Vianočnú edíciu kávy Starbucks tento rok kúpite už aj v obchode
  5. Neberieme štúdium športovo, ale športujeme
  6. Investície s fixným ročným výnosom 5,5 % - 8 %
  7. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  8. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME
  9. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe
  10. Mercedes-Benz EQV je elektrické riešenie všestranného vozidla
  1. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  2. Get our subscription and support the Online Charity Auction
  3. Ako overiť či máte aktívny druhý pilier?
  4. Kurzarbeit – then, now and tomorrow
  5. Fanshop HC Košice prichádza s novinkami
  6. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  7. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe
  8. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  9. Vianočnú edíciu kávy Starbucks tento rok kúpite už aj v obchode
  10. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 30 301
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 468
  3. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 10 110
  4. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 9 491
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 345
  6. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 9 080
  7. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 9 048
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 837
  9. Ako nahradiť fosílne palivá geotermálnou energiou? 8 627
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci 8 356
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Richard Sulík
Komentár Tomáša Prokopčáka

Jedna zlá a dve dobré správy o novej vakcíne

Očkovanie je jeden z najúžasnejších objavov ľudstva.

Tomáš Prokopčák.
Tibora Gašpara poslal súd do väzby.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Sulík zasa berie Matovičovi hračku

Premiér sa vyhráža zatváraním a otvára maturitné ročníky.

Peter Tkačenko
BLOG INEKO

Rozbité vozovky sa dočkajú veľkých opráv

Opravy za 200 miliónov eur sa rozbehnú až v roku 2021.

Nový asfaltový koberec v časti Lán.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop