Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Petičiari o likvidácii trolejbusov v Košiciach: Ide o súkromnú firmu

Petičiari podozrievajú DPMK, že likvidáciou trolejbusov čistí priestor súkromnej firme. Účelové - kontruje podnik.

Združenie spustilo v pondelok petíciu. Zľava Tóth, Krištof, Cuninka (exšéf trolejbusovej dopravy DPMK).Združenie spustilo v pondelok petíciu. Zľava Tóth, Krištof, Cuninka (exšéf trolejbusovej dopravy DPMK). (Zdroj: Veronika Janušková)

Asi 2-tisíc podpisov už majú petičiari. Obviňujú DPMK z demagógie a podozrievajú ho, že likvidáciou trolejbusov čistí priestor súkromnej firme. Účelové, tendenčné - kontruje podnik.

KOŠICE. Plány DPMK zrušiť trolejbusy a zveriť prevádzku autobusov súkromnej firme (oba môžu byť realitou od roku 2014) spolu súvisia - vyhlásilo včera na tlačovke občianske Združenie na podporu ekologickej dopravy.

Získalo za 2 dni asi 2-tisíc podpisov za záchranu trolejbusov. Petíciu rozbehli ako reakciu na návrh podniku. Poslanci rozhodnú v pondelok.

Skryť Vypnúť reklamu

Združenie označilo argumenty DPMK o neekonomických trolejbusoch za demagogické. Naznačilo, že môže ísť o súkromné záujmy budúceho externého partnera, ktorý nechce trolejbusy, len ich areál na Hornádskej. DPMK to odmieta ako tendenčné vyjadrenie.

„Máme informácie, že tým externým partnerom sa má údajne stať slovenská finančná skupina,“ povedal šéf petičného výboru Martin Krištof. Bližšie nešpecifikoval.

Napríklad vlani testoval DPMK autobusy i elektrobus z českej firmy SOR Libchavy, ktorej strategickým partnerom je J&T.

DPMK: Čakáme ponuky...

„Budúci týždeň príde elektrobus z firmy z Číny, predpokladám, že sa ozve čínska finančná skupina. Potom aj elektrobus Solaris z Poľska, očakávame, že sa ozve poľská finančná skupina. Ak budeme testovať iné vozidlá, čakáme ponuky ďalších finančných skupín z celej Európy,“ ironizoval šéf DPMK Juraj Hrehorčák. Chce, aby im združenie svoje tvrdenie o finančnej skupine zdokumentovalo.

Skryť Vypnúť reklamu

Na otázku, či partnerom by sa v súťaži mohla stať i firma, ktorá dnes nikde žiadnu verejnú dopravu neprevádzkuje, Hrehorčák reagoval, že o kritériách už majú predstavy. Neprezradil ich.

Petičiari: Trolejbusy zavadzajú

Na Hornádskej má DPMK trolejbusovú halu, parkujú tam trolejbusy i časť autobusov. Združenie tvrdí, že pre súkromníka je to lákavý areál s už vybudovaným zázemím, ktorý možno po likvidácii trolejbusov premeniť na priestory pre nového autobusového prevádzkovateľa.

„Trolejbusové dielne na Hornádskej určite zavadzajú, budú tiež potrebovať niekde umiestniť novú plničku CNG pre nové autobusy,“ naznačil Krištof. Podnik takúto úvahu odmieta, označil ju za predčasnú a bezpredmetnú.

„Možno na Hornádskej vznikne i nový súkromný dopravný podnik. Outsorcovanie autobusov môže skončiť aj skrytou privatizáciou DPMK,“ varuje Marek Tóth zo združenia. Dodal, že súkromník trolejbusy nechce, treba sa starať o vedenie, lepšie zarobia autobusy.

Skryť Vypnúť reklamu

Podnik: Privatizácia nebude

Hrehorčák reagoval, že jediný zámer je, aby externý partner napríklad za 3 roky na vlastné náklady kúpil 150 nových autobusov, prevádzkoval by ich 10 rokov za úhradu od DPMK podľa počtu odjazdených vozokilometrov a po 10 rokoch by sa stali majetkom podniku. Zdôrazňuje, že o cestovnom či cestovných poriadkoch by ďalej rozhodovali DPMK a mesto. Privatizáciu vylučuje.

Ekonomický riaditeľ DPMK Martin Jaš doplnil, že podnik chce perspektívne presťahovať na Hornádsku i autobusy z VŠA, no trolejbusy im tam vôbec neprekážajú.

Troleje zatiaľ nechajú

Krištof pripomína, že vybudovanie trolejbusovej dopravy v Košiciach stálo v 90. rokoch 387 miliónov korún (13 miliónov eur) zo štátneho rozpočtu: „A teraz za peniaze Košičanov trolejové vedenie zlikvidujú a predajú za šrotovú cenu?“

Hrehorčák informoval, že vedenie ešte neodstránia: „Vo Viedni uvažujú, že využijú vrchné vedenie metra na dobíjanie nových 150 elektrobusov. Aj v Košiciach môže trolejové vedenie plniť iné účely. V horizonte 5 rokov budeme tiež uvažovať o elektrobusoch.“

Združenie chce v pondelok poslancov informovať o petícii, žiadať stiahnutie návrhu zrušiť trolejbusy a otvorenie serióznej odbornej diskusie o MHD. „Čo sa teraz šije, zaváňa kdečím, trolejbusy sú brzdou procesu outsorcingu, tak sa ich idú zbaviť,“ vraví Tóth.

Analýza až po rozhodnutí

Podľa Jaša by chceli trolejbusy zrušiť, aj keby autobusy ďalej prevádzkovali sami. DPMK tvrdí, že trolejbusový vozokilometer je drahší ako autobusový. Združenie hovorí, že náklady na prepravu osoby na km trolejbusom sú nižšie ako autobusom. Obe strany sa obviňujú, že každý porovnáva ukazovateľ, ktorý sa mu hodí.

Petičiari žiadajú namiesto rušenia dobudovať trolejbusový okruh, čo sľuboval primátor Richard Raši (Smer). DPMK tvrdí, že mesto nemá peniaze a chcú sa sústrediť na ekologické električky.

Podnik informoval, že si dal vypracovať Výskumným ústavom dopravným v Žiline nezávislú analýzu ďalšieho vývoja trolejbusovej dopravy s dôrazom na ekonomiku a ekológiu. Podľa Jaša môže byť hotová do mesiaca a hoci poslanci majú rozhodnúť už v pondelok, využijú ju.

hornadska_stare_autobusy88veja_res.jpg

Areál na Hornádskej. DPMK tvrdí, že trolejbusy tam nikomu neprekážajú. Foto: Veronika Janušková

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  2. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  5. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  6. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  7. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  8. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  9. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  2. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  3. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  4. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  5. Pomáhajte čítaním
  6. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  7. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  8. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  9. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  10. Get our subscription and support the Online Charity Auction
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 30 922
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 801
  3. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 9 809
  4. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 9 224
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 162
  6. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 8 965
  7. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 834
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 828
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 670
  10. Ako nahradiť fosílne palivá geotermálnou energiou? 8 413
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda SaS a minister hospodárstva Richard Sulík, predsedníčka Výboru NR SR pre zdravotníctvo Jana Bittó Cigániková a podpredseda SaS a minister školstva Branislav Gröhling.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kedy advokáti pracujú zadarmo

Vznikol u nás prvý pro bono rebríček.

Stĺpček Jakuba Fila

Figa borová v podaní Igora Matoviča

Krajina si zaslúži mať príčetného premiéra.

Jakub Filo.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop