Korzár logo Korzár Košice

Košická MHD bude drahšia priemerne o päť centov

Mestskí poslanci schválili zvýšenie cien v košickej mestskej doprave pri základných lístkoch o päť centov.

(Zdroj: Judita Čermáková)

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

Mestskí poslanci schválili zvýšenie cien v košickej mestskej doprave pri základných lístkoch o päť centov. Ani komunisti s Halenárom nezabránili zdraženiu cestovného. DPMK tvrdil, že získať 150 nových autobusov za 50 miliónov eur bez súkromníka sa nedá. Raši súkromníka nechce. Chce analýzu, ako sa to dá.

KOŠICE. Poslanci dnes rozhodli - MHD od januára zdražie priemerne asi o 10%. Najlacnejší – štvorzastávkový lístok, hoci ho DPMK pôvodne navrhol zrušiť, zachovali. Zvýšili však jeho cenu zo 40 na 50 centov a zrušili možnosť využiť ho na linky „R“ do železiarní a zrýchlené spoje.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Napríklad polhodinový lístok zdražie z 55 na 60 centov a „mesačník“ z 18,25 na 20 eur. Bratislava je stále drahšia.

Predkladateľ, viceprimátor Ján Jakubov (Smer) zdôvodnil zvýšenie cestovného tým, že od roku 2007 sa nemenilo a náklady rastú.

Odporučil však, aby 4-zastávkové lístky nezrušili, len zdražili o 10 centov. Zdôvodnil to požiadavkou Radou starostov a verejnou mienkou.

Poslanec Emil Petrvalský (SDKÚ) navrhol, aby 4-zastávkové lístky zdraželi tak ako iné lístky len o 10%, teda iba o 4 centy. Neuspel.

Exšéf predstavenstva DPMK Igor Jutka (SDKÚ) uviedol, že tento lístok používajú najmä špekulanti, až 25% cestujúcich sú čierni pasažieri a vymožiteľnosť pokút je 20 percent.

Anna Jenčová (Smer) sa vyjadrila, že problém nie sú 4 zastávky na sídliskách, ale zrýchlené spoje a linky do železiarní. Navrhla zrušiť na nich využitie lístka. Prešlo to.

SkryťVypnúť reklamu

Komunisti vyzvali: Odstúpte

„Ak sa každé štyri roky budú meniť ľudia vo vedení DPMK a nebudú vyvodzované personálne dôsledky, neprestane nehospodárnosť,“ argumentoval Alfonz Halenár (nezávislý), že hlasuje proti zdraženiu.

O petícii s vyše 2-tisíc podpismi proti zvýšeniu cestovného informoval petičiar, šéf mestského výboru Komunistickej strany Slovenska Ivan Gaľa. Vedenie mesta i DPMK vyzval, aby odstúpili, ak svoje úlohy nezvládajú.

„Stotožňujeme sa s názormi poslanca Halenára,“ vyhlásil komunista Gaľa. V sále vytryskol smiech, Halenár je antikomunista.

„Vyrazilo mi to dych, som proti tomu, aby ma komunisti podporovali,“ reagoval Halenár.

V tarife znížili vek grátis prepravy zo 70 na 68 rokov. Nová tarifa má zvýšiť tržby o 1,5 milióna ročne. Vlani mal DPMK stratu 1,4 milióna.

SkryťVypnúť reklamu

„V prípade neschválenia hrozí predĺženie intervalov medzi spojmi. Ak to neprejde teraz, možno to neschválime ani do konca volebného obdobia,“ dodal primátor Richard Raši (Smer). Prešlo to.

Raši rozdal domáce úlohy

Rokovanie o stabilizácii a rozvoji DPMK, ktorý navrhuje zveriť prevádzku autobusov súkromnej firme (tzv. outsorcing) a zrušiť trolejbusy, prerušili do ďalšieho zasadnutia koncom roka. O odklad požiadal primátor.

Chce, aby podnik dopracoval analýzy plusov a mínusov navrhovaných riešení aj ich alternatív. Zastupiteľstvo súhlasilo.

„Nie som úplne stotožnený s tým, aby autobusy prevádzkoval externý partner (ten by za vlastné kúpil 150 autobusov a prevádzkoval 10 rokov za úhradu od DPMK). Chcem ešte porovnanie s obnovou vozového parku vo vlastnej réžii.“

Analýzu žiada i k trolejbusom. „Treba čas, aby sa otázky okolo trolejbusov vydiskutovali, často je to o emóciách, nie faktoch.“

„V súlade s odporúčaním primátora aj vzhľadom na reakcie verejnosti a občianskych združení navrhujem rokovanie prerušiť,“ predložil Jakubov. Návrh schválili.

Marek Tóth zo Združenia na podporu ekologickej dopravy, ktoré robí petíciu za záchranu trolejbusov a má asi 5-tisíc podpisov, odklad a priestor na diskusia víta.

DPMK tvrdil, že sa to nedá

Šéf predstavenstva DPMK Zdeněk Schraml sľubuje, že dodajú alternatívu k outsorcingu, ako by podnik sám za 3 roky zohnal nových 150 autobusov za 50 miliónov eur.

Pritom minulý týždeň na tlačovkách vedenie DPMK (Hrehorčák, Jaš) tvrdilo, že na to nemajú peniaze a taký úver im nik nedá.

„Za terajšej situácie to nie je možné. Museli by sme šetriť na opravách a údržbách. Úspory by vyšli výraznejšie pri outsorcingu, ten by mal väčší dopad na zamestnanosť. Ak autobusy zostanú u nás, zamestnanosť nebude tak postihnutá,“ vraví Schraml. Pritom Hrehorčák a Jaš predtým hrozbu prepúšťania odmietli.

Podľa Schramla cestujúci cestujú v katastrofálnych podmienkach, nie je zaistená bezpečnosť a kultúra cestovania, je najvyšší čas investovať do obnovy. „Za posledné 3 roky šlo na opravy a údržbu autobusov a trolejbusov 6 miliónov, to je 27 nových autobusov...“

Raši dodal, že externý partner je krajná alternatíva, až keď nebude iná možnosť, ako napríklad obnoviť autobusový park z úverových zdrojov. „Bol by som rád, keby autobusy prevádzkoval DPMK.“

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  4. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  5. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  6. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  7. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 72 243
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 269
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 931
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 401
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 181
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 118
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 182
  1. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  2. Daniel Balko: Ohrozuje Trump súčasný medzinárodný systém? Čo to pre nás znamená?
  3. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  4. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXII
  5. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  6. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  7. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  8. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 401
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 530
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 65 830
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 838
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 282
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 909
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 453
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 759
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  2. Daniel Balko: Ohrozuje Trump súčasný medzinárodný systém? Čo to pre nás znamená?
  3. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  4. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXII
  5. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  6. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  7. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  8. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 401
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 530
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 65 830
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 838
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 282
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 909
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 453
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 759
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu