Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.
Vodiči cestujúci do Maďarska ako aj obyvatelia Sene, Kechneca a Grajciara sa zbytočne tešili na to, že vo februári 2013 už bude hotová výstavba rýchlocesty R4 medzi Košice-Šebastovcami a Milhosťou. Nový termín dokončenia sa posunul až niekde k Vianociam budúceho roka.
KOŠICE. Hoci NDS nám nedávno potvrdila isté zdržanie pri stavbe cesty, nemalo ísť o nejakú veľkú časovú stratu.
No ďalších 10 mesiacov oproti pôvodnému plánu výstavby za necelých 2,5 roka znamená až tretinové meškanie.
Podľa Marcela Jánošíka z NDS ho spôsobili príčiny, s ktorými pred začiatkom výstavby nikto nepočítal.
„Pri výstavbe takéhoto druhu je vždy potrebný aj archeologický prieskum danej lokality. A hoci ten už momentálne neprebieha, na základe jeho výsledkov vám môžem povedať, že sa tam našli významné vykopávky celoslovenského významu. To je hlavný dôvod zdržania. Nemohli sme pokračovať vo výstavbe, pretože v takom prípade sme museli podľa zákona vyjsť v ústrety archeológom. Predbežný termín odovzdania celého úseku sa tak posúva z budúcoročného februára zhruba na koniec roka 2013. Mrzí nás tento sklz, ale nevieme to nijako ovplyvniť. Čo sa týka financavania, do toho ako toto zdržanie ovplyvní celkovú cenu stavby vstupuje veľa premenných. Momentálne nevieme, ako sa zachová spoločnosť Skanska ako zhotoviteľ. Celkovú cenu budeme môcť verejnosti povedať až po dokončení výstavby,“ skonštatoval pre náš denník Marcel Jánošík.
Do parku v Kechneci sa (zatiaľ) odbočovať nebudeMomentálne sa tak na celom 14-kilometrovom úseku buduje len most a križovatka za Šebastovcami, kde sa nová R4 napojí na cestu 1. triedy idúcu od maďarských hraníc do Košíc.
Motoristi na nej v súčasnosti majú isté menšie obmedzenia, podľa NDS by minimálne do konca tohto roku nemali pribudnúť žiadne ďalšie.
Zatiaľ sa nič nepohlo ani v otázke výstavby mimoúrovňovej križovatky medzi R4 a cestou Perín - Kechnec v tamojšom priemyselnom parku.
Hoci firmy z priemyselného parku ako aj predstavitelia okolitých obcí hovoria o absurdnej nelogickosti, keď z cesty idúcej cez park sa doň nebude dať odbočiť, NDS trvá na tom, že oni si robia len svoju prácu.
„My staviame podľa schváleného projektu a tam nič také zakreslené nie je. Nebudeme polemizovať, či tam odbočenie má alebo nemá byť. Na ťahu je Košický samosprávny kraj, obec Kechnec a ministerstvo dopravy. Ak sa dohodnú, že to tam bude, my to postavíme. No my nie sme tí, čo o tom rozhodujú, staviame vždy podľa toho, čo máme v pláne,“ dodal M. Jánošík.
FaktyKošický úsek rýchlocesty R4
Začína sa pri Šebastovciach v mieste napojenia na cestu I. triedy do Maďarska a výhľadového napojenia rýchlocesty R2 Šaca - Šebastovce - Krásna - Košické Olšany. Pokračuje koridorom medzi širokorozchodnou železničnou traťou a obcou Haniska, ďalej popri priemyselnom parku Kechnec a končí v mieste napojenia diaľnice M30 vpravo od súčasného hraničného prechodu v Milhosti
Úsek v dĺžke 14 185 metrov je financovaný z eurofondov a štátneho rozpočtu. Kým štátna expertíza uvažovala o cene výstavby 117 miliónov € + DPH, spoločnosť Skanska Sk ju ako víťaz verejnej súťaže začala stavať pred 2 rokmi v cene 78 miliónov € + DPH. NDS pri súčasných problémoch nevylúčila, že sa cena môže hýbať oboma smermi.
Na jej trase má byť 16 mostov, dve mimoúrovňové križovatky a takmer dva kilometre protihlukových stien, no napríklad žiadne odpočívadlo.
jsv
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári