Kým v Bratislave, Prahe alebo aj Krakove vidno húfy cyklistov, či in-line korčuliarov športovať okolo rieky pretekajúcej mestom, v Košiciach sa o takom obrázku môže len snívať.
KOŠICE. Cestu okolo Hornádu medzi začiatkom Krásnej, cez Jazero a Vyšné Opátske až k bývalému železničnému učilišťu na Bosákovej by sme mohli s prižmúrením očí považovať za cyklochodník.
Jeho súčasný dvojnásobne „poľný“ záver pod cestným obchvatom však rozhodne nie je pre fanúšikov rodinnej cyklistiky. A vyzerá to tak, že z Jazera sa na Aničku po súvislom cyklochodníku ešte dlho nedostaneme.
V plánoch magistrátu síce figuruje dobudovanie cyklochodníka popri pravom brehu Hornádu až k Aničke, no jeho realizácia je ešte vzdialenejšia ako budúce letné olympijské hry.
Dôvodom je vraj plánované spevnenie brehu Hornádu a jeho ochrana proti povodniam. „V rámci pravostrannej úpravy koryta Hornádu je plánovaný cyklochodník v dĺžke 3 340 m, ktorý nadväzuje na jestvujúci cyklochodník pred mostom na Prešovskej ceste a pokračuje až k mostu na Hlinkovej,“ dozvedeli sme sa na magistráte.
Mesto nás pri otázke na predpokladaný termín a zdroj financovania cyklochodníka odporučilo na Slovenský vodohospodársky podnik (SVP), ktorý spravuje brehy Hornádu.
Jeho manažér pre mediálnu oblasť Pavel Machala nám síce potvrdil, že pripravujú investičnú akciu
„Košice – Prioritné protipovodňové opatrenia v SR, Hornád – ochrana intravilánu krajského mesta“, no také horúce to asi nebude, keďže platné územné rozhodnutie onedlho oslávi svoje 5. výročie. Dodal, že detailne ešte ani neriešili vedenie cyklotrasy v súbehu s Hornádom.
Vodohospodársky podnik nepozná zdroje financovania
„Stavebné povolenie môžeme predpokladať v tom najoptimistickejšom variante až v druhej polovici roku 2013. Najväčším problémom však bude nájsť zdroj financovania tejto rozsiahlej investičnej akcie,“ uviedol Machala.
Pre najkritickejší úsek Hornádu – mestskú časť Džungľa – podal podľa neho správca v januári 2012 žiadosť o nenávratný finančný príspevok v rámci eurofondov.
O úspešnosti žiadosti ministerstvo životného prostredia ešte stále nerozhodlo. „Obdobný zdroj financovania budeme hľadať aj na celý zvyšný úsek.“
Podľa šéfa Cyklistickej únie mesta Košice Karola Labaša sú cyklistické trasy po hrádzach riek atraktívne nielen samotnou riekou, ale aj vyhýbaním sa nebezpečnej motorovej doprave. Preto mu je ľúto, že v Košiciach sa tento potenciál nevyužíva.
„Viazanie cyklotrás na neustále odkladanie brehových protipovodňových úprav je už časovo neúnosné. Realizačné náklady spočívajú prakticky len v úprave povrchu. Pre cyklistov nie je podmienkou jeho asfaltové spevnenie, ak sa dočasne využijú iné, lacnejšie spôsoby primeranej kvality známe z cudziny. Sľuby striedajúcich sa predstaviteľov mesta o súvislom cyklistickom sprejazdnení brehu Hornádu počúvame už dávno, ale starší upravený úsek južne od Palackého ulice zostáva dhé roky izolovaný.“
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári