KOŠICE. Najvyšší podiel tvoria cyklomagistrály so 452 kilometrami. Vyplýva to z projektu BICY, ktorý mapoval stav cyklotrás v regióne.
Terénnym prieskumom sa zisťoval aj technický stav cykloturistického značenia a vybavenosti. "Našou ďalšou aktivitou je teraz podpora preznačenia cyklotrás v celkovej dĺžke 420 kilometrov," uviedla koordinátorka projektu BICY a vedúca referátu cestovného ruchu KSK Adriana Šebešová.
"Pripravujeme tiež strategický materiál pre rozvoj cyklistickej dopravy a cykloturistiky v kraji a zjednodušenú technickú dokumentáciu pre 150 km nových cyklotrás v kraji."
Cez Košický kraj by mala viesť medzinárodná cyklotrasa EuroVelo 11, pripravená bude preto štúdia na jej realizáciu. V spolupráci so strednými školami, v ktorých vyučujú cestovný ruch, chce tiež KSK medzi mladými ľuďmi nájsť čo najlepší spôsob, ako zlepšiť povedomie o cykloturistike.
Podľa vykonanej analýzy by sa malo popri zvyšovaní povedomia o cyklistike riešiť strategické plánovanie v tejto oblasti. "Analýza navrhuje zriadenie koordinačného centra či akéhosi cyklokoordinátora a zlepšiť infraštruktúru. Popritom realizovať aj pravidelný monitoring," konštatovala Šebešová.
Porovnávali mestá v kraji
Dotazníkový prieskum v rámci projektu zisťoval základné údaje o stave cyklistiky v troch mestách. Ukázalo sa napríklad, že v rámci deľby prepravnej práce je podiel cyklistiky v Košiciach a Spišskej Novej Vsi dve percentá a v Michalovciach päť percent.
Na projekte BICY Mestá a regióny bicyklov sa podieľa 11 partnerov zo siedmich európskych krajín (Slovensko, Česko, Maďarsko, Rakúsko, Taliansko, Nemecko a Slovinsko) vrátane KSK.
Projekt sa realizuje v rámci Operačného programu Stredná Európa, jeho trvanie je 36 mesiacov, rozpočet KSK v ňom je 154 414 eur. Hlavným cieľom je zvýšiť záujem obyvateľov kraja o cyklistiku ako životný štýl a ekologický spôsob dopravy.
Čo odporúčajú odborníci
Účastníci konferencie Cyklistická doprava, ktorá sa konala minulý týždeň v Košiciach, odporúčali vznik pozície nezávislého národného cyklokoordinátora a vymenovanie cyklokoordinátorov, ktorí sa budú venovať cyklistickej doprave, zo strany krajských a mestských samospráv.
Vytvoriť by sa podľa nich malo aj trvalé systémové riešenie financovania rozvoja cyklodopravy a cykloturistiky v súlade s navrhovanými opatreniami v národnej cyklostratégii.
Zároveň je treba využiť pripravované programovacie obdobie eurofondov na roky 2014-2020 na jednoznačné vyčlenenie financií na rozvoj cyklistickej infraštruktúry zadefinovaním príslušných opatrení.
tasr
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári