KOŠICE. Keďže meteorológovia upozorňujú na víkendové ochladenie spojené aj s možným snežením, Správa ciest Košického samosprávneho kraja (KSK) nariadila cestárom už oddnes pohotovosť a služby na pracoviskách nad rámec štandardných podmienok operačného plánu zimnej údržby ciest.
Agentúru SITA o tom dnes informovala hovorkyňa kraja Zuzana Bobríková. Dodala, že od 1. novembra bude aktivovaná centrálna dispečersko-spravodajská služba a jednotlivé výkonné zložky Správy ciest KSK prejdú do pracovného režimu zimnej údržby.
„Znamená to dvojzmennú nepretržitú 24-hodinovú prevádzku vrátane dní pracovného voľna a štátnych sviatkov, a nepretržité fungovanie centrálneho i strediskových dispečingov. Cestári veria, že prvý nápor zimy úspešne zvládnu,“ povedala Bobríková.
Správa ciest KSK v zime udržiava vyše 1 900 km ciest II. a III. triedy a na základe zmluvy so Slovenskou správou ciest a Národnou diaľničnou spoločnosťou aj ďalších 260 km ciest I. triedy. Údržbu zabezpečuje 16 pracovísk rozmiestnených po celom Košickom kraji.
Nové sypače nekúpili
„Pre výkon zimnej údržby ciest je už teraz pripravených 23 000 ton inertného posypového materiálu a vyše päťtisíc ton chemického posypového materiálu, čo predstavuje 87 percent plánovaného objemu. Toto množstvo posypového materiálu by v prípade potreby stačilo približne na 70 celoplošných posypov vrátane zmluvne udržiavaných ciest I. triedy,“ povedala technicko-prevádzková námestníčka riaditeľa Správy ciest KSK Zuzana Fejesová.
„Z celkového počtu 77 sypačov je posýpacími nadstavbami už momentálne vybavených 40 nákladných vozidiel. Okrem nich máme k dispozícii v prípade intenzívnejšieho sneženia ďalších 43 vozidiel vybavených radlicami, ako aj 22 traktorov s radlicami a 20 nakladačov,“ dodala Fejesová.
Pre kalamitné situácie má Správa ciest KSK uzatvorené zmluvy s ďalšími externými dodávateľmi. „Žiaľ, pre nedostatok finančných prostriedkov nám v tomto roku nepribudla žiadna nová technika,“ skonštatovala technicko-prevádzková námestníčka a dodala, že najstaršie autá majú priemerný vek 33 rokov, tatrovky radu 815 sú v priemere 23-ročné, desať mercedesov má päť rokov.
Náklady na vlaňajšiu zimnú údržbu ciest II. a III. triedy predstavovali 3,113 milióna eur. Predpoklady na tento rok sú na rovnakej úrovni. Všetko však závisí od vývoja počasia.
Najnákladovejšie sú najmä obdobia so spotrebou posypu - najmä dni s teplotou dlhodobejšie kolísajúcou okolo nuly.
„Na začiatku obdobia zimnej údržby upozorňujeme vodičov na opatrnosť a ohľaduplnosť, na prispôsobenie jazdy zimným podmienkam. Ani pri plnom nasadení techniky aj zamestnancov nie je možné jedným výjazdom k všeobecnej spokojnosti pokryť celý Košický kraj. Účastníkom cestnej premávky musíme neustále zdôrazňovať nutnosť prezutia zimných pneumatík. Je to v záujme ich vlastnej bezpečnosti, ale aj v záujme plynulej a bezpečnej cestnej premávky,“ zdôrazňuje riaditeľ Správy ciest KSK Zoltán Bartoš.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári