Korzár logo Korzár Košice
Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Súkromné autobusy v košickej mestskej doprave asi nebudú

DPMK už netvrdí, že bez súkromníka nové autobusy nebudú. Ale nad trolejbusmi sa sťahujú mračná.

Staré naftové autobusy čaká dôchodok. Prídu možno aj ekologické elektrobusy.Staré naftové autobusy čaká dôchodok. Prídu možno aj ekologické elektrobusy. (Zdroj: Judita Čermáková)

Čo nedávno nešlo, zrazu ide. Nebonitný

KOŠICE. Ešte v septembri Dopravný podnik mesta Košice tvrdil, že na 150 nových autobusov za 50 miliónov eur nemá.

Argumentoval, že je stratový, banky mu nepožičajú a niet inej reálnej možnosti, než zveriť prevádzku autobusov na 10 rokov súkromnému investorovi.

Ten by mal od DPMK 10-ročný príjem asi 200 miliónov eur. DPMK avizoval tender, víťaz by nastúpil v roku 2014. Kritici vyjadrili obavu, že zuby na lukratívnu zákazku si brúsi jedna z finančných skupín.

Potom však primátor Richard Raši (Smer) vyhlásil, že súkromník je krajná alternatíva a bol by rád, keby autobusy aj naďalej prevádzkoval DPMK. Poslanci odklepli, nech to tak podnik vymyslí.

Na minulotýždňovú mestskú radu už dal DPMK nový návrh - že autobusy predsa len obnoví sám. Ako to, že zrazu sa to dá aj bez súkromníka? „Rokujeme s bankami o podmienkach získania úveru,“ reaguje DPMK.

Kúpi, prepustí, usporí

DPMK chce kúpiť 157 autobusov (na diesel alebo elektrobusov) v priebehu rokov 2013 a 2014 za úver na 10 rokov.

Ten majú splatiť z úspor na náhradných dieloch, oprave, údržbe, pohonných hmotách a mzdách, keďže rátajú s „optimalizáciou“ počtu údržbárov, opravárov i administratívnych pracovníkov.

„Hrozbou financovania môže byť pokles počtu cestujúcich a tržieb i vývoj ekonomiky mesta, od ktorého závisia dotácie pre DPMK (tento rok 16,7 milióna),“ vraví šéf predstavenstva DPMK Zdeněk Schraml.

Podľa neho je kapacita nízka, kvalita cestovania veľmi zlá, bezpečnosť nevyhovujúca a stav vozidiel katastrofálny.

„Za 3 roky šlo na opravy a údržbu 6 miliónov, to je 27 nových autobusov.“

Mestská rada odporučila alternatívu, aby DPMK kúpil v rokoch 2013-14 na úver 127 autobusov (diesel, elektrobus) a aby na ďalších 30 CNG autobusov (na plyn) požiadal o eurofondy z programovacieho obdobia 2014-18. Definitívne rozhodne decembrové zastupiteľstvo.

Ani štúdia im asi nepomôže

Trolejbusom zvoní umieračik

Hoci od januára ide hore cestovné a DPMK i prepúšťa, tvrdí, že hospodárenie je stále zlé pre vysoké náklady na zastaraný vozový park. Vyčíslili, že treba obstarať aspoň 150 autobusov (50 miliónov eur), urobiť obnovu trolejbusov, ich vedenia a kvôli zefektívneniu ich prevádzky dobudovať trolejbusový okruh Košíc (33,5 milióna) a zmodernizovať električky, opraviť ich vedenie a trate (110 miliónov).

DPMK odporúča obnovu autobusov 157 novými najmä z úveru a obnovu električiek z eurofondov a v rámci integrovaného dopravného systému. Trolejbusy navrhujú zrušiť, no ešte čakajú na záver štúdie Výskumného ústavu dopravného Žilina. Podľa predbežného vyjadrenia ústavu by však i po zohľadnení ekológie bola investícia do trolejbusovej trakcie najdrahším variantom obnovy košickej MHD.

„Hoci kapacita autobusovej dopravy je skoro 10-krát väčšia, náklad na trolejbusový km je vyšší skoro o 30 %. Ekologická výhoda trolejbusov je prekonaná nízkymi emisiami nových autobusov a elektrobusmi. Investovanie do trolejbusov z pohľadu ekonomiky nie je možné,“ tvrdí DPMK.

Marek Tóth zo Združenia na podporu ekologickej dopravy reaguje, že kto verí, že autobus môže ekologicky konkurovať trolejbusu, nech sa zavrie do miestnosti a naštartuje tam spaľovací motor autobusu, Tóth pôjde do miestnosti s elektromotorom trolejbusu a staví sa, kto dlhšie vydrží. Spochybňuje porovnanie ekonomickej výhodnosti, lebo osobokilometer má lepší trolejbus. Dodal, že viac autobusov na naftu a plyn MHD predraží.

DPMK nevyužil ponuku ministerstva dopravy získať na trolejbusy eurofondy. Podnik vraví, že peniaze neodmietol, ale chce ich na električky - 80 až 100 miliónov na opravu koľají a 40 nových vozňov. Podľa združenia mohol DPMK pýtať peniaze naraz na električky i trolejbusy, ak by tie už vopred nechcel zrušiť. Podnik hovorí, že zdroje sú obmedzené, a tak sa sústredí na električky, ktoré sú tiež ekologické a majú väčší podiel na MHD.

jav

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  2. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  3. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  6. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  7. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  8. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  9. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  10. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  1. Podcast: Jeden lístok, veľa tratí
  2. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  3. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  4. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  5. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  6. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  7. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  8. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  9. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  10. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 916
  2. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 608
  3. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 918
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 822
  5. Aká je chémia vôní 9 808
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 9 403
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 785
  8. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 8 593
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 177
  10. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy 7 336
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nová riaditeľka košickej detskej nemocnice: Teším sa na návrat

Chystá stretnutia so zamestnancami, primármi a vytvorí svoj tím.

Jaroslava Feketeová. Snímka je z čias, keď pôsobila ako lekárka na Oddelení detskej onkológie a hematológie košickej DFN.
Výročie výbuchu bytovky Mukačevská 7 v Prešove

Rok po výbuchu. Majorošovci veria, že sa na Mukačevskú 7 ešte vrátia

Tragédia odhalila aj silu priateľstva.

Marek Majoroš na mieste, kde stála bytovka.
Viki Olejárová by rada zbierala zážitky z celého sveta, chcela by prespať v baobabe aj si zaspievať so Stingom.
Ľudmila Kolesárová.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná fotografia.
Alena Zsuzsová opúšťa súd v Banskej Bystrici.

Jankovská by chcela Vianoce na slobode. Vylúčené to nie je

Rozhodnúť môže sama prokurátorka alebo na žiadosť aj súd.

Monika Jankovská.
Rozprávky SME

Či za dobré sa treba dobrým odmeniť (číta Robert Roth)

Klasické rozprávky (nielen) pre vaše deti.

Rozprávky
ŠPORT

Mal mať rozprávkovú kariéru. Hlúpa mladá hlava všetko zničila, spomína

Strelil najrýchlejší gól v najvyššej súťaži?

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop