KOŠICE. Posledné dva víkendy pred najkrajšími sviatkami roka už nie sú v obchodoch to, čo kedysi. Zdá sa, že predvianočné nákupy definitívne prestali byť výsadou takzvanej bronzovej, striebornej a zlatej nedele.
Potvrdzujú to uplynulé víkendy v najväčších košických nákupných centrách, kam sa koncentruje najviac spotrebiteľov. Svojím naplnením sa na prvý pohľad neodlišovali od bežných dní.
Hlavnou príčinou je, že obchody otvorené cez víkendy nie sú už ničím výnimočným.
„Veľké reťazce majú naviac vo veľkom časovom predstihu masívnu reklamu o Vianociach, čo má za následok, že ľudia kupujú darčeky už od novembra,“ hovorí Ondrej Kračún z rožňavského regionálneho centra Združenia Slovenských spotrebiteľov.
Výplaty nie sú v jeden deň
Podľa neho vytrácanie fenoménu posledných predvianočných nedelí spôsobujú aj rôznorodé termíny príjmov obyvateľov.
„Nie je to tak koncentrované, ako v minulosti. Hlavne u podnikateľských subjektov to závisí od cash flow, teda od toho, od kedy im nabehnú peniaze,“ povedal.
Pripomína, že nezanedbateľný je aj termín vyplácania sociálnych dávok nezamestnaným a fakt, že sa formuje skupina „racionálnych spotrebiteľov“, ktorí s nákupmi čakajú na povianočné výpredajové obdobie.
Košickí predajcovia potvrdzujú, že nákupná horúčka sa stupňuje priebežne.
„Posledné dva týždne je to nenormálne. Keby sme mali otvorené, tak ľudia by prišli ešte aj večer 24. decembra,“ hovorí obsluha pokladne veľkého športového obchodu v meste.
Nakupuje sa skoro stále
„Nakupuje sa stále, aj cez pracovné dni. Nápor sa zvyšuje s blížiacim sa termínom Vianoc,“ zhodujú sa dve predavačky v hypermarkete na Trolejbusovej ulici.
„Ľudia sa nahrnuli dnes, lebo sme začali s päťdesiatpercentnými zľavami. To rozhoduje, a nie to, či je strieborná alebo aká nedeľa,“ povedala ich kolegyňa z obchodu s oblečením v centre na Moldavskej.
Kračún zároveň pripomína nový fenomén v spotrebe domácnosti, ktorý považuje za oveľa vážnejší ako je zmena časových zvyklostí nakupovania.
„Združenie slovenských spotrebiteľov neustále upozorňuje na neprimerané zadlžovanie. Ako by sa ľudia hanbili za svoju chudobu. V médiách sa premieľa bohatstvo takzvaných celebrít, ľudia akoby sa im chceli vyrovnať, a tak kupujú aj to, na čo momentálne nemajú,“ hovorí.
Za pravdu mu dáva dôchodkyňa Marta v predajni potravín na košickom Juhu. „Mladí majú všelijaké pôžičky. Na Vianoce sa im snažím pomôcť aspoň nákupom nejakého jedla a nápojov. To bude môj darček pre nich,“ povedala.
Autor: rok
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári