Tri štvrtiny nových chcú rezervovať rezidentom z panelákov na Juhu i bytoviek na Severe za 35 eur ročne.
KOŠICE. Revolúciu v parkovaní chystá firma EEI, ktorá od leta prevádzkuje parkovanie v meste.
Po novom sa nemá platiť len v centre, ale už aj v novorozšírenej rezidentskej zóne. EEI tvrdí, že nový režim ochráni domácich pred cudzími a prinúti parkovať kultúrne.
Nová zóna má byť na severe ohraničená Letnou a Slovenskej jednoty, na východe železničnou traťou a stanicami, na juhu Krivou, Jantárovou, Požiarnickou, Južnou triedou, Milosrdenstva, Šoltésovou a Skladnou po okolie Steel Arény.
Západná hranica by bola Štúrova, Žriedlová, Cassovar, Belanská, Štítová až po amfiteáter.
V novej lokalite, mimo centra, by na väčšine ulíc mohli parkovať len domáci. Prvé auto za 35 eur ročne, druhé 70, ďalšie 150, právnické osoby 300, vyhradené miesto 900.
Karty by platili len na rezidentské miesta, ktorých má byť 3 445, a tam, kde bývajú, či ako podnikatelia majú prevádzkáreň.
Obyvatelia dnes neplatia, no nemajú kde parkovať, miesta zaberajú autá, čo nechcú platiť v centre.
Návštevníci 50 centov za hodinu
Ostatní by v novej zóne smeli stáť iba na 1 139 miestach na uliciach Letná, Zimná, Komenského, Garbiarska, Masarykova, Kmeťova, Krivá, Palárikova, Ludmanská, Hollého, Zborovská, Kukučínova, Rázusova, Žižkova, Žriedlová, Čajakova, Floriánska, Vojenská, Čsl. armády či kpt. Nálepku.
Platili by 50 centov/hod. (v centre je 1 euro/hod.), 3 eurá/deň alebo 375 eur za ročnú kartu.
Mohli by využiť i záchytné parkoviská (amfiteáter, Žižkova, Južná trieda, Drevný trh, Jumbo, Strojárenská, stará športová hala) za euro na 2 hodiny, 2 eurá/deň, či 300-eurovú ročnú kartu.
Čas spoplatnenia by bol rovnaký ako v centre, pracovné dni 7.30-18.00, sobota 7.30-13.00. Lístky by vydávali automaty a závorové systémy. Pri platbe SMS by bola cena vyššia o 20 %.
Zľavu 10 % na karty by mali autá s hybridným pohonom. V centre by zlacnili rezidentské karty z dnešných 100 eur ročne na 35 tak, ako i v novej zóne.
Čo ak si niekto z nových rezidentských lokalít nebude chcieť kúpiť 35-eurovú kartu?
EEI tvrdí, že podľa skúseností sa budú susedia s kartami sťažovať a volať políciu. Kde sa ukáže, že miest je málo, má firma stavať nové parkoviská.
Trnka: žiadne nové miesta
Staromešťania majú výhrady
Novú koncepciu predložila EEI Starému Mestu. Podľa zmluvy s mestom musia plánované zmeny prerokovať najprv dotknuté mestské časti.
Potom rozhodne mestské zastupiteľstvo. EEI odhaduje, že ak zmeny prejdú, môžu sa dostať do praxe najskôr na jeseň 2013.
Koncepciu riešilo nedávno staromestské zastupiteľstvo. Pre výhrady rokovanie prerušili. Na ďalšom zasadnutí sa k tomu vrátia.
Starosta Ľubomír Grega (nezávislý) vyzdvihol zlacnenie rezidentskej karty a rozšírenie zóny, čo má vytlačiť cudzie autá. Viacerí poslanci namietali, že návrh je nekoncepčný či prvoplánový.
Otto Brixi (Smer) ocenil, že konečne otvorili problém parkovania v prospech Staromešťanov.
„Mrzí ma, že sa to zvrhlo na politické zápolenie.“ V návrhu mu chýbali zľavy dôchodcom a ZŤP. EEI vyjadrila ochotu zľavy dať.
„Materiál nerieši nedostatok parkovacích miest, ktorých podľa útvaru hlavného architekta chýba 50 %. Podľa zmluvy s mestom má firma zabezpečiť práve výstavbu nových. To nie je zvýšenie komfortu, len ďalšie spoplatnenie,“ kritizoval Rastislav Trnka (SDKÚ)
jav
EEI: Ubudne asi tretina áut
Nové miesta chcú stavať až potom
Prevádzkový šéf EEI Ján Tomanovič reagoval, že žiadny investor nepostaví nové miesta tam, kde ešte nezaviedli reguláciu, lebo to skončí ako parkovací dom pri Steel Aréne.
Ten je temer prázdny, lebo v okolí sa neplatí. „Obyvateľ tu nie je ochotný platiť za miesto v parkovacom dome ani 20 eur mesačne, ak môže bezplatne zaparkovať hoci aj na detskom ihrisku.“
Podľa Tomanoviča reálny nedostatok miest sa ukáže možno pol roka po zavedení regulácie, vďaka nej by mohlo ubudnúť minimálne okolo 30 % áut.
Až po vyhodnotení situácie chcú navrhnúť, kde a koľko miest postavia za vyše 2 milióny eur, k čomu sa mestu zaviazali.
Z tých 2 miliónov sa najprv odrátajú náklady na rozšírenie zóny (dopravné značenie, automaty). Tie môžu byť 200– až 400–tisíc eur.
Tvrdí, že nové miesta chcú potom postaviť čím skôr. Rok neuviedol. Dodal, že výstavba jedného pozemného parkovacieho miesta stojí do 2-tisíc eur, nadzemného garážového státia 7-tisíc a podzemného na 26- až 32-tisíc. O podzemných neuvažujú.
„Momentálne sa javí, že všade je obrovská absencia miest. V skutočnosti sa však môže ukázať, že v 70 až 80 % rezidentských lokalít je dostatočná kapacita pre rezidentov. Mnohí návštevníci po novej zonácii siahnu po alternatíve, ako je parkovanie inde či MHD.“
Mesto pre nedostatok peňazí na rozšírenie zón prenajalo parkoviská v centre a parkovací dom pri Steel Aréne EEI na 10 rokov za ročné nájomné 516-tisíc s tým, že firma má investovať 2 milióny.
jav
Budúca čisto rezidentská ulica. Na Pajorovej by už smeli parkovať len „domáci“ za 35 eur ročne.
Foto: Veronika Janušková
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári