KOŠICE. „Výpredaj“, „zľavy“ a „sales“. Plagáty s týmito nápismi lákajú zákazníkov do obchodov na povianočné akcie. Lacnejšie nakúpite v predajniach s oblečením, elektronikou a bytovými doplnkami.
Tradične najviac ľudí sa prehŕňa medzi vešiakmi a regálmi s oblečením. Niektoré butiky lákali na akciové ceny už pred Vianocami, väčšia časť z nich stavila na povianočné výpredaje.
Najčastejšie zľavy sa pohybujú do výšky 50 percent. Nájsť však možno aj predajne, ktoré sľubujú 70–percentné zľavy.
Ženy zákazníčky
Medzi zákazníkmi prevládajú ženy. „Pozri mami, tie rifle som si chcela kúpiť pred tromi týždňami. Ešte dobre, že som počkala, teraz stoja o polovicu menej,“ vraví mladá Košičanka.
Jej mama hovorí, že povianočné nákupy sa v ich rodine stávajú pomaly tradíciou. Nakupovať pred sviatkami je podľa nej pre tých, ktorí nevedia čo s peniazmi.
„Každý, kto si udrží uzdu pred Vianocami, môže potom nakúpiť viac vecí. Aj keď v porovnaní so zahraničnými akciovými cenami sa naši predajcovia ešte stále majú čo učiť.“
Vysvetľuje, že v iných krajinách sú zľavy vyššie ako polovica ceny. „Okrem toho si v našich obchodoch treba dávať pozor na slovné spojenie 'zľava do'. Vtedy je väčšina vecí v nižších ako polovičných akciách.“
Opäť kupoval darček
Pred košickými obchodnými centrami stoja okrem domácich značiek aj autá z košického i prešovského kraja.
„Neprišli sme pozerať nič konkrétne, ale ak nájdeme niečo za výhodnú cenu, určite to kúpime. Myslím, že takto postupujú všetci ľudia,“ hovorí Trebišovčan Peter pred predajňou s nábytkom, ktorá láka na 60–percentné zľavy.
„Zišiel by sa nám nový gauč. Keď sú teraz akcie, nejaký si za dobrú cenu pozrieme,“ dodáva jeho priateľka.
Okrem nových vecí prichádzajú zákazníci s reklamáciou darčekov. „Jeden pán prišiel, keď sme otvorili na Štefana, pretože kúpil manželke malý sveter. Keďže sme už jej číslo nemali, musel vyberať tovar v rovnakej cene. Bol z toho trochu nešťastný,“ prezradila jedna z predavačiek.
Ďalšie zľavy
Aj keď je nakupujúcich v obchodných centrách takmer toľko ako pred sviatkami, väčšina z nich je rozhodnutá prísť opäť, keď zľavy porastú.
To, že obchody zrejme čaká v zime ďalšie zlacňovanie, potvrdil v minulosti pre Korzár analytik pre prieskum trhu Ľubomír Drahovský.
Podľa neho sú 50– či 70–percentné zľavy vo výkladoch marketingovým trikom obchodov a neplatia na všetky druhy tovaru.
Predajcovia sa snažia prilákať kupujúcich do obchodov, kde im okrem zľavneného tovaru núkajú výrobky za bežnú cenu. Obdobie po sviatkoch sa zvykne nazývať ako prvá vlna zlacňovania, druhá vypukne v januári.
Prehľad cien
Sako z 36,99 na 18,49 eur
Sukňa zo 49,99 na 24,99 eur
Sveter 39,99 na 19,99 eur
Košeľa z 12,99 na 7,99 eur
Ručný mixér zo 69 na 37 eur
Práčka z 309,99 na 239,99 eur
kag
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári