Potvrdila to i slávna americká televízia.
KOŠICE. Keď jedno z najprestížnejších svetových médií, americká spravodajská televízia a portál CNN, senzačne vyhlásilo Košice v celosvetovom rebríčku za tretiu najodporúčanejšiu turistickú destináciu roka 2013, medzi Košičanmi sa hneď začalo šuškať, že taká reklama pre vo svete takmer neznáme východoslovenské mesto určite nemohla byť zadarmo.
„Ani neviem, či sa dá seriózne odpovedať,“ reagoval primátor Richard Raši (Smer) na otázku na tlačovej besede, či zmienka v CNN nebola náhodou platená inzercia.
„Mohol by som žartom povedať, že: ‚Len to nikam nešírte, lebo ma pri budúcich amerických voľbách tím republikánov či demokratov unesie, aby som im organizoval kampaň...‘ Ale vážne, pozrite si, koľko stojí v CNN inzercia a zasmejete sa. Je to nezmysel.“
CNN: Máme prísny zákaz
Autorkou článku CNN je austrálska novinárka Lara Brunt. Predtým pôsobila v Londýne, teraz v Sydney píše pre viaceré médiá o cestovaní, rodičovstve či pre ženy.
Vyjadrenie poskytla Korzáru aj samotná CNN. Jej editor pre turistickú sekciu James Durston uviedol, že majú prísny zákaz akceptovať pozvania na grátis služobné cesty, nechať si platiť ubytovanie a súvisiace výdavky a prijímať za články odmeny či protislužby.
“Sme jedným z mála médií, ktoré to majú aj v štandardoch. To nám umožňuje robiť reportáže absolútne korektne. Neprijali sme platbu ani nič iné od žiadnej organizácie zo Slovenska.“
Zviditeľňujú neznáme miesta
Podľa Durstona si vybrali Košice, lebo nie sú tak dobre známym mestom. „Zámerom článku ‘Top destinations for 2013’ bolo upozorniť na miesta, o ktorých návšteve naši čitatelia možno ešte neuvažovali. Košice boli ocenené titulom Európske hlavné mesto kultúry 2013 a to je perfektný čas prezentovať ich širšiemu publiku,“ vysvetľuje editor CNN Travel.
Okrem Košíc odporúčajú Škótsko, hlavné mesto Maroka Rabat, subsaharskú Afriku, americký Gettysburg v Pennsylvánii, Amsterdam a juhoamerickú Kolumbiu.
Do zoznamu 7 krajín sa tesne nedostali pláže v Čiernej Hore, Nový Zéland, Miami, Japonsko či Vietnam.
Košice sa objavili aj v rebríčkoch cestovateľských portálov BudgetTravel.com a Lonely Planet.
O meste sa pozitívne zmienil i britský Guardian, francúzsky Le Monde či nemecký Frankfurter Allgemeine Zeitung. „Zintenzívnili sme propagáciu,“ tvrdí radnica.
Košice sa prezentovali napríklad na veľtrhu EXPO REAL Mníchov, olympiáde v Londýne, v Bruseli na Rade ministrov kultúry, v Európskom parlamente, NATO, Výbore regiónov či OECD v Paríži.
Na marketing 420-tisíc
Na marketing vyčlenilo mesto vlani 420-tisíc eur. Z toho na prezentáciu, vrátane propagácie v médiách, malo ísť 100-tisíc.
„Nebola vyčerpaná celá suma a financie sme použili na prezentáciu len v domácich médiách,“ komentuje hovorkyňa mesta Martina Urik Viktorínová.
Mestskej organizácii Košice – Turizmus, ktorá propaguje mesto, prispeli ďalšími 130 tisícami.
„Klaster Košice – Turizmus platí aj press tripy zahraničných novinárov v Košiciach, ale to nie je prípad žiadneho zo zahraničných článkov či zmienok o Košiciach, ktoré spomínate.“
Košiciam ako EHMK robí reklamu vo svete i štátna Slovenská agentúra pre cestovný ruch.
Guardian nám dal 1. miesto
Britský Guardian dal Košice na 1. miesto z Top 10 svetových miest na obchodné cesty za rozumnú cenu.
„Niekoľko nízkonákladových dopravcov lieta do Bratislavy a Budapešti, spiatočné letenky sú od 150 eur,“ píše.
Za Košicami sú Sparta (Grécko), Barcelona, Dubai, Antverpy, Moskva, Reykjavík, Istanbul, Campania a New York.
V minulosti bol o Košiciach pozitívny článok aj v slávnom americkom denníku New York Times v roku 2008, keď Košice kandidovali na mesto kultúry.
„Tak si predstavujem, že vyzeral New York v 30. rokoch 20. storočia,“ napísal vtedy o Košiciach autor článku v NY Times.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári