Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 21. november, 2017 | Meniny má Elvíra
Pridajte si svoje mesto

Rozšírenie spoplatneného parkovania v centre Košíc je opäť reálnejšie

Rozšírenie plateného parkovania o skoro 5–tisíc miest na takmer celé Staré Mesto by nemal byť problém.

Na Floriánskej sa dnes neplatí. Navrhujú tam 50 centov/hod.(Zdroj: Veronika Janušková)

Revolučné rozšírenie plateného parkovania o skoro 5–tisíc miest na takmer celé Staré Mesto by nemal byť problém. Požehnali to už i volení zástupcovia samotných Staromešťanov. Niektorí však pochybujú, či budú platiť 35 eur ročne len tak, alebo aj bude za čo.

KOŠICE. Možno už na jeseň spoplatnia asi 4 600 dnes bezplatných parkovacích miest v širšom centre, vrátane časti Juhu a až po hranicu Starého Mesta so Severom.

Návrh súkromnej firmy EEI, ktorá prevádzkuje súčasnú platenú centrálnu mestskú zónu (okolo 3 400 miest), včera odporučili staromestskí poslanci s pripomienkami. Tie sú však nezáväzné, keďže definitívne budú o návrhu rozhodovať až poslanci mesta.

Ďalšia dotknutá mestská časť Juh ešte len zverejnila koncepciu EEI na verejné pripomienkovanie. Zastupiteľstvo mesta vo februárovom programe parkovanie nemá, ďalšie rokovanie má až v apríli.

EEI: Ochránime rezidentov

EEI tvrdí, že rozšírenie ochráni rezidentov, ktorým zaberajú miesta návštevníci či zamestnanci pracujúci v centre, parkujúci zadarmo tesne za platenou hranicou.

Na väčšine novo spoplatnených ulíc by potom mohli parkovať len domáci, prvé auto za 35 eur ročne (dôchodcovia a ZŤP 5 €), druhé 70, ďalšie 150, právnické osoby 300, vyhradené miesto 900.

Karty by platili len pre 3 445 rezidentských miest, kde rezident býva či ako podnikateľ má prevádzkáreň. Vjazd by tam mali povolený len autá do 3,5 tony a 5,5 metra.

Ostatní by v novej zóne smeli stáť na zvyšných 1 139 miestach na vybraných uliciach pri administratívnych alebo obchodných centrách.

Platili by 50 centov/hod. (v centre je to 1 euro/hod.), 3 eurá/deň či 375 eur za ročnú kartu. Mohli by využiť i záchytné parkoviská za euro na 2 hodiny, 2 eurá/deň, či 300-eurovú ročnú kartu. Čas spoplatnenia by bol ako v centre, pracovné dni 7.30–18.00, v sobotu do 13.00.

Platené parkovanie v centre by ostalo, ako je dnes, len rezidentská karta by zlacnela zo 100 na 35 eur.

Nezáväzné pripomienky

Poslanci a úrad Starého Mesta dali k návrhu spolu asi 40 pripomienok. Väčšinu vyriešil na komisii výstavby prevádzkový riaditeľ EEI Ján Tomanovič vysvetlením alebo prísľubom zapracovania.

Na zvyšné reagoval včera na zastupiteľstve, lebo poslanec Rastislav Trnka (SDKÚ) ich predložil až na poslednú chvíľu.

Žiadal 10 minút parkovania zdarma napríklad pri školách, pre rezidentov ročné karty za 5 € a za 30 € možnosť parkovať hocikedy kdekoľvek, aby boli v parkovnom na záchytných parkoviskách zahrnuté lístky na MHD či požičanie bicykla, chcel i zlacnenie parkovného v centre z eura na 50 centov, kým tam nebude dosť miest.

Trnka predtým na tlačovej besede obvinil primátora Richarda Rašiho (Smer), že zákazka EEI bol kšeft na úkor ľudí a novou zónou zarobí firma obrovské peniaze. Primátor aj EEI ho chcú žalovať.

Po roku prehodnotia

Tomanovič sľúbil, že staromestské pripomienky zvážia a po roku systém prehodnotia. Na Trnku reagoval, že za zastavenie na nutný čas kvôli vyloženiu a naloženiu dieťaťa pri školách sa podľa zákona neplatí, ale vyhradia miesta na 15-minútové grátis parkovanie rodičov.

Na margo návrhu 5-eurových rezidentských kariet uviedol, že cenu 35 eur ponúkajú ako najnižšiu možnú, aby pokryli náklady napríklad na zimnú údržbu parkovacích plôch, čo im ukladá zmluva s mestom.

Možnosť rezidentov parkovať za 30 ročne hocikde v centre odmietol s tým, že by tak nedosiahli želaný efekt regulácie.

„Prepojenie záchytných parkovísk na MHD či cyklotrasy nemáme v kompetencii ani v zmluve.“

Avizuje, že najvyťaženejšie lokality vybavia kamerami, aby ich videla mestská polícia. Rezidentské miesta v centre vyhradené od 17. do 7.30 plánujú nechať len tam, kde je 90 % rezidentov.

Ku Kasárenskému námestiu má pribudnúť tento rok rampa i na Vodnej a Orlej a prvých 30 minút parkovania bude aj tam zadarmo.

EEI má v zmluve nielen to, že predloží mestu na schválenie koncepciu rozvoja parkovania, ale i že dá 2 milióny na výstavbu nových miest.

Trnka kritizoval, že firma žiadne nenavrhuje. EEI tvrdí, že najprv musí zistiť, kde a koľko miest naozaj chýba, no ak tento rok zavedú novú zónu, budúci rok môžu stavať nové parkoviská.

Ľudia platiť nechcú

Na zastupiteľstve vystúpil Staromešťan Ivan Ferko, vyhlásil, že má kde parkovať a nechce platiť len za to, že EEI mu odhrnie sneh, lebo už raz platí za zimnú údržbu mestu cez dane.

Ďalší občan Andrej tvrdí, že zlacnenie rezidentskej karty je marketingový trik, aby to hladko prešlo, no EEI zarobí napríklad na firemných kartách: „Problém s parkovaním nie je preto, že miesta zaberajú cudzí, ale že je ich málo. Verejný záujem sa vylučuje so záujmom firmy spoplatniť čo najviac existujúcich miest a na nové minúť čo najmenej. Obyvatelia budú naďalej bezradne ‚krúžiť‘ po preplnených parkoviskách, len si za to budú musieť ešte aj zaplatiť.“

Pripomienkou klubu Smer-Most bolo aj, že rezidentských 35 € ročne môžu ľudia vnímať ako ďalšiu daň, ktorá im neprinesie komfort parkovania, ale budú sa dovolávať poslaneckej zodpovednosti za odsúhlasenie nového poplatku.

Podľa poslanca Otta Brixiho (Smer) si to už vyjasnili. Koncepcii vyjadrili podporu i starosta Ľubomír Grega (nez.) či poslanec Štefan Lasky (Smer), všetci sú aj poslancami mesta.

Brixi vyhlásil, že lepší nejaký systém ako žiadny, čo bude zlé, možno potom modifikovať a parkovanie v centre je luxus, za ktorý sa všade vo svete platí.

„Asi 70 percent Staromešťanov nemá kde parkovať, sám si platím za vyhradené miesto.“

EEI: Miest je možno dosť

EEI hovorí, že ľuďom sa niekde len zdá, že miest je dnes málo, lebo tam parkujú i cudzí. „Napríklad 600-700 miest je voľných, ale treba ísť trochu peši či MHD,“ vraví Tomanovič.

Dodal, že po zavedení regulácie môže v rezidentských zónach ubudnúť okolo 30 % áut. Nevylúčil, že neskôr možno postavia nové miesta a zavedú platené parkovanie i na sídliskách.

Mesto vlani pre nedostatok peňazí na rozšírenie zón prenajalo parkoviská v centre a stratový parkovací dom pri Steel Aréne EEI na 10 rokov za ročné nájomné 516-tisíc s tým, že firma má investovať 2 milióny a odvádzať mestu ešte aj 50 % tržieb z nových miest.

Nová zóna má byť na severe ohraničená Letnou a Slovenskej jednoty, na východe železničnou traťou a stanicami, na juhu Krivou, Jantárovou, Požiarnickou, Južnou triedou, Milosrdenstva, Šoltésovou a Skladnou po okolie Steel Arény. Západná hranica by bola Štúrova, Žriedlová, Cassovar, Belanská, Štítová po amfiteáter.





Neprehliadnite tiež

Okradnúť U. S. Steel pomohol zamestnanec bezpečnostnej služby

V decembri 2009 zmizli z oceliarní medené výfučne za desaťtisíce eur.

Rozhovor

Albert Rusnák: Odchod do Ameriky bol stopercentne správny

Reprezentačný futbalista má za sebou prelomový rok.

Komentár Petra Schutza

Berme vážne OĽANO

Matovič je isteže Matovič, ale premiér je, samozrejme, čisto politická, nie odborná funkcia.

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

DOMOV

Dobré ráno: My sme les? Kto v spore o slovenské lesy klame

Kultúrny súboj sa najnovšie vedie o lesy.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

KULTÚRA

Prečo musí hrať vraha vždy pekný herec? Filmy o zločincoch majú svoje zákony

Idol z Hry o tróny môže dostať rolu Mansona.

Najčítanejšie na Košice Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 810
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 117
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 902
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 105
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 451
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 386
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 283
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 247
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 128
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 116

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop