Turistov vítajú nefunkčné obrazovky. Výrobca tvrdí, že mesto na jeho odporúčania nereagovalo.
KOŠICE. Vlani do Košíc pricestovalo vlakom vyše 1,6 milióna osôb, letiskom prešlo 236-tisíc pasažierov.
Keby sa chceli dozvedieť niečo o meste na moderných infopaneloch pred ich bránami, veľa by o meste nezistili.
Pred letiskom aj stanicou sú elektronické informačné panely za 66-tisíc eur. Na oboch miestach sú nefunkčné.
Welcome na papieri
Projekt
Kto platil infopanely
päť panelov stálo spolu 66tisíc eur;
boli súčasťou projektu ROCER - Podpora rozvoja cestovného ruchu v regióne prostredníctvom cezhraničnej spolupráce;
do projektu bol zapojený aj maďarský Miškolc;
projekt celkovo stál 275-tisíc eur;
Košice prispeli piatimi percentami, štát desiatimi, 85 percent z celkových nákladov išlo z eurofondov.
Nefunkčný infokiosk na stanici je úplne mŕtvy, ten na letisku je aspoň trochu aktuálny – v tónoch Európskeho hlavného mesta kultúry.
Jeho dotykový displej je totiž prelepený papierovým plagátom s anglickým textom – Vitajte v Európskom hlavnom meste kultúry Košice 2013.
Systém panelov počas našej previerky nefungoval ani pri budove úradu župy, ďalší pred Štátnou vedeckou knižnicou je len ťažko ovládateľný.
Jediný bezchybný panel je v parku pred budovou Štátneho divadla. Aj jeho menu je však chudobné. Turistom ponúka v troch jazykoch akurát informácie o zopár najvýznamnejších pamiatkach v centre mesta.
Košická radnica tvrdí, že za zlý technický stav zodpovedá bývalé vedenie mesta.
„Svojho času vysúťažilo firmu, ktorá dodala poruchové výrobky zložené z nekvalitných čínskych komponentov, dokonca bez technickej dokumentácie,“ povedala námestníčka primátora Renáta Lenártová (Most-Híd).
Jediná firma, ktorá je schopná panely oživiť, za to podľa nej pýta priveľa.
Mesto však o oprave panelov podľa hovorkyne magistrátu Martiny Viktorínovej nerokovalo, rokovala organizácia Košice – Turizmus, ktorú založilo mesto.
Panely podľa nej opäť uvedú do prevádzky, keď dôjde k „prijateľnej dohode“.
Už sú po záruke
Zhotoviteľom systému je podľa zmluvy fyzická osoba Tomáš Tischler, oprávnenou osobou je Marek Pištey.
Pištey namieta, že žiadne komponenty nie sú vyrobené v Číne. Z východnej Ázie pochádzajú akurát obrazovky, podľa neho špičkovej kvality.
Všetky ďalšie súčasti vyrobili v Európe, softvér je slovenský.
Na infokiosky platila dvojročná záruka, ktorá uplynula koncom minulého roka. Poruchy spôsobovali podľa neho časté výpadky prúdu, vandalské zaobchádzanie so zariadením a uškodiť mohlo aj nepriaznivé počasie.
„Poruchu môžeme odstrániť len vtedy, keď nám niekto dá vedieť. Pol roka sme zabezpečovali pozáručný servis a sme ochotní spolupracovať aj naďalej za symbolický poplatok. Optimálne riešenie by však bolo, keby sme zaškolili ich človeka, ktorý by sa o zariadenie priebežne staral,“ hovorí Pištey.
Navrhuje umiestniť panely do vnútorných priestorov staníc.
„Systém by bolo treba priebežne plniť novým softvérom. Na to všetko sme mesto upozorňovali. Jestvuje k tomu aj naša korešpondencia,“ hovorí Pištey. Mesto podľa neho nereagovalo.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári