Korzár logo Korzár Košice
Štvrtok, 9. február, 2023 | Meniny má Zdenko

V Košickom kraji je 37-tisíc metrov štvorcových výtlkov

Cesty v správe Košického samosprávneho kraja sú vo veľmi zlom stave a zima ešte nie je úplne na konci.

(Zdroj: TASR/Milan Kapusta)

KOŠICE. Kvalita ciest na území Košického samosprávneho kraja (KSK) sa v priebehu tohtoročnej zimy výrazne zhoršila.

„Nestále počasie a najmä náhle výkyvy teplôt z mínusových do plusových hodnôt a naopak majú za následok vznik množstva výtlkov na cestách II. a III. triedy. Stav zhoršujú aj ťažké nákladné autá, ktorým chýba nadradená dopravná sieť, alebo sa vyhýbajú úsekom spoplatneným mýtom. Správa ciest KSK eviduje doteraz výtlky s plochou vyše 37 000 metrov štvorcových,“ informovala hovorkyňa kraja Zuzana Bobriková.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Bobrikovej je najhoršia situácia v obvode Rožňava, kde správa ciest eviduje 11 520 metrov štvorcových výtlkov, v okrese Trebišov 10 570 metrov štvorcových, Spišská Nová Ves 7 315 metrov štvorcových, obvode Moldava nad Bodvou 5 210 metrov štvorcových a Michalovce 2 995 metrov štvorcových.

Na opravu takéhoto množstva výtlkov treba približne 5 370 ton obalenej drviny.

„Z technologického hľadiska sa v zime odporúča oprava studenou obaľovanou zmesou, čo je ale finančne veľmi náročné. Tona materiálu stojí 229 eur a životnosť je obmedzená. Takýmto spôsobom zabezpečujeme len nevyhnutné opravy najnebezpečnejších výtlkov,“ vysvetľuje riaditeľ Správy ciest KSK Zoltán Bartoš.

Opravy by stáli vyše tri milióny

Dodal, že na opravu 37-tisíc metrov štvorcových výtlkov studenou obaľovanou zmesou by bolo treba viac ako tri milióny eur, čo je 38 percent z celoročného rozpočtu Správy ciest KSK, pričom zima sa ešte neskončila.

SkryťVypnúť reklamu

„Na zabezpečenie zimnej údržby, ktorá trvá do konca marca, treba 3,3 milióna eur. Tohtoročná sezóna je náročná, strieda sa vysoký počet ľadových dní. Spotreba chemického posypového materiálu vysoko prekračuje minulé roky. Je predpoklad, že kvalita ciest sa ešte zhorší, aj keď správa ciest postupne v rámci možností priebežne zabezpečuje opravu výtlkov v celom kraji,“ hovorí Bartoš.

Opravy komplikuje počasie. Nedajú sa robiť, keď sú cesty zasnežené, mokré, keď je teplota pod bodom mrazu.

Za týchto podmienok nie je možné dodržať technologické postupy. Cestári opravujú výtlky náhradným riešením - zasypaním kameninovou drvinou, a ak to dovolia poveternostné podmienky, tak aj studenou obaľovanou zmesou.

„Na niektorých úsekoch ciest je situácia taká vážna, že sme naplánovali súvislú opravu asfaltového povrchu. Môžeme ju ale robiť až po zimnej údržbe, keď dodávatelia začnú s výrobou tzv. teplej obaľovanej zmesi. Dovtedy máme len provizórne riešenia,“ dodal Bartoš.

SkryťVypnúť reklamu

Vodiči ničia značky, upozorňujúce na stav ciest

Časť z poškodených úsekov je zaradených medzi investičné akcie na obnovu ciest, ktoré sa budú financovať z európskych fondov. Kde nájde regionálna samospráva ďalšie prostriedky, je vážny problém.

„V tejto zlej situácii sa objavil aj nový fenomén. Účastníci cestnej premávky likvidujú dopravné značky upozorňujúce na zlý stav vozovky. Osadzujeme ich tam, kde treba znížiť rýchlosť. Niektorí vodiči sa takto snažia vyhnúť pokute za nerešpektovanie dopravnej značky, či preplatiť regres v prípade zničenia pneumatík a diskov s odôvodnením, že úsek s výtlkmi nebol označený. Správa ciest preto pri inštalácii dopravnej značky robí fotodokumentáciu. Nárast odcudzených a zničených dopravných značiek upozorňujúcich na výtlky odčerpáva ďalšie finančné prostriedky z aj tak tenkého rozpočtu na regionálne cesty,“ upozorňuje Bartoš.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  3. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  4. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  5. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  8. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  1. Bezpečnosť pri šoférovaní vychádza z dobrého videnia
  2. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  5. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  6. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  7. Na bezpečnom internete záleží
  8. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 4 852
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 4 027
  3. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 367
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 258
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 835
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 709
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 685
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 349

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Teplý obed je mýtus. V bohatom Nórsku deti v škole obed nemajú.
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  3. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  4. Jozef Stasík: EU a roboty
  5. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  6. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  7. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Nitrianska Blatnica
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 034
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 510
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 469
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 863
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 374
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 524
  8. Helena Smihulova Laucikova: Predtým ako som zostarla 2 381
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Teplý obed je mýtus. V bohatom Nórsku deti v škole obed nemajú.
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  3. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  4. Jozef Stasík: EU a roboty
  5. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  6. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  7. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Nitrianska Blatnica
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 034
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 510
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 469
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 863
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 374
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 524
  8. Helena Smihulova Laucikova: Predtým ako som zostarla 2 381
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu