Nová limuzína s „frajerským“ číslom KE001 mala i po vytuningovaní „len“ 170 koní. Primátor Raši so šoférom – pretekárom presedlali do novšej s 200 koňmi. Radnica pripomína, že exprimátor Knapík mal tiež toľko koní a drahšie auto.
KOŠICE. Len asi rok vozila primátora Richarda Rašiho (Smer) Škoda Superb Elegance s imidžovým číslom KE001 za takmer 35-tisíc, kúpená v roku 2011.
Pritom ešte vlani jej dali na želanie Rašiho šoféra Svätopluka Látala, ktorý je majstrom Československa v pretekoch automobilov do vrchu z roku 1977, načipovať motor - výkon zvýšili zo 140 na 170 koní.
Chiptuning žiadal pretekár pre bezpečnosť „hlavne pri predbiehaní, najmä v kopcovitých terénoch“.
Vytuningovaných 170 koní prekonali
Ale od konca minulého roka už vozí svojho šéfa opäť na novom nadštandardnom aute rovnakej značky. Stálo 33-tisíc, nie je to naftový dvojliter, ako to prvé, ale benzínový s vyššou spotrebou. Má však silnejší výkon 197 koní.
Z 0 na 100 km/h zrýchli pod 8 sekúnd a vytiahne maximálne takmer 240 km/h. Pre ilustráciu – monopost Formuly 1, ktorý jazdí aj vyše 350 km/h, má 750 koní.
Na Rašiho šoféra, na rýchlosť či parkovanie v zákaze, sa ponosovali viacerí Košičania. Dostal už aj pokuty. Podľa radnice ich Látal platí zo svojho. Práve Látal, exmasér futbalistov i Mariky Gombitovej, doniesol na prvé auto z polície číslo KE001HR - vraj ho dostal náhodou. Nové už má bežnú ŠPZ - KE211IG.
Limuzína primátora má 6-stupňovú automatickú prevodovku aj so športovým režimom, farbu „magická čierna - metalická perleť“, normovanú spotrebu v meste 10,6 l/100 km, mimo mesta 6,3. Vo výbave je napríklad i navigačný systém, vyhrievané sedadlá, prídavné kúrenie či alarm so senzormi polohy.
Radnica porovnáva s exprimátorom
Rašiho nového tátoša kúpili vlani v balíku 12 vozidiel spolu za 160-tisíc. Podľa vyjadrenia radnice spred roka išli obstarávať 5 áut pre mestskú políciu a 7 pre magistrát.
Policajtom (biele) a úradníkom (červené) kúpili benzínové škodovky nižšej triedy - od 10- do 12-tisíc eur, s výkonom motora od 86 do 102 koní.
„Škoda Superb KE211 bola kúpená v rámci plánovanej obmeny, keďže náklady na opravy starých áut vedenia mesta sa za posledné 2 roky vyšplhali na skoro 20-tisíc eur,“ vysvetľuje hovorkyňa mesta Martina Urik Viktorínová.
Dodala, že nové vozidlo stálo o 4-tisíc eur menej ako auto bývalého primátora (Volkswagen Passat Františka Knapíka z KDH – pozn. red.), ktoré bolo navyše kupované už ojazdené a malo rovnaký počet koní ako teraz KE211.
Zdôrazňuje, že ani jedno z áut nie je určené pre konkrétnu osobu. „Keďže z nových áut má len jedno pohon 4x4 (KE001), bolo počas zimných mesiacov využívané najmä na dlhšie pracovné cesty vedenia mesta, hlavne do Bratislavy.“
Raši je i poslancom národnej rady v hlavnom meste. Podľa Urik Viktorínovej využíva auto mesta na cesty do Bratislavy, len keď súvisia s funkciou primátora. Napríklad vlani bol služobným autom najďalej v Belehrade.
Hlinka Rašiho chápe
Podľa poslanca Alfonza Halenára (nez.) by si ľudia mali všímať, kto ako napĺňa slová o šetrení v praxi. „Na veľkopanské spôsoby sa skladáme všetci...“
Poslanec Jaroslav Hlinka (nezávislý) ako starosta Juhu obstarával nedávno novú limuzínu pre mestskú časť – kúpil „si“ Volkswagen Passat s 2-litrovým naftovým motorom za 29 500.
„Auto má byť postaveniu primátora adekvátne, bezpečné, komfortné. To z roku 2011 zrejme nevyhovovalo, proti gustu žiaden dišputát. Hoci kúpili nové, prvé iste tiež magistrát využíva, nevidím problém,“vraví.
Podľa radnice auto KE 001 teraz plne využívajú ďalší členovia vedenia mesta.
Mesto má asi 50 služobných áut, z toho polovicu používa magistrát, polovicu polícia. Najvyťaženejšie vozidlá radnice najazdia ročne aj vyše 60-tisíc km.
Napríklad za primátora Rudolfa Schustera v roku 1997 za 5 Nissanov Maxima QX3 zaplatilo mesto za každý vyše 1,2 milióna vtedajších korún (40-tisíc eur).
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári