Korzár logo Korzár Košice

Košický dopravný podnik chystá veľký nákup autobusov

Drvivá väčšina autobusov je v zlom technickom stave. Chystá sa veľký nákup 127 autobusov za 28,4 milióna eur.

Plynové citelisy. Kúpili ich v roku 2010 za vyše 9 miliónov eur.Plynové citelisy. Kúpili ich v roku 2010 za vyše 9 miliónov eur.

Drvivá väčšina autobusov košického dopravného podniku, ktorými každý deň jazdia po meste ľudia, je prehrdzavených, rozheganých, v zlom technickom stave. DPMK teraz chystá veľký nákup 127 autobusov za 28,4 milióna eur.

KOŠICE. V súčasnosti má DPMK vyše 200 autobusov. „Z technického hľadiska je vyhovujúci stav u 48, obstaraných v rokoch 2007 až 2010,“ uviedla hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Terajšia zakázka na 127 autobusov je doposiaľ najväčšou pri obnove vozidiel košickej MHD.

Mestskí poslanci schválili v decembri na základe uznesenia mestskej rady „B“ variant „Stratégie stabilizácie a rozvoja DPMK“. Ráta s nákupom vozidiel diesel elektrobus formou dlhodobého investičného úveru na obdobie 10 rokov s odkladom splátok na 2 roky.

SkryťVypnúť reklamu

Vozidlový park DPMK by tak mal v konečnom dôsledku pozostávať zo 127 nových, 48 CNG (plynových) a 30 naftových autobusov.

Schválenie tohto modelu predpokladalo i to, že v rokoch 2014 až 2018 bude podaná žiadosť o získanie nenávratného príspevku zo zdrojov EÚ na nákup 30 CNG autobusov, ktoré by nahradili terajšie naftové.
Vedenie DPMK preferovalo variant „A“ s nákupom 157 autobusov, čím by došlo v krátkom čase k obnove vozového parku.

Prvé autobusy na prelome rokov 2013 – 2014

Po zverejnení súťažných podkladov a predložení cenových ponúk uchádzačmi bude nasledovať elektronická aukcia.

„Celý proces od vydania predbežného oznámenia až po podpis zmluvy by mohol byť ukončený do 4 mesiacov,“ uviedla hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová. „Prvé dodávky autobusov očakáva dopravný podnik na prelome rokov 2013 a 2014.

SkryťVypnúť reklamu

„V tejto chvíli už máme pripravený model s výškou úveru a podmienkami. Konkrétna banka a konkrétne podmienky budú riešené až po ukončení súťaže na výber dodávateľa. Model financovania predložíme jedinému akcionárovi spoločnosti (Mesto Košice - pozn. red.), ktorý rozhodne o ďalšom postupe,“ informovala hovorkyňa DPMK.

Nevyhovujúca veková štruktúra

Priemerný vek autobusov jazdiacich na linkách košickej MHD je 10 rokov. To považuje vedenie DPMK za absolútne nevyhovujúce, 127 autobusov má totiž 10 až 24 rokov.

Aby sa tento stav podstatne zmenil, podnik by vraj musel ihneď a jednorazovo obstarať minimálne 150 autobusov za asi 50 miliónov eur. To obsahoval aj DPMK preferovaný variant „A“. Súčasná finančná situácia mesta, respektíve DPMK to však neumožňuje.

SkryťVypnúť reklamu

Opodstatnenosť nákupu nových autobusov nám potvrdili i samotní vodiči MHD.

„Od vody a iných poveternostných vplyvov hrdzavejú nielen podvozky, ale napríklad i kovové konštrukcie sedadiel vo vnútri,“ povedal nám vodič Miroslav, ktorý jazdil na linke 28 v autobuse z roku 1999.

„Jazdiť v takých vozidlách je riskantné pre vodičov, ale najmä cestujúcich. Nové autobusy určite treba, ale ak nebudú opravené košické cesty, onedlho skončia tak ako tie staré. Cesty sú totiž samá diera, najhoršie je to v Ťahanovciach na Sofijskej, pri kláštore na KVP, alebo na Železníkoch.“

Fakty

Čo kúpili, kedy, za koľko

2007/2008 – 19 autobusov značky Tedom za 3,3 milióna eur.
2009 – 10 plynových značky Citelis za 3,7 milióna eur.
2010 – 19 plynových značky Citelis za 9,2 milióna eur.

sam

areal_hornadska3veja_res.jpg

Staré autobusy. Podľa DPMK, 127 má priemerný vek 10 až 24 rokov.

sedadla_hrdzave_veja_res.jpg

Sedadlá. Mnohé majú totálne zhrdzavené konštrukcie.

autobus_28_veja_res.jpg

Linka 28. Vodič Miroslav jazdil včera na „herke“ z roku 1999.

Foto k článku: Veronika Janušková

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 594
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 851
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 655
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 808
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 207
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 469
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 767
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 529
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu