Drvivá väčšina autobusov košického dopravného podniku, ktorými každý deň jazdia po meste ľudia, je prehrdzavených, rozheganých, v zlom technickom stave. DPMK teraz chystá veľký nákup 127 autobusov za 28,4 milióna eur.
KOŠICE. V súčasnosti má DPMK vyše 200 autobusov. „Z technického hľadiska je vyhovujúci stav u 48, obstaraných v rokoch 2007 až 2010,“ uviedla hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová.
Terajšia zakázka na 127 autobusov je doposiaľ najväčšou pri obnove vozidiel košickej MHD.
Mestskí poslanci schválili v decembri na základe uznesenia mestskej rady „B“ variant „Stratégie stabilizácie a rozvoja DPMK“. Ráta s nákupom vozidiel diesel elektrobus formou dlhodobého investičného úveru na obdobie 10 rokov s odkladom splátok na 2 roky.
Vozidlový park DPMK by tak mal v konečnom dôsledku pozostávať zo 127 nových, 48 CNG (plynových) a 30 naftových autobusov.
Schválenie tohto modelu predpokladalo i to, že v rokoch 2014 až 2018 bude podaná žiadosť o získanie nenávratného príspevku zo zdrojov EÚ na nákup 30 CNG autobusov, ktoré by nahradili terajšie naftové.
Vedenie DPMK preferovalo variant „A“ s nákupom 157 autobusov, čím by došlo v krátkom čase k obnove vozového parku.
Prvé autobusy na prelome rokov 2013 – 2014
Po zverejnení súťažných podkladov a predložení cenových ponúk uchádzačmi bude nasledovať elektronická aukcia.
„Celý proces od vydania predbežného oznámenia až po podpis zmluvy by mohol byť ukončený do 4 mesiacov,“ uviedla hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová. „Prvé dodávky autobusov očakáva dopravný podnik na prelome rokov 2013 a 2014.
„V tejto chvíli už máme pripravený model s výškou úveru a podmienkami. Konkrétna banka a konkrétne podmienky budú riešené až po ukončení súťaže na výber dodávateľa. Model financovania predložíme jedinému akcionárovi spoločnosti (Mesto Košice - pozn. red.), ktorý rozhodne o ďalšom postupe,“ informovala hovorkyňa DPMK.
Nevyhovujúca veková štruktúra
Priemerný vek autobusov jazdiacich na linkách košickej MHD je 10 rokov. To považuje vedenie DPMK za absolútne nevyhovujúce, 127 autobusov má totiž 10 až 24 rokov.
Aby sa tento stav podstatne zmenil, podnik by vraj musel ihneď a jednorazovo obstarať minimálne 150 autobusov za asi 50 miliónov eur. To obsahoval aj DPMK preferovaný variant „A“. Súčasná finančná situácia mesta, respektíve DPMK to však neumožňuje.
Opodstatnenosť nákupu nových autobusov nám potvrdili i samotní vodiči MHD.
„Od vody a iných poveternostných vplyvov hrdzavejú nielen podvozky, ale napríklad i kovové konštrukcie sedadiel vo vnútri,“ povedal nám vodič Miroslav, ktorý jazdil na linke 28 v autobuse z roku 1999.
„Jazdiť v takých vozidlách je riskantné pre vodičov, ale najmä cestujúcich. Nové autobusy určite treba, ale ak nebudú opravené košické cesty, onedlho skončia tak ako tie staré. Cesty sú totiž samá diera, najhoršie je to v Ťahanovciach na Sofijskej, pri kláštore na KVP, alebo na Železníkoch.“
Fakty
Čo kúpili, kedy, za koľko
2007/2008 – 19 autobusov značky Tedom za 3,3 milióna eur.
2009 – 10 plynových značky Citelis za 3,7 milióna eur.
2010 – 19 plynových značky Citelis za 9,2 milióna eur.
sam
Staré autobusy. Podľa DPMK, 127 má priemerný vek 10 až 24 rokov.
Sedadlá. Mnohé majú totálne zhrdzavené konštrukcie.
Linka 28. Vodič Miroslav jazdil včera na „herke“ z roku 1999.
Foto k článku: Veronika Janušková
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári