Táto zima bola na vznik výtlkov mimoriadne vhodná. Komunikácie, ktoré dostali nový povrch iba vlani, ostali neporušené. Na tých však, ktoré si pamätajú ešte minulé tisícročie, prípadne sa diery na nich iba plátali, obišli horšie. Štefánikova ulica, Komenského, Letná, Tr. SNP i ďalšie sú po zime posiate dierami, ktoré sa nazývajú výtlky. Ich vznik sa dáva za vinu nielen asfaltérom a ich nekvalitnej práci, ale aj cestárom, ktorí sa uplynulé tri mesiace starali o odpratávanie snehu.
Tí prví neodviedli poctivú robotu pri plátaní starých dier. Stačilo, ak v nej nechali priestor nato, aby sa pod nový asfalt dostala voda. Pri teplotách pod nulou zamrzla na ľad, ten sa rozpínal a tlačil asfalt hore. Keď po takej záplate prešiel odhŕňač s príliš nízko spustenou radlicou, tá kusy asfaltu doslova vytrhávala. Ďalšia voda, mráz a stovky kolies už len dokonali dielo skazy...
Kým cestári po zime vyrazia na hlavné ťahy, aby tie opravili ako prvé, situáciu využila slovenská armáda. Konkrétne 1. tankový pluk, ktorý má sídlo v Malinovského kasárňach na Moyzesovej ulici. "Aby sme nemuseli chodiť trénovať jazdu v ťažkom teréne niekam ďaleko do prírody, úplne nám postačia deravé košické cesty," prezradil nám veliteľ tankistov plukovník Milan Delo. "Niektoré úseky vozovky sú po zime také zničené, že verne imitujú podmienky tankodrómov v Lešti alebo pri Svite. Výhodou košického cvičiska je fakt, že po tréningu na ňom nemusíme čistiť pásy od nánosov hliny."
Keď sme sa boli na jeden taký tréningový výjazd tanku v utorok pozrieť, zašli sme na križovatku ulíc Komenského, Watsonova, Hlinkova. Práve tam sme natrafili na Tank T 589 Spider, ktorý je pýchou slovenskej armády. Hoci šlo o mimoriadne ťažký a nerovný terén, vyše 42 ton vážiace vozidlo ho zvládlo v plnej rýchlosti 40 km/hodinu. Je pravda, že kvôli svojej šírke prekážalo v plynulej jazde za ním idúcim vozidlám, no určite sa ani jedno nechcelo s tankom "pretláčať". Všetky trpezlivo počkali, kým tank na križovatke pri OC Mier odbočí doprava na Národnú triedu a uvoľní im smer na Furču.
"Naši tankisti si takýto výcvik pochvaľujú," pokračuje plk. Delo. "Natrénujú si nielen jazdu v ťažkom teréne, ale popri tom aj manévrovanie v zúženom priestore či mierenie na pohyblivé ciele v okolí. Po zvládnutí 100 kilometrov po rozbitých košických komunikáciách získava posádka tanku Odznak zdatnosti 1. stupňa, po 200 kilometroch 2. stupňa a po ďalšej stovke 3. stupňa. Z pätnástich tankov a ich posádok, ktoré v Košiciach máme, zatiaľ túto najvyššiu métu dosiahli tri."
Či sa to podarí stihnúť aj ďalším, je zatiaľ otázne. Ako sme sa z magistrátu dozvedeli, všetky výtlky na košických cestách chcú zaplátať do konca marca.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári