Pod oknami máme diaľnicu, zhodujú sa obyvatelia. Radnica v najbližšom čase o zmene neuvažuje, nechce len presúvať problém z jednej časti mesta do druhej.
KOŠICE. Prach, hluk, praskajúce steny a neexistujúci chodník trápia ľudí z Kostolianskej cesty, po ktorej denne prechádzajú nákladné autá.
„Pred tromi rokmi som postavil novú priečku. Praskla na dvoch miestach. Pripisujem to doprave pri našich domoch. Keď idú po ceste nákladné vozidlá, trasie sa podo mnou gauč. Bývam tu 17 rokov, nepripomína to pokojnú ulicu, ale diaľnicu,“ vraví jeden z obyvateľov Peter Klár.
Výrazný hluk a rezonanciu pripisuje jeho sused Róbert Šalata nerovnej ceste. „Prejazd nákladných áut sa o to výraznejšie prenáša na stavby. Koniec Kostolianskej sa pre zosuvy pôdy rekonštruuje. Premávka je preto obmedzená semaforom. Keď je zelená, naraz popri nás prejde kolóna nákladiakov.“
Východisko vidí Šalata v odklonení ťažkej nákladnej dopravy z cesty III. triedy na cestu I. triedy v smere na Budimír.
Mesto: Nepresúvať problém
Magistrát takéto riešenie v najbližšom čase nechystá. Stav komunikácie dva razy do roka kontrolujú. „Kostolianska cesta v súčasnosti nevykazuje kazy takého typu, aby bolo nutné obmedzenie hmotnosti vozidiel, ktoré cestu užívajú,“ povedala hovorkyňa magistrátu Martina Urik-Viktorínová.
Šalata pripomína, že vyriešenie situácie na Kostolianskej pred voľbami sľuboval primátor Richard Raši (Smer). Ten hovorí, že sa do budúcnosti s touto možnosťou ráta. „Ale až potom, ako sa nájde pre dopravu vhodná alternatíva, aby sme problém nepresunuli do inej časti Košíc.“
Sever: Odklon dopravy
Mestskej časti Sever, pod ktorú Kostolianska cesta patrí, ľudia dávajú podnety aj na nedodržiavanie povolenej rýchlosti.
„Nákladné autá prechádzajú po ceste niekedy až rýchlosťou 60 - 80 km/h a všetko sa trasie. Nehovoriac o bezpečnosti, keďže nie na celom úseku Kostolianskej cesty sa nachádza chodník pre chodcov,“ vysvetľuje Ján Hučko, vedúci oddelenia rozvoja miestneho úradu na Severe.
Za ideálne riešenie považuje odklon ťažkej dopravy na iný smer. „Zmierniť jej dopady môžu pravidelné policajné kontroly povolenej rýchlosti a nosnosti vozidiel.“
Po dlhšej trase?
Po Kostolianskej jazdia okrem iných aj nákladné autá z neďalekého kameňolomu spoločnosti Eurovia. Firma o presune dopravy na Budimír neuvažuje. Predĺžilo by jej to trasu asi o 24 kilometrov.
„Ak by došlo k odkloneniu dopravy na cestu I. triedy, boli by zasa zaťažené obce Kostoľany pri Hornáde, Družstevná pri Hornáde a Budimír,“ upozorňuje PR manažérka spoločnosti Simona Tančáková. Pripomína, že pri preprave kameniva dodržiavajú prípustnú nosnosť vozidiel.
O odklone ťažkej dopravy z ciest II. a III. triedy uvažuje aj vláda. Návrh pripravuje ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja.
Jeho hovorca Martin Kóňa vysvetľuje, že riešenie pomôže obyvateľom žijúcim pri vidieckych cestách a zároveň nebude likvidačné pre autodopravcov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári