Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 18. december, 2017 | Meniny má Sláva, Slávka
Pridajte si svoje mesto

Aj nové cesty v Košiciach už majú diery

Kým mesto splatí takmer 12 miliónov za cesty z Trebuľových a Knapíkových PPP opráv, bude ich už plátať za vlastné.

Cesta na Popradskej.(Zdroj: Veronika Janušková)

Kým mesto splatí takmer 12 miliónov eur (350 miliónov Sk) za cesty z Trebuľových a Knapíkových PPP opráv, bude ich už plátať za vlastné. Raši PPP nevylučuje.

KOŠICE. Osem miliónov eur schválila nedávno vláda pre mestá a obce na opravy rozbitých ciest po extrémnej zime. Koľko sa ujde Košiciam, však radnica ešte nevie.

“Rozdelenie prostriedkov je ešte predmetom rokovaní so ZMOS-om,“ hovorí ministerstvo financií.
Zatiaľ Košice plátajú len z vlastných 1,2 milióna, ktoré vyčlenili mestskí poslanci s tým, že na súvislé opravy dnes niet peňazí.

Okrem toho spláca mesto ročne skoro 1,1 milióna za PPP. Cez tie v rokoch 2005 až 2008 urobili dosiaľ najväčšie súvislé opravy ciest.

Práve po tých, teraz viac než inokedy, volajú motoristi. „Úver za roky 2005 – 2008 bude mesto splácať až do roku 2018. Súvislá oprava je možná, len sa musíme dohodnúť znova na úvere,“ vyjadril sa primátor Richard Raši (Smer).

PPP je verejno-súkromné partnerstvo - stavebné firmy z vlastných alebo úverových zdrojov zrekonštruujú cesty a cenu prác i s úrokovým navýšením mesto spláca firmám ako dodávateľský úver.

Za Trebuľu aj Knapíka

Práve cez PPP v rokoch 2005 (za primátora Zdenka Trebuľu, Smer) až 2008 (František Knapík, KDH) opravilo mesto za 11,7 milióna eur na vyše 20 uliciach okolo 23 kilometrov ciest. Pre ilustráciu, len trasy MHD v Košiciach sú dlhé 170 km, mesto sa stará o 700 km ciest.

So spoločnosťami Eurovia SK, Skanska SK a Inžinierske stavby sa dohodli na 10-ročnom splácaní.
„Splatených už bolo 7,4 milióna, ostáva ešte 4,3 milióna,“ informuje Linda Šnajdárová z komunikačného referátu radnice.

Tvrdí, že navýšenie ceny oproti nákladom na realizáciu riešili individuálne. „Napríklad pri Kavečianskej ceste bola cena prác 505-tisíc eur a navýšenie 136-tisíc.“

Podľa prepočtov vtedajšie ročné úrokové miery na jednotlivé cesty mohli byť okolo 3 až 5 %.

Väčšina ako–tak drží

Mesto v rokoch 2005 – 2008 okrem PPP súvislo opravilo niektoré komunikácie aj z vlastných peňazí. Väčšina ich je ešte v dobrom stave, lepšom než každoročne plátané. Po 5 – 8 rokoch však i na súvislo opravených cestách pribúdajú výtlky.

„Pamätám si, ako len pred niekoľkými rokmi súvislo opravovali Rastislavovu. A už je zas rozbitá,“ upozornil Košičan.

Výtlky sa už pritrafia i na iných PPP cestách.

Mesto ešte reklamuje

Potvrdzuje to aj mesto: „Reklamácie si uplatňujeme, oprávnené reklamácie dodávatelia opravujú. Na tieto stavby sú záručné lehoty 7 rokov, nepokrývajú dobu splatnosti (10 rokov),“ vraví Šnajdárová.

Podľa radnice stav týchto ciest zodpovedá času realizácie, rozsahu vykonávaných opráv a súčasnému dopravnému zaťaženiu.

Šnajdárová dodala, že tento rok je prioritou projekt Európske hlavné mesto kultúry. Najmä na jeho stavby berie mesto úver 6,3 milióna. „V ďalších rokoch sa nebránime využívať PPP ako zdroj financovania opráv ciest, ale musí to byť finančne kryté a výhodné.“

Filipko: Opäť diery

Poslanec, exviceprimátor Jozef Filipko (SMK) spomína, že ani vtedy nemalo mesto peniaze na veľké rekonštrukcie ciest, preto zastupiteľstvo schválilo PPP.

Tie na rozdiel od bežných úverov nezvyšujú zadlženie mesta a dajú sa čerpať i na bežnú údržbu, nielen nové cesty.

Priznáva, že viaceré z tých ciest majú už zas diery. „Problém zrejme je, že išlo najmä o výmenu len povrchu vozovky, no komunikácia by si už vyžadovala kompletnú rekonštrukciu vrátane narušeného podložia a výmeny sietí, čo by práce i niekoľkonásobne predražilo.“

V niektorých prípadoch pripisuje výtlky na nových kobercoch aj mimoriadnemu zaťaženiu frekventovaných ciest, no nevylučuje ani menej kvalitnú prácu.

Kajánek: Aspoň 10 rokov

Podľa Pavla Kajánka, šéfa divízie výskumu a vývoja žilinského Výskumného ústavu dopravného, by kvalitne zrekonštruovaná cesta mala vydržať minimálne 10 rokov:

„Inak môže ísť o aplikáciu nevhodnej technológie, ktorá nezohľadnila skutočný rozsah, mieru poruchy a potreby sanácie.“

Vysvetľuje, že každá komunikácia si vyžaduje individuálny prístup: „Voľba vhodnej technológie opravy má byť založená najmä na diagnostike zvyškovej únosnosti a prevádzkovej spôsobilosti a budúcom vývoji dopravného zaťaženia cesty. Niekde je v istom čase lacnejšie a schodnejšie len 'plátať výtlky', inde je potrebná súvislá oprava aj so zosilnením vozovky.“

Fakty

Súvislé opravy 2005 - 2008

Ipeľská, Toryská, Južná tr., Sv. Ladislava, Európska tr., Tr. SNP, Bačíkova, Vodárenská, Alvinczyho, Magnezitárska, Watsonova, Popradská, Čsl. armády, Cesta pod Hradovou, Slovenskej jednoty, Kavečianska, Myslavská, Považská, Varšavská, Belehradská, Sofijská, Štúrova, Alejová, Rastislavova, Národná trieda, Čermeľská, Hlinkova, Tr. KVP (niekde robili len časť ulice).

jav

Neprehliadnite tiež

Nová košická štvrť môže pochovať ťažbu magnezitu. Poslanci sú za

Ťažobná firma: Došlo k hrubým porušeniam predpisov.

Šestnásťročnej Popradčanke namerali 2,56 promile

Polícia preverovala mladých, dvoch čaká správne konanie.

Povodňový stav na Zemplíne trvá, Bodrog ešte stúpa

Na dvoch riekach trvá tretí stupeň povodňovej aktivity.

Snina si vezme úver na opravu chodníkov a ciest

Poslanci schválili mestský rozpočet bez problémov, proti bol len jeden.

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Velez-Zuzulová: Išla som do niečoho, čo sa doteraz nikomu nepodarilo

Som športovkyňa, ktorá sa nikdy neuspokojí s tým, čo dosiahla, hovorí slovenská slalomárka.

KOMENTÁRE

Horcruxy na ústavnom súde

Prezident výberom Mamojku, Laššákovej a Duriša trafil jednu z lepších kombinácií.

Najčítanejšie na Košice Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  2. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  3. Používate make-up? Potom spozornite
  4. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  9. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  1. Top 10 inzerovaných áut za posledné 3 roky
  2. Henkel taught 5000 students in Slovakia about sustainability
  3. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  4. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  5. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  6. Používate make-up? Potom spozornite
  7. Legendárna Transsibírska magistrála
  8. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  9. Vianočný bázar chalaňov
  10. Vianočné mecheche 2017
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 35 522
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 109
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 020
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 012
  5. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 072
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 069
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 058
  8. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 978
  9. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 719
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 674

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop