Korzár logo Korzár Košice
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Aj nové cesty v Košiciach už majú diery

Kým mesto splatí takmer 12 miliónov za cesty z Trebuľových a Knapíkových PPP opráv, bude ich už plátať za vlastné.

Cesta na Popradskej.Cesta na Popradskej. (Zdroj: Veronika Janušková)

Kým mesto splatí takmer 12 miliónov eur (350 miliónov Sk) za cesty z Trebuľových a Knapíkových PPP opráv, bude ich už plátať za vlastné. Raši PPP nevylučuje.

KOŠICE. Osem miliónov eur schválila nedávno vláda pre mestá a obce na opravy rozbitých ciest po extrémnej zime. Koľko sa ujde Košiciam, však radnica ešte nevie.

“Rozdelenie prostriedkov je ešte predmetom rokovaní so ZMOS-om,“ hovorí ministerstvo financií.
Zatiaľ Košice plátajú len z vlastných 1,2 milióna, ktoré vyčlenili mestskí poslanci s tým, že na súvislé opravy dnes niet peňazí.

Okrem toho spláca mesto ročne skoro 1,1 milióna za PPP. Cez tie v rokoch 2005 až 2008 urobili dosiaľ najväčšie súvislé opravy ciest.

Práve po tých, teraz viac než inokedy, volajú motoristi. „Úver za roky 2005 – 2008 bude mesto splácať až do roku 2018. Súvislá oprava je možná, len sa musíme dohodnúť znova na úvere,“ vyjadril sa primátor Richard Raši (Smer).

PPP je verejno-súkromné partnerstvo - stavebné firmy z vlastných alebo úverových zdrojov zrekonštruujú cesty a cenu prác i s úrokovým navýšením mesto spláca firmám ako dodávateľský úver.

Za Trebuľu aj Knapíka

Práve cez PPP v rokoch 2005 (za primátora Zdenka Trebuľu, Smer) až 2008 (František Knapík, KDH) opravilo mesto za 11,7 milióna eur na vyše 20 uliciach okolo 23 kilometrov ciest. Pre ilustráciu, len trasy MHD v Košiciach sú dlhé 170 km, mesto sa stará o 700 km ciest.

So spoločnosťami Eurovia SK, Skanska SK a Inžinierske stavby sa dohodli na 10-ročnom splácaní.
„Splatených už bolo 7,4 milióna, ostáva ešte 4,3 milióna,“ informuje Linda Šnajdárová z komunikačného referátu radnice.

Tvrdí, že navýšenie ceny oproti nákladom na realizáciu riešili individuálne. „Napríklad pri Kavečianskej ceste bola cena prác 505-tisíc eur a navýšenie 136-tisíc.“

Podľa prepočtov vtedajšie ročné úrokové miery na jednotlivé cesty mohli byť okolo 3 až 5 %.

Väčšina ako–tak drží

Mesto v rokoch 2005 – 2008 okrem PPP súvislo opravilo niektoré komunikácie aj z vlastných peňazí. Väčšina ich je ešte v dobrom stave, lepšom než každoročne plátané. Po 5 – 8 rokoch však i na súvislo opravených cestách pribúdajú výtlky.

„Pamätám si, ako len pred niekoľkými rokmi súvislo opravovali Rastislavovu. A už je zas rozbitá,“ upozornil Košičan.

Výtlky sa už pritrafia i na iných PPP cestách.

Mesto ešte reklamuje

Potvrdzuje to aj mesto: „Reklamácie si uplatňujeme, oprávnené reklamácie dodávatelia opravujú. Na tieto stavby sú záručné lehoty 7 rokov, nepokrývajú dobu splatnosti (10 rokov),“ vraví Šnajdárová.

Podľa radnice stav týchto ciest zodpovedá času realizácie, rozsahu vykonávaných opráv a súčasnému dopravnému zaťaženiu.

Šnajdárová dodala, že tento rok je prioritou projekt Európske hlavné mesto kultúry. Najmä na jeho stavby berie mesto úver 6,3 milióna. „V ďalších rokoch sa nebránime využívať PPP ako zdroj financovania opráv ciest, ale musí to byť finančne kryté a výhodné.“

Filipko: Opäť diery

Poslanec, exviceprimátor Jozef Filipko (SMK) spomína, že ani vtedy nemalo mesto peniaze na veľké rekonštrukcie ciest, preto zastupiteľstvo schválilo PPP.

Tie na rozdiel od bežných úverov nezvyšujú zadlženie mesta a dajú sa čerpať i na bežnú údržbu, nielen nové cesty.

Priznáva, že viaceré z tých ciest majú už zas diery. „Problém zrejme je, že išlo najmä o výmenu len povrchu vozovky, no komunikácia by si už vyžadovala kompletnú rekonštrukciu vrátane narušeného podložia a výmeny sietí, čo by práce i niekoľkonásobne predražilo.“

V niektorých prípadoch pripisuje výtlky na nových kobercoch aj mimoriadnemu zaťaženiu frekventovaných ciest, no nevylučuje ani menej kvalitnú prácu.

Kajánek: Aspoň 10 rokov

Podľa Pavla Kajánka, šéfa divízie výskumu a vývoja žilinského Výskumného ústavu dopravného, by kvalitne zrekonštruovaná cesta mala vydržať minimálne 10 rokov:

„Inak môže ísť o aplikáciu nevhodnej technológie, ktorá nezohľadnila skutočný rozsah, mieru poruchy a potreby sanácie.“

Vysvetľuje, že každá komunikácia si vyžaduje individuálny prístup: „Voľba vhodnej technológie opravy má byť založená najmä na diagnostike zvyškovej únosnosti a prevádzkovej spôsobilosti a budúcom vývoji dopravného zaťaženia cesty. Niekde je v istom čase lacnejšie a schodnejšie len 'plátať výtlky', inde je potrebná súvislá oprava aj so zosilnením vozovky.“

Fakty

Súvislé opravy 2005 - 2008

Ipeľská, Toryská, Južná tr., Sv. Ladislava, Európska tr., Tr. SNP, Bačíkova, Vodárenská, Alvinczyho, Magnezitárska, Watsonova, Popradská, Čsl. armády, Cesta pod Hradovou, Slovenskej jednoty, Kavečianska, Myslavská, Považská, Varšavská, Belehradská, Sofijská, Štúrova, Alejová, Rastislavova, Národná trieda, Čermeľská, Hlinkova, Tr. KVP (niekde robili len časť ulice).

jav

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  2. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  3. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 29 718
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 17 683
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 293
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 764
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 587
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 446
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 117
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 819
  9. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 720
  10. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 491
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

ROZHOVOR

Pediatrička: Niekedy som očkovala na chrípku 600 detí za rok, teraz približne 50

Ľudia si zvykajú, že nemôžu behať za lekárom so všetkým.

Pediatrička Eva Ševecová.
Rozhovor

Archeológ: Hrady síce opravujeme, ale tie nežijú

Michal Keruľ chcel odhaľovať poklady histórie, teraz ich pomáha strážiť.

Michal Keruľ s rodinou.

Odvážny plán investora humenskí poslanci nepodporili

V zmluve im chýbali záruky pre mesto.

Humenskí poslanci nájomnú zmluvu so spracovateľom ovocia neschválili.
Vrak pred rodinným domom začínajú úrady riešiť.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Potrebovali ísť k blízkym a nepustili ich. Neboli privilegovaní ako Kollár

Nemocnice väčšinou púšťajú príbuzných k zomierajúcim.

Šéfa parlamentu Borisa Kollára v nemocnici najviac navštevovala bývalá manželka Linda Rezešová. Na fotografii sú na plese v Opere v roku 2008.
Stĺpček Petra Schutza

Návštevy Kollára v nemocnici volajú po demisii

V druhom slede kandidátov na politický koniec sa tlačia glosátori.

Peter Schutz

Koronavírus: Situácia v Česku sa zlepšuje (minúta po minúte)

Celkovo sa na Slovensku koronavírusom nakazilo viac ako 103-tisíc ľudí. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 771 obetí.

Ilustračné foto.
Podcast Tech_FM

Výpredaje majú problém, všetko skupujú roboty

Čo spôsobujú nové technológie.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop