Kým mesto splatí takmer 12 miliónov eur (350 miliónov Sk) za cesty z Trebuľových a Knapíkových PPP opráv, bude ich už plátať za vlastné. Raši PPP nevylučuje.
KOŠICE. Osem miliónov eur schválila nedávno vláda pre mestá a obce na opravy rozbitých ciest po extrémnej zime. Koľko sa ujde Košiciam, však radnica ešte nevie.
“Rozdelenie prostriedkov je ešte predmetom rokovaní so ZMOS-om,“ hovorí ministerstvo financií.
Zatiaľ Košice plátajú len z vlastných 1,2 milióna, ktoré vyčlenili mestskí poslanci s tým, že na súvislé opravy dnes niet peňazí.
Okrem toho spláca mesto ročne skoro 1,1 milióna za PPP. Cez tie v rokoch 2005 až 2008 urobili dosiaľ najväčšie súvislé opravy ciest.
Práve po tých, teraz viac než inokedy, volajú motoristi. „Úver za roky 2005 – 2008 bude mesto splácať až do roku 2018. Súvislá oprava je možná, len sa musíme dohodnúť znova na úvere,“ vyjadril sa primátor Richard Raši (Smer).
PPP je verejno-súkromné partnerstvo - stavebné firmy z vlastných alebo úverových zdrojov zrekonštruujú cesty a cenu prác i s úrokovým navýšením mesto spláca firmám ako dodávateľský úver.
Za Trebuľu aj Knapíka
Práve cez PPP v rokoch 2005 (za primátora Zdenka Trebuľu, Smer) až 2008 (František Knapík, KDH) opravilo mesto za 11,7 milióna eur na vyše 20 uliciach okolo 23 kilometrov ciest. Pre ilustráciu, len trasy MHD v Košiciach sú dlhé 170 km, mesto sa stará o 700 km ciest.
So spoločnosťami Eurovia SK, Skanska SK a Inžinierske stavby sa dohodli na 10-ročnom splácaní.
„Splatených už bolo 7,4 milióna, ostáva ešte 4,3 milióna,“ informuje Linda Šnajdárová z komunikačného referátu radnice.
Tvrdí, že navýšenie ceny oproti nákladom na realizáciu riešili individuálne. „Napríklad pri Kavečianskej ceste bola cena prác 505-tisíc eur a navýšenie 136-tisíc.“
Podľa prepočtov vtedajšie ročné úrokové miery na jednotlivé cesty mohli byť okolo 3 až 5 %.
Väčšina ako–tak drží
Mesto v rokoch 2005 – 2008 okrem PPP súvislo opravilo niektoré komunikácie aj z vlastných peňazí. Väčšina ich je ešte v dobrom stave, lepšom než každoročne plátané. Po 5 – 8 rokoch však i na súvislo opravených cestách pribúdajú výtlky.
„Pamätám si, ako len pred niekoľkými rokmi súvislo opravovali Rastislavovu. A už je zas rozbitá,“ upozornil Košičan.
Výtlky sa už pritrafia i na iných PPP cestách.
Mesto ešte reklamuje
Potvrdzuje to aj mesto: „Reklamácie si uplatňujeme, oprávnené reklamácie dodávatelia opravujú. Na tieto stavby sú záručné lehoty 7 rokov, nepokrývajú dobu splatnosti (10 rokov),“ vraví Šnajdárová.
Podľa radnice stav týchto ciest zodpovedá času realizácie, rozsahu vykonávaných opráv a súčasnému dopravnému zaťaženiu.
Šnajdárová dodala, že tento rok je prioritou projekt Európske hlavné mesto kultúry. Najmä na jeho stavby berie mesto úver 6,3 milióna. „V ďalších rokoch sa nebránime využívať PPP ako zdroj financovania opráv ciest, ale musí to byť finančne kryté a výhodné.“
Filipko: Opäť diery
Poslanec, exviceprimátor Jozef Filipko (SMK) spomína, že ani vtedy nemalo mesto peniaze na veľké rekonštrukcie ciest, preto zastupiteľstvo schválilo PPP.
Tie na rozdiel od bežných úverov nezvyšujú zadlženie mesta a dajú sa čerpať i na bežnú údržbu, nielen nové cesty.
Priznáva, že viaceré z tých ciest majú už zas diery. „Problém zrejme je, že išlo najmä o výmenu len povrchu vozovky, no komunikácia by si už vyžadovala kompletnú rekonštrukciu vrátane narušeného podložia a výmeny sietí, čo by práce i niekoľkonásobne predražilo.“
V niektorých prípadoch pripisuje výtlky na nových kobercoch aj mimoriadnemu zaťaženiu frekventovaných ciest, no nevylučuje ani menej kvalitnú prácu.
Kajánek: Aspoň 10 rokov
Podľa Pavla Kajánka, šéfa divízie výskumu a vývoja žilinského Výskumného ústavu dopravného, by kvalitne zrekonštruovaná cesta mala vydržať minimálne 10 rokov:
„Inak môže ísť o aplikáciu nevhodnej technológie, ktorá nezohľadnila skutočný rozsah, mieru poruchy a potreby sanácie.“
Vysvetľuje, že každá komunikácia si vyžaduje individuálny prístup: „Voľba vhodnej technológie opravy má byť založená najmä na diagnostike zvyškovej únosnosti a prevádzkovej spôsobilosti a budúcom vývoji dopravného zaťaženia cesty. Niekde je v istom čase lacnejšie a schodnejšie len 'plátať výtlky', inde je potrebná súvislá oprava aj so zosilnením vozovky.“
Fakty
Súvislé opravy 2005 - 2008
Ipeľská, Toryská, Južná tr., Sv. Ladislava, Európska tr., Tr. SNP, Bačíkova, Vodárenská, Alvinczyho, Magnezitárska, Watsonova, Popradská, Čsl. armády, Cesta pod Hradovou, Slovenskej jednoty, Kavečianska, Myslavská, Považská, Varšavská, Belehradská, Sofijská, Štúrova, Alejová, Rastislavova, Národná trieda, Čermeľská, Hlinkova, Tr. KVP (niekde robili len časť ulice).
jav
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári