Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 22. august, 2017 | Meniny má Tichomír

Aj nové cesty v Košiciach už majú diery

Kým mesto splatí takmer 12 miliónov za cesty z Trebuľových a Knapíkových PPP opráv, bude ich už plátať za vlastné.

Cesta na Popradskej.(Zdroj: Veronika Janušková)

Kým mesto splatí takmer 12 miliónov eur (350 miliónov Sk) za cesty z Trebuľových a Knapíkových PPP opráv, bude ich už plátať za vlastné. Raši PPP nevylučuje.

KOŠICE. Osem miliónov eur schválila nedávno vláda pre mestá a obce na opravy rozbitých ciest po extrémnej zime. Koľko sa ujde Košiciam, však radnica ešte nevie.

“Rozdelenie prostriedkov je ešte predmetom rokovaní so ZMOS-om,“ hovorí ministerstvo financií.
Zatiaľ Košice plátajú len z vlastných 1,2 milióna, ktoré vyčlenili mestskí poslanci s tým, že na súvislé opravy dnes niet peňazí.

Okrem toho spláca mesto ročne skoro 1,1 milióna za PPP. Cez tie v rokoch 2005 až 2008 urobili dosiaľ najväčšie súvislé opravy ciest.

Práve po tých, teraz viac než inokedy, volajú motoristi. „Úver za roky 2005 – 2008 bude mesto splácať až do roku 2018. Súvislá oprava je možná, len sa musíme dohodnúť znova na úvere,“ vyjadril sa primátor Richard Raši (Smer).

PPP je verejno-súkromné partnerstvo - stavebné firmy z vlastných alebo úverových zdrojov zrekonštruujú cesty a cenu prác i s úrokovým navýšením mesto spláca firmám ako dodávateľský úver.

Za Trebuľu aj Knapíka

Práve cez PPP v rokoch 2005 (za primátora Zdenka Trebuľu, Smer) až 2008 (František Knapík, KDH) opravilo mesto za 11,7 milióna eur na vyše 20 uliciach okolo 23 kilometrov ciest. Pre ilustráciu, len trasy MHD v Košiciach sú dlhé 170 km, mesto sa stará o 700 km ciest.

So spoločnosťami Eurovia SK, Skanska SK a Inžinierske stavby sa dohodli na 10-ročnom splácaní.
„Splatených už bolo 7,4 milióna, ostáva ešte 4,3 milióna,“ informuje Linda Šnajdárová z komunikačného referátu radnice.

Tvrdí, že navýšenie ceny oproti nákladom na realizáciu riešili individuálne. „Napríklad pri Kavečianskej ceste bola cena prác 505-tisíc eur a navýšenie 136-tisíc.“

Podľa prepočtov vtedajšie ročné úrokové miery na jednotlivé cesty mohli byť okolo 3 až 5 %.

Väčšina ako–tak drží

Mesto v rokoch 2005 – 2008 okrem PPP súvislo opravilo niektoré komunikácie aj z vlastných peňazí. Väčšina ich je ešte v dobrom stave, lepšom než každoročne plátané. Po 5 – 8 rokoch však i na súvislo opravených cestách pribúdajú výtlky.

„Pamätám si, ako len pred niekoľkými rokmi súvislo opravovali Rastislavovu. A už je zas rozbitá,“ upozornil Košičan.

Výtlky sa už pritrafia i na iných PPP cestách.

Mesto ešte reklamuje

Potvrdzuje to aj mesto: „Reklamácie si uplatňujeme, oprávnené reklamácie dodávatelia opravujú. Na tieto stavby sú záručné lehoty 7 rokov, nepokrývajú dobu splatnosti (10 rokov),“ vraví Šnajdárová.

Podľa radnice stav týchto ciest zodpovedá času realizácie, rozsahu vykonávaných opráv a súčasnému dopravnému zaťaženiu.

Šnajdárová dodala, že tento rok je prioritou projekt Európske hlavné mesto kultúry. Najmä na jeho stavby berie mesto úver 6,3 milióna. „V ďalších rokoch sa nebránime využívať PPP ako zdroj financovania opráv ciest, ale musí to byť finančne kryté a výhodné.“

Filipko: Opäť diery

Poslanec, exviceprimátor Jozef Filipko (SMK) spomína, že ani vtedy nemalo mesto peniaze na veľké rekonštrukcie ciest, preto zastupiteľstvo schválilo PPP.

Tie na rozdiel od bežných úverov nezvyšujú zadlženie mesta a dajú sa čerpať i na bežnú údržbu, nielen nové cesty.

Priznáva, že viaceré z tých ciest majú už zas diery. „Problém zrejme je, že išlo najmä o výmenu len povrchu vozovky, no komunikácia by si už vyžadovala kompletnú rekonštrukciu vrátane narušeného podložia a výmeny sietí, čo by práce i niekoľkonásobne predražilo.“

V niektorých prípadoch pripisuje výtlky na nových kobercoch aj mimoriadnemu zaťaženiu frekventovaných ciest, no nevylučuje ani menej kvalitnú prácu.

Kajánek: Aspoň 10 rokov

Podľa Pavla Kajánka, šéfa divízie výskumu a vývoja žilinského Výskumného ústavu dopravného, by kvalitne zrekonštruovaná cesta mala vydržať minimálne 10 rokov:

„Inak môže ísť o aplikáciu nevhodnej technológie, ktorá nezohľadnila skutočný rozsah, mieru poruchy a potreby sanácie.“

Vysvetľuje, že každá komunikácia si vyžaduje individuálny prístup: „Voľba vhodnej technológie opravy má byť založená najmä na diagnostike zvyškovej únosnosti a prevádzkovej spôsobilosti a budúcom vývoji dopravného zaťaženia cesty. Niekde je v istom čase lacnejšie a schodnejšie len 'plátať výtlky', inde je potrebná súvislá oprava aj so zosilnením vozovky.“

Fakty

Súvislé opravy 2005 - 2008

Ipeľská, Toryská, Južná tr., Sv. Ladislava, Európska tr., Tr. SNP, Bačíkova, Vodárenská, Alvinczyho, Magnezitárska, Watsonova, Popradská, Čsl. armády, Cesta pod Hradovou, Slovenskej jednoty, Kavečianska, Myslavská, Považská, Varšavská, Belehradská, Sofijská, Štúrova, Alejová, Rastislavova, Národná trieda, Čermeľská, Hlinkova, Tr. KVP (niekde robili len časť ulice).

jav

Neprehliadnite tiež

Poslanec Trnka má za sebou najdôležitejší deň tohto roka

Politikov by ste na jeho svadbe hľadali márne.

Východ pretnú európske cyklotrasy. Mestá sa inšpirujú zahraničím

Téma cyklistickej dopravy už nie je podružná, tvrdí národný cyklokoordinátor.

Rumun hrozí samovraždou, nechutí mu strava v cele

Za krádeže ho odsúdili v Belgicku. Patrí do gangu zlodejov áut.

Kessel si na Tatranskom pohári zlomil článok prsta

Košičania ho vyhrali po deviatich rokoch.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prehrali a odišli k medveďom. Danko nie je prvý, kto sa po porážke stratil

Za medveďmi pravidelne chodil Vladimír Mečiar, po neúspešných voľbách sa trikrát vytratil aj Robert Fico.

KOMENTÁRE

Bojkot zasadania vlády vracia Dankovi v hre vážnosť

Tromfom Danka je teraz jeho nevypočítateľnosť, náladovosť.

SVET

Profesor na úteku pred Erdoganom: Hneď som pochopil, že musím preč

Zmeniť tureckých politikov bude ľahké, zmeniť spoločnosť nie.

Najčítanejšie na Košice Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 447
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 756
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 255
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 741
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 286
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 068
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 048
  8. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 986
  9. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 961
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 630

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop