Korzár logo Korzár Košice
Štvrtok, 23. november, 2017 | Meniny má Klement
Pridajte si svoje mesto

Košická župa dáva na prímestskú autobusovú dopravu stále viac peňazí

Predseda KSK Zdenko Trebuľa chce o probléme informovať ministra dopravy aj predsedu vlády a požiadať ich o pomoc.

Pre rozpočet kraja ide už o neúnosnú záťaž.(Zdroj: veja)

KOŠICE. Košický samosprávny kraj (KSK) dáva takmer 20 percent bežných výdavkov z vlastných príjmov na prímestskú dopravu vo verejnom záujme. V roku 2006 to bolo len 11,7 percenta. V rozpočte KSK ide o najrýchlejšie rastúcu položku.

V analýze odbor dopravy porovnal jednotlivé obdobia od roku 2006. O výsledkoch chce predseda KSK informovať ministra dopravy i predsedu vlády a požiadať ich o pomoc.

Náklady dopravcov vzrástli od roku 2006 z 24 miliónov eur na súčasných takmer 31 miliónov eur. Úhrada KSK za služby vo verejnom záujme poskočila oveľa výraznejšie - zo sumy 7,78 milióna eur v roku 2006 až na vlaňajších 15,22 milióna eur, čo je nárast o 95,6 percenta.

"Pre náš rozpočet je to už neúnosná záťaž. Úhrada za služby vo verejnom záujme je jediná položka, ktorá vytrvalo stúpa a ak chceme zachovať rozsah poskytovaných služieb a sociálnych zliav, potrebujeme pomoc od štátu," konštatoval riaditeľ Úradu KSK Ondrej Bernát.

Pri prechode kompetencií na samosprávne kraje v rokoch 2005 2006 bol pre prímestskú autobusovú dopravu charakteristický prestarnutý vozidlový park, vysoké náklady na opravy a údržbu, nízka kvalita služieb i nízke mzdy vodičov.

Pri decentralizácii štát nevyriešil otázku jednotných sociálnych zliav a hrozilo ich úplné obmedzenie.

Kraje si zvolili rôzne výšky. Náklady dopravcov boli deformované, výška predpokladanej úhrady v čase prechodu kompetencií nezodpovedala reálnym potrebám. Tento stav v nasledujúcich rokoch zapríčinil neustále sa zvyšujúci tlak na rozpočty samosprávnych krajov.

Náklady rastú, výnosy sa znižujú

V posledných šiestich rokoch sa podmienky pre autobusových dopravcov zhoršovali a sprísňovali. Rástli náklady na priame mzdy, na platenie mýtnych poplatkov, na kontroly (STK) a opravy (prehliadky pred STK), zimné pneumatiky i pohonné hmoty.

Zároveň sa neustále obmedzoval rozsah železničnej dopravy, čo automaticky prinieslo tlak verejnosti na zvyšovanie rozsahu autobusovej, vysvetlil vedúci odboru dopravy Úradu KSK Ladislav Olexa.

Náklady neustále rástli a výnosy sa, naopak, znižovali. Nižší počet prepravených osôb ovplyvnila aj klesajúca zamestnanosť, ale tiež viac individuálnej dopravy.

Od roku 2006 do roku 2012 začalo v Košickom kraji na linkách prímestskej pravidelnej autobusovej dopravy premávať 319 nových autobusov. Kvalita dopravných služieb rástla, no postupný pokles počtu prepravených osôb pokračoval. Najmä pri plne platiacich cestujúcich.

"Dôvodom bol nielen nárast podielu individuálnej dopravy, ale i znižujúca sa miera zamestnanosti, najmä na Gemeri a Zemplíne, a odliv pracovných síl z východnej časti Slovenska," dodal Radovan Hužvík z odboru dopravy Úradu KSK.

Čo by chcela župa

Predseda KSK Zdenko Trebuľa (Smer) sa na základe výsledkov analýzy chce obrátiť so žiadosťou o pomoc na rezortné ministerstvá práce, sociálnych vecí a rodiny, školstva a financií, aby pomohli riešiť finančnú kompenzáciu za zľavy, ktoré kraje poskytujú vo verejnej doprave.

Výška poskytovaných zliav by sa mala zjednotiť na území celého Slovenska po vzore železničnej dopravy.

Podobne by sa vláda mala zaoberať reálnou podporou verejnej dopravy a do rozpočtov VÚC čiastočne spätne kompenzovať spotrebnú daň z nafty preukázateľne použitej na zabezpečenie služieb vo verejnom záujme.

Krajským rozpočtom by pomohlo aj zrušenie mýtnych poplatkov za dopravné služby vo verejnom záujme. Tento náklad zvyšuje ekonomicky oprávnené náklady dopravcov a v konečnom dôsledku vytvára tlak na zvyšovanie cestovného, znižovanie dopravnej obsluhy alebo zvýšenie úhrad za služby z verejných rozpočtov.

Krajským samosprávam by pomohla aj možnosť čerpať finančné zdroje z európskych fondov na pokračujúcu obnovu vozidlového parku dopravcov.

Neprehliadnite tiež

Kulturpark ešte nezačali stavať, a Raši a spol. už naznačovali meškanie

Poslanec predpovedal EHMK fiasko i vracanie peňazí.

Marenie petície proti hazardu v Poprade už vyšetruje polícia

Aktivisti podali trestné oznámenie pre akciu počas volieb.

Košická radnica mlčí, prečo kauzu s eurofondami až doteraz tajila

Minimálne od januára bolo jasné, že je problém.

Išli na kolobežke z Košíc do Prahy. Teraz ich volajú do Lucerny

Dokument mapuje dvojtýždňovú trasu s charitatívnou myšlienkou.

Sobrančanov trápi nepríjemný zápach z bioplynovej stanice

Vedenie mesta sa problémom zaoberá, plánuje osloviť štátne orgány.

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Slovensko ničí lowcostová mentalita. Kedy s tým niečo urobíme?

Atmosféra nedôstojných príjmov a života nás ničí, z nej pramenia spoločenské nedorozumenia.

EKONOMIKA

Futej predáva strojárne v Detve, keď SNS chystá výrobu transportérov

Oslovili záujemcov z Česka a Slovenska.

DOMOV

Pavol Rusko s náramkom ďaleko nezájde

Je siedmym občanom, ktorý dostal monitorovací náramok bez odsúdenia.

Najčítanejšie na Košice Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  2. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  3. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  4. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  7. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 14 621
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 548
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 642
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 667
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 979
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 143
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 934
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 797
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 1 685
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 527

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop