Korzár logo Korzár Košice
Nedeľa, 21. január, 2018 | Meniny má Vincent
Pridajte si svoje mesto

V Košiciach prevážali motorový vlak Ľubka

Hiistorický vlak po obnove slávnostne predstavia verejnosti už o niekoľko dní na Rušňoparáde.

(Zdroj: SITA)

Ľubku slávnostne predstavia verejnosti už o niekoľko dní počas Rušňoparády 20. až 21. apríla.

KOŠICE. Po takmer tridsiatich rokoch sa dnes opäť roztočili kolesá historického motorového vlaku s označením M 131. 1538.

Postarali sa o to železniční nadšenci združení v Klube historických koľajových vozidiel z Košíc, ktorí ho dnes ráno previezli z opravovní do košického rušňového depa a pomenovali Ľubka.

Práve tam bude mašinka Ľubka slávnostne predstavená už o niekoľko dní počas Rušňoparády 20. až 21. apríla.

Náročná oprava si zatiaľ vyžiadala priame náklady takmer 30 000 eur a stovky brigádnických hodín. Zatiaľ je zrekonštruovaný exteriér a interiér vrátane elektroinštalácie. Motor ešte čaká na renováciu.

Vo vagóne vytvoria galériu krás Košického kraja

Historický osobný motorový vozeň zrekonštruovali dobrovoľníci z klubu.

„Máme za sebou prvé tri veľmi náročné etapy záchrany historického motoráku. Veľmi dlhá bola cesta od jeho odkúpenia od štátu, potom prevoz mašinky z areálu SOŠ železničnej na Masarykovej ulici, no a najnáročnejšia bola oprava mimoriadne zničenej skrine, interiéru a prakticky úplne zdevastovaného a chýbajúceho elektrického zariadenia,“ povedal Ľubomír Lehotský, autor projektu a podpredseda klubu.

Zavŕšením tejto etapy rekonštrukcie bude inštalácia originálnej vagón-galérie v interiéri voza, ktorá návštevníkom priblíži najkrajšie a najatraktívnejšie kúty Košického kraja. Motorák by sa tak s originálnou výstavou mal v budúcnosti predstaviť na viacerých miestach východného Slovenska.

„Čaká nás ešte oprava motora, technické skúšky a vybavenie interiéru drevenými lavicami. Nie je však nereálne, že náš motorový vláčik odvezie prvých cestujúcich už v tomto roku,“ povedal predseda občianskeho združenia Klubu historických koľajových vozidiel Peter Pajtáš.

Historický vlak pred obnovou a dnes. Foto: SITA

Vlak po vyradení slúžil ako učebná pomôcka

Zrekonštruovaná M.131.1538 – pomenovaná Ľubka, bola vyrobená v roku 1956 a premávala v okolí Fiľakova, Lučenca a Zvolena.

Na osobné vlaky prestala byť nasadzovaná na prelome rokov 1977/78, no už v roku 1978 bola v ŽOS České Velenice prestavaná na trolejový vozeň s označením M.131. 2037.

Na východe Slovenska slúžila do roku 1984, keď bola zrušená a o čosi neskôr odovzdaná SOU Železničné v Košiciach, ako názorná učebná pomôcka. Pre svoju technickú zastaranosť stratila edukatívny význam, no stala sa cieľom záchrany železničných nadšencov.

Osobné motorové vozne radu M.131 patrili medzi najpopulárnejšie, najspoľahlivejšie a najrozšírenejšie motorové vozne u nás. V povojnovom období doslova zaplavili všetky lokálky v Československu, kde slúžili viac ako 30 rokov.

Dvojnápravové vozy v charakteristickom červenom prevedení si obľubu získali pre spoľahlivý a silný, vzduchom chladený 12-valcový motor T 301 (známy z Tatry 111). Závod Vagónka Studénka ich pre ČSD vyrobil 549. Prezývali ich rôzne - Stotridsaťjednička, Hurvínek, Kredenc či Splašená bedňa.

Téma: Vlaky


Neprehliadnite tiež

V Slovenskom krase je okolo 1 350 jaskýň a priepastí

Obce vidia aj negatíva, pre chránené územie prišli o podielové dane.

V Tatrách vládne neistota, chýbajúca zonácia spôsobuje problémy

Súvisí s tým aj nový návštevný poriadok.

Hrôzy bojov zažil Juraj Bartusz na vlastnej koži, zranila ho mína

Obete Prvej svetovej vojny pripomína pamätník s vojakom v zákope.

Štefanovi Zamkovskému zobrali milovanú chatu komunisti

Zanechal nezmazateľnú stopu v Tatrách.

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Babiš rovná sa ANO, ANO rovná sa Babiš

Kdesi na konci tunela sa predsa len čosi črtá.

SVET

Ukrajina priznala vojnu s Ruskom. Slova vojna sa však bojí

Na východe Ukrajiny už aj formálne prebieha otvorený konflikt.

Najčítanejšie na Košice Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 16 735
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 908
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 656
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 332
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 160
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 998
  7. Kam do tepla v januári? 1 859
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 664
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 503
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 895

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop