Korzár logo Korzár Košice
Nedeľa, 18. apríl, 2021 | Meniny má ValérKrížovkyKrížovky

V Košiciach prevážali motorový vlak Ľubka

Hiistorický vlak po obnove slávnostne predstavia verejnosti už o niekoľko dní na Rušňoparáde.

(Zdroj: SITA)

Ľubku slávnostne predstavia verejnosti už o niekoľko dní počas Rušňoparády 20. až 21. apríla.

KOŠICE. Po takmer tridsiatich rokoch sa dnes opäť roztočili kolesá historického motorového vlaku s označením M 131. 1538.

Postarali sa o to železniční nadšenci združení v Klube historických koľajových vozidiel z Košíc, ktorí ho dnes ráno previezli z opravovní do košického rušňového depa a pomenovali Ľubka.

Práve tam bude mašinka Ľubka slávnostne predstavená už o niekoľko dní počas Rušňoparády 20. až 21. apríla.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Náročná oprava si zatiaľ vyžiadala priame náklady takmer 30 000 eur a stovky brigádnických hodín. Zatiaľ je zrekonštruovaný exteriér a interiér vrátane elektroinštalácie. Motor ešte čaká na renováciu.

Vo vagóne vytvoria galériu krás Košického kraja

Historický osobný motorový vozeň zrekonštruovali dobrovoľníci z klubu.

„Máme za sebou prvé tri veľmi náročné etapy záchrany historického motoráku. Veľmi dlhá bola cesta od jeho odkúpenia od štátu, potom prevoz mašinky z areálu SOŠ železničnej na Masarykovej ulici, no a najnáročnejšia bola oprava mimoriadne zničenej skrine, interiéru a prakticky úplne zdevastovaného a chýbajúceho elektrického zariadenia,“ povedal Ľubomír Lehotský, autor projektu a podpredseda klubu.

Zavŕšením tejto etapy rekonštrukcie bude inštalácia originálnej vagón-galérie v interiéri voza, ktorá návštevníkom priblíži najkrajšie a najatraktívnejšie kúty Košického kraja. Motorák by sa tak s originálnou výstavou mal v budúcnosti predstaviť na viacerých miestach východného Slovenska.

Skryť Vypnúť reklamu

„Čaká nás ešte oprava motora, technické skúšky a vybavenie interiéru drevenými lavicami. Nie je však nereálne, že náš motorový vláčik odvezie prvých cestujúcich už v tomto roku,“ povedal predseda občianskeho združenia Klubu historických koľajových vozidiel Peter Pajtáš.

Historický vlak pred obnovou a dnes. Foto: SITA

Vlak po vyradení slúžil ako učebná pomôcka

Zrekonštruovaná M.131.1538 – pomenovaná Ľubka, bola vyrobená v roku 1956 a premávala v okolí Fiľakova, Lučenca a Zvolena.

Na osobné vlaky prestala byť nasadzovaná na prelome rokov 1977/78, no už v roku 1978 bola v ŽOS České Velenice prestavaná na trolejový vozeň s označením M.131. 2037.

Na východe Slovenska slúžila do roku 1984, keď bola zrušená a o čosi neskôr odovzdaná SOU Železničné v Košiciach, ako názorná učebná pomôcka. Pre svoju technickú zastaranosť stratila edukatívny význam, no stala sa cieľom záchrany železničných nadšencov.

Skryť Vypnúť reklamu

Osobné motorové vozne radu M.131 patrili medzi najpopulárnejšie, najspoľahlivejšie a najrozšírenejšie motorové vozne u nás. V povojnovom období doslova zaplavili všetky lokálky v Československu, kde slúžili viac ako 30 rokov.

Dvojnápravové vozy v charakteristickom červenom prevedení si obľubu získali pre spoľahlivý a silný, vzduchom chladený 12-valcový motor T 301 (známy z Tatry 111). Závod Vagónka Studénka ich pre ČSD vyrobil 549. Prezývali ich rôzne - Stotridsaťjednička, Hurvínek, Kredenc či Splašená bedňa.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  2. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  3. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  4. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  5. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  6. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  7. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME
  8. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  9. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  1. Zase pozeráte do obrazovky? Radí fyzioterapeut aj očný lekár
  2. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  3. Podcasty zdravotnej poisťovne Union sú najpočúvanejšie
  4. AURES Holdings sa vydáva na západ
  5. Výčínanie počasia spôsobuje najviac škôd v júni
  6. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  7. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  8. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  9. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  10. Reverzné inžinierstvo na FVT
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 52 003
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 18 657
  3. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 18 368
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 9 890
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 9 720
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 761
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 902
  8. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 855
  9. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 7 314
  10. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 6 293
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vlaky

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda BSCF Gabriel Galgóci

S Gabrielom Galgócim o budúcnosti sektora.

9. apr

Hegerovi dôveruje len 30 percent ľudí.

5 h
Zuzana Kepplová.

Vybrať sa s nákupným vozíkom do Ruska, akoby nebolo žiadne včera ani zajtra, sa nedá.

2 h
Mladý brankár Filip Baláž.

Brankár Banskobystričanov zažil pamätný debut.

17. apr

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop