KOŠICE. Prebudením 129-ročnej Katky, najstaršej prevádzkovanej parnej lokomotívy v strednej Európe, oficiálne odštartuje prehliadka historických železničných vozidiel Rušňoparáda Košice 2013.
Počas dvojdňového podujatia budú pre tisíce návštevníkov pripravené nostalgické jazdy, rušňoparáda na točni, množstvo atrakcií pre deti, výstava autoveteránov, prelet lietadiel, razenie mincí, občerstvenie, živá hudba, slávnostný nástup mladých železničiarov z Detskej železnice, ale aj vozenie na stanovišti elektrického akumulátorového rušňa Samko.
Najväčším lákadlom budú prvé tohtoročné jazdy v obnovenom vagóniku Detskej železnice, ktorý potiahne parný rušeň Katka.
Nostalgické vlaky z Margecian a Prešova
Na svoje si prídu aj železniční nadšenci, ktorých pozývajú v nedeľu 21. apríla na mimoriadne nostalgické vlaky z Prešova a Margecian, ktoré v úseku Kostoľany nad Hornádom Košice pôjdu súbežne vedľa seba v čase približne od 11.00 h do 11.10 h.
"Sme radi, že toto najväčšie stretnutie historických vlakov na východe Slovenska sa teší veľkej obľube verejnosti. Na jednom mieste môžu v priebehu dvoch dní vidieť prehliadku toho najlepšieho zo zachovanej histórie a porovnať ho s modernými vozidlami železníc na Slovensku," povedal predseda občianskeho združenia Detská železnica Košice Ľubomír Lehotský.
Prekvapením bude slávnostné uvedenie obnoveného motorového vozňa M 131.1538, známeho aj ako Hurvínek, v sobotu 20. apríla o 10.40 h. Okrem novej fazóny dostane aj meno - Ľubka.
"Prebúdzanie Katky je predzvesťou spustenia riadnej sezóny na Detskej železnici, ktorú v Čermeli otvoríme nasledujúci víkend 27. a 28. apríla. Aj v tejto sezóne sme pripravili bohatý program a nebudú chýbať ani mladí železničiari, ktorí sa predstavia aj v košickom depe," doplnil Lehotský.
Fakty
Košickú atrakciu, parný rušeň Katka, vyrobila v roku 1884 firma Hagans v nemeckom Erfurte. Rušeň do roku 1965 premával striedavo na úzkorozchodných tratiach medzi Gelnicou, Mníškom nad Hnilcom a Smolníkom a medzi Hronskou Breznicou i Banskou Štiavnicou.
Po generálnej oprave sa v roku 1991 dostal do Košíc, kde s prestávkami slúži na Košickej detskej historickej železnici v Čermeli.
Prevádzku Košickej detskej historickej železnice prevzali v roku 2012 dobrovoľníci z občianskeho združenia Detská železnica Košice.
Symbolom železničky je takmer 130-ročný parný rušeň Katka, ktorý je najstarším prevádzkovaným rušňom vo Višegrádskom regióne.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári