KOŠICE. Lekári neurobili pacientke dostatočné vyšetrenie, a preto u nej nezistili mimomaternicové tehotenstvo. Vlaňajší prípad sa neskončil tragicky.
Univerzitná nemocnica L. Pasteura za pochybenie dostala pokutu 400 eur. Udelil jej ju Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou po prešetrení podnetu.
„Ani gynekologické, ani chirurgické prvotné vyšetrenie nebolo pacientke vykonané v dostatočnom rozsahu,“ konštatoval úrad.
To je jedna zo šiestich opodstatnených sťažností pacientov na najväčšiu košickú nemocnicu. Podnety za vlaňajšok poslalo 74 ľudí.
Univerzitná nemocnica v Košiciach sa zaradila na druhé miesto v počte úradom prešetrovaných prípadov. Predbehla ju bratislavská nemocnica.
Iné prípady
Opodstatnene sa sťažovali aj pacienti ošetrení v ďalších zdravotníckych zariadeniach.
Osemsto eur musela zaplatiť Záchranná služba Košice. Jej lekár počas výjazdu nevyšetril dostatočne pacientku. Zomrela, ale úrad si jej smrť nespája s nesprávnym lekárskym postupom.
„Nie je možné sa vyjadriť, či uvedený nedostatok spôsobil jej úmrtie,“ uvádza jeho hovorkyňa Soňa Valašíková. Aké mala pacientka zdravotné ťažkosti, nešpecifikovala.
V 1. súkromnej nemocnici Košice - Šaca pri chirurgickom odstraňovaní maternice poškodili pacientke močovod. Úrad ešte nerozhodol, akú sankciu nemocnici udelí.
Okrem zdravotnej starostlivosti si pacienti ťažkajú napríklad na formálne nedostatky, ako sú chyby či nepresnosti v zdravotnej dokumentácii.
Univerzitná: Veľa komplikovaných prípadov
Prijímame najviac pacientov s komplikovanými stavmi z celého regiónu i menších nemocníc. Takto odôvodňuje hovorkyňa univerzitnej nemocnice Ladislava Šustová druhú priečku v celoslovenskom rebríčku sťažností.
Vlani tu hospitalizovali asi 49–tisíc ľudí. „Štyri podnety boli vyhodnotené ako nesprávne poskytnutá zdravotná starostlivosť a dva podnety ako iný nedostatok, napríklad vedenie zdravotnej dokumentácie.“
Za rok 2011 eviduje úrad pre dohľad 10 opodstatnených sťažností na univerzitnú nemocnicu.
Pokutu zaplatí podľa Šustovej zamestnanec alebo zamestnanci, ktorí starostlivosť zanedbali. Žiadneho zdravotníka neprepustili.
Ostávajú v ústraní
Uvedené čísla zrejme neodzrkadľujú reálne počty pochybení. Analytik INEKO Dušan Zachar pre Hospodárske noviny povedal, že Slováci sa málo sťažujú oficiálnou cestou. Zdôvodňuje to údajmi od úradu.
Ten Zacharove slová potvrdzuje. „Nie každý nespokojný pacient využije právo sťažovať sa,“ hovorí Valašíková.
V posledných rokoch sa počet podávaných podnetov na košické zdravotnícke zariadenia znižuje. V roku 2011 ich bolo 169, rok predtým 181. Podľa Valašíkovej v celoslovenskom meradle nespokojných pacientov od vzniku úradu pribudlo.
V rebríčku desiatky nemocníc, na ktoré sa pacienti najviac sťažujú, je z Košického kraja aj Nemocnica s poliklinikou Kráľovský Chlmec. Za vlaňajší rok mala štyri opodstatnené podnety.
Fakty
Postup pri podaní podnetu
Žiadosť podajte písomne.
Podnet musí obsahovať osobné údaje (meno, priezvisko, adresa, kontakt). Ak podávate podnet za príbuzného aj jeho osobné údaje.
Nezabudnite na identifikačné údaje o poskytovateľovi (lekárovi, nemocnici) - meno, priezvisko, adresa alebo názov zdravotnej poisťovne.
Popíšte problém, dátum a podpíšte sa.
Podnet pošlite na adresu: Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, Žellova 2, 829 24, Bratislava.
red.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári