Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Vlakoelektričky na východe tak skoro jazdiť nebudú

Tram-train je jeden z najdrahších dopravných prostriedkov. Otázkou je, či by bol schopný si na seba zarobiť.

Univerzálny tram–train by mal jazdiť aj v Košiciach po Americkej triede.Univerzálny tram–train by mal jazdiť aj v Košiciach po Americkej triede. (Zdroj: Veronika Janušková)

KOŠICE. Projekt prevádzky vozidiel tram-train, ktoré by premávali po električkových tratiach mesta Košice aj železničných koľajach na východe Slovenska, sa zatiaľ odkladá.

Pôvodne sa počítalo s nákupom týchto tzv. vlakoelektričiek z eurofondov v programovom období 2014-2020 v rámci budovania košického Integrovaného dopravného systému (IDS).

Vedúci odboru dopravy Košického samosprávneho kraja Ladislav Olexa uviedol, že tram-train je jeden z najdrahších dopravných prostriedkov a nevyhnutná je najprv technicko-ekonomická štúdia udržateľnosti prevádzky takýchto vozidiel, na čo upozornila aj Únia.

Skryť Vypnúť reklamu

"Realizácia tohto projektu je otázka vzdialenejšej budúcnosti, v tomto období zatiaľ neuvažujeme o nákupe takýchto vozidiel," konštatoval.

Reálnejší je tak podľa neho v súčasnosti popri modernizácii električkových tratí nákup nových električiek pre MHD.

V zahraničí takýto systém funguje

Ľahké vlaky tram-train sú schopné pokračovať zo železničnej stanice v napojení na električkovú trať mesta ako bežná električka. Cestujúci tak nemusia opustiť vozidlo a odpadá prestupovanie.

Takýto systém funguje vo viacerých mestách Nemecka, Francúzska, Holandska či Španielska.

Podľa plánov by takéto hybridné vozidlá mali v budúcnosti premávať na trasách medzi centrom Košíc a Prešovom, Moldavou nad Bodvou, ale aj Humenným, Čiernou nad Tisou a Kechnecom.

Skryť Vypnúť reklamu

Súčasťou IDS v Košiciach, financovaného z eurofondov, je modernizácia električkovej trate z námestia Maratónu mieru na Staničné námestie s predpokladanými nákladmi 36 miliónov eur.

Podľa Železníc SR bude v júni dokončená projektová dokumentácia, ktorú prevezme k realizácii košický magistrát. Práce na tomto úseku trate by sa mali začať koncom tohto roka s termínom dokončenia v roku 2015.

Plánované prepojenie železničných a električkových tratí v oblasti Staničného námestia sa však podľa Olexu odloží, kým sa nepreukáže udržateľnosť prevádzky vlakoelektričiek.

Ďalšie projekty

Druhým veľkým projektom je výstavba terminálu integrovanej dopravy v Moldave nad Bodvou, tretím elektrifikácia trate Haniska pri Košiciach - Moldava nad Bodvou v celkovej dĺžke 21 kilometrov. Výstavba je plánovaná na roky 2013 až 2015.

Skryť Vypnúť reklamu

V ďalšom období sa vybuduje priama koľajová doprava z centra Košíc na sídlisko Ťahanovce s postavením nového Terminálu Sever, ktorý zabezpečí prestup cestujúcich z jednotlivých druhov dopravných prostriedkov.

Celkové predpokladané náklady na tento projekt podľa ŽSR presahujú 115 miliónov eur. Modernizácia a budovanie nových tratí zahŕňa technické zabezpečenie pre premávku vlakoelektričiek.

IDS v Košiciach, ktorý bude podobný systému v Bratislave, musí byť zrealizovaný do roku 2020.

Podľa Olexu jeho spustenie nebude na tram-trainoch závislé a bude zahŕňať klasické druhy dopravy, ako sú vlak, autobus či električka.

"Bežnému občanovi by mal systém priniesť vyššiu kvalitu poskytovaných služieb a možnosť prepravy v celom regióne na jeden cestovný doklad akýmkoľvek dopravným prostriedkom verejnej osobnej dopravy," doplnil.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  2. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  3. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  4. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  5. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  6. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  7. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  8. Pomáhajte čítaním
  9. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  10. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  1. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  2. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  3. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  4. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  5. Pomáhajte čítaním
  6. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  7. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  8. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  9. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  10. Get our subscription and support the Online Charity Auction
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 30 767
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 658
  3. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 9 917
  4. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 9 315
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 250
  6. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 926
  7. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 912
  8. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 8 809
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 749
  10. Ako nahradiť fosílne palivá geotermálnou energiou? 8 498
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda SaS a minister hospodárstva Richard Sulík, predsedníčka Výboru NR SR pre zdravotníctvo Jana Bittó Cigániková a podpredseda SaS a minister školstva Branislav Gröhling.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kedy advokáti pracujú zadarmo

Vznikol u nás prvý pro bono rebríček.

Stĺpček Jakuba Fila

Figa borová v podaní Igora Matoviča

Krajina si zaslúži mať príčetného premiéra.

Jakub Filo.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop