Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 21. august, 2017 | Meniny má Jana

Vlakoelektričky na východe tak skoro jazdiť nebudú

Tram-train je jeden z najdrahších dopravných prostriedkov. Otázkou je, či by bol schopný si na seba zarobiť.

Univerzálny tram–train by mal jazdiť aj v Košiciach po Americkej triede.(Zdroj: Veronika Janušková)

KOŠICE. Projekt prevádzky vozidiel tram-train, ktoré by premávali po električkových tratiach mesta Košice aj železničných koľajach na východe Slovenska, sa zatiaľ odkladá.

Pôvodne sa počítalo s nákupom týchto tzv. vlakoelektričiek z eurofondov v programovom období 2014-2020 v rámci budovania košického Integrovaného dopravného systému (IDS).

Vedúci odboru dopravy Košického samosprávneho kraja Ladislav Olexa uviedol, že tram-train je jeden z najdrahších dopravných prostriedkov a nevyhnutná je najprv technicko-ekonomická štúdia udržateľnosti prevádzky takýchto vozidiel, na čo upozornila aj Únia.

"Realizácia tohto projektu je otázka vzdialenejšej budúcnosti, v tomto období zatiaľ neuvažujeme o nákupe takýchto vozidiel," konštatoval.

Reálnejší je tak podľa neho v súčasnosti popri modernizácii električkových tratí nákup nových električiek pre MHD.

V zahraničí takýto systém funguje

Ľahké vlaky tram-train sú schopné pokračovať zo železničnej stanice v napojení na električkovú trať mesta ako bežná električka. Cestujúci tak nemusia opustiť vozidlo a odpadá prestupovanie.

Takýto systém funguje vo viacerých mestách Nemecka, Francúzska, Holandska či Španielska.

Podľa plánov by takéto hybridné vozidlá mali v budúcnosti premávať na trasách medzi centrom Košíc a Prešovom, Moldavou nad Bodvou, ale aj Humenným, Čiernou nad Tisou a Kechnecom.

Súčasťou IDS v Košiciach, financovaného z eurofondov, je modernizácia električkovej trate z námestia Maratónu mieru na Staničné námestie s predpokladanými nákladmi 36 miliónov eur.

Podľa Železníc SR bude v júni dokončená projektová dokumentácia, ktorú prevezme k realizácii košický magistrát. Práce na tomto úseku trate by sa mali začať koncom tohto roka s termínom dokončenia v roku 2015.

Plánované prepojenie železničných a električkových tratí v oblasti Staničného námestia sa však podľa Olexu odloží, kým sa nepreukáže udržateľnosť prevádzky vlakoelektričiek.

Ďalšie projekty

Druhým veľkým projektom je výstavba terminálu integrovanej dopravy v Moldave nad Bodvou, tretím elektrifikácia trate Haniska pri Košiciach - Moldava nad Bodvou v celkovej dĺžke 21 kilometrov. Výstavba je plánovaná na roky 2013 až 2015.

V ďalšom období sa vybuduje priama koľajová doprava z centra Košíc na sídlisko Ťahanovce s postavením nového Terminálu Sever, ktorý zabezpečí prestup cestujúcich z jednotlivých druhov dopravných prostriedkov.

Celkové predpokladané náklady na tento projekt podľa ŽSR presahujú 115 miliónov eur. Modernizácia a budovanie nových tratí zahŕňa technické zabezpečenie pre premávku vlakoelektričiek.

IDS v Košiciach, ktorý bude podobný systému v Bratislave, musí byť zrealizovaný do roku 2020.

Podľa Olexu jeho spustenie nebude na tram-trainoch závislé a bude zahŕňať klasické druhy dopravy, ako sú vlak, autobus či električka.

"Bežnému občanovi by mal systém priniesť vyššiu kvalitu poskytovaných služieb a možnosť prepravy v celom regióne na jeden cestovný doklad akýmkoľvek dopravným prostriedkom verejnej osobnej dopravy," doplnil.

Neprehliadnite tiež

Muža z Gelnice na smrť ušliapali býky

K tragédii došlo pri bráne ohraničujúcej pasienky hovädzieho dobytka.

Košičan prišiel o život pod kolesami nákladného vlaku

Muž náhle vkročil na koľajnice, rušňovodič už nestihol ubrzdiť.

Župní poslanci rozhodli, ktoré osobnosti a kolektívy ocenia

Pozrite si mená tých, ktorým vzdajú hold.

Košická Hlavná sa mení na železničnú stanicu

Po Poprade, Medzilaborciach a Humennom zamieril Legiovlak aj do Košíc.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

S Dankom vraj poslanci SNS nehovorili, koaličná rada bude v piatok

Predseda SNS vraj esemeskou oznámil, že jeho ministri na rokovanie vlády tak skoro neprídu.

DOMOV

Soták nie je jediným podnikateľom, ktorý zachraňoval politikov

Podnikateľ sa k školstvu vyjadrovať nechce.

KOMENTÁRE

Spotený Plavčan, Kysučan v maskáčoch. To je výsmech

Pričasto sa na úvod diskusie dozvieme, že niekto ráčkuje.

EKONOMIKA

Penta bude v Petit Presse slabšia

Akcionári spoločnosti Petit Press, vydavateľa denníka SME, sa dohodli na novom usporiadaní vzťahov.

Najčítanejšie na Košice Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  2. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  3. Leto nekončí!
  4. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  7. Už aj seniori presadajú do SUV
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  10. Bratislava gets a new public space and park
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 491
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 094
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 203
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 703
  5. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 629
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 354
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 074
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 056
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 665
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 567

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop