Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 11. máj, 2021 | Meniny má BlaženaKrížovkyKrížovky

Vlakoelektričky na východe tak skoro jazdiť nebudú

Tram-train je jeden z najdrahších dopravných prostriedkov. Otázkou je, či by bol schopný si na seba zarobiť.

Univerzálny tram–train by mal jazdiť aj v Košiciach po Americkej triede.Univerzálny tram–train by mal jazdiť aj v Košiciach po Americkej triede. (Zdroj: Veronika Janušková)

KOŠICE. Projekt prevádzky vozidiel tram-train, ktoré by premávali po električkových tratiach mesta Košice aj železničných koľajach na východe Slovenska, sa zatiaľ odkladá.

Pôvodne sa počítalo s nákupom týchto tzv. vlakoelektričiek z eurofondov v programovom období 2014-2020 v rámci budovania košického Integrovaného dopravného systému (IDS).

Vedúci odboru dopravy Košického samosprávneho kraja Ladislav Olexa uviedol, že tram-train je jeden z najdrahších dopravných prostriedkov a nevyhnutná je najprv technicko-ekonomická štúdia udržateľnosti prevádzky takýchto vozidiel, na čo upozornila aj Únia.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

"Realizácia tohto projektu je otázka vzdialenejšej budúcnosti, v tomto období zatiaľ neuvažujeme o nákupe takýchto vozidiel," konštatoval.

Reálnejší je tak podľa neho v súčasnosti popri modernizácii električkových tratí nákup nových električiek pre MHD.

V zahraničí takýto systém funguje

Ľahké vlaky tram-train sú schopné pokračovať zo železničnej stanice v napojení na električkovú trať mesta ako bežná električka. Cestujúci tak nemusia opustiť vozidlo a odpadá prestupovanie.

Takýto systém funguje vo viacerých mestách Nemecka, Francúzska, Holandska či Španielska.

Podľa plánov by takéto hybridné vozidlá mali v budúcnosti premávať na trasách medzi centrom Košíc a Prešovom, Moldavou nad Bodvou, ale aj Humenným, Čiernou nad Tisou a Kechnecom.

Skryť Vypnúť reklamu

Súčasťou IDS v Košiciach, financovaného z eurofondov, je modernizácia električkovej trate z námestia Maratónu mieru na Staničné námestie s predpokladanými nákladmi 36 miliónov eur.

Podľa Železníc SR bude v júni dokončená projektová dokumentácia, ktorú prevezme k realizácii košický magistrát. Práce na tomto úseku trate by sa mali začať koncom tohto roka s termínom dokončenia v roku 2015.

Plánované prepojenie železničných a električkových tratí v oblasti Staničného námestia sa však podľa Olexu odloží, kým sa nepreukáže udržateľnosť prevádzky vlakoelektričiek.

Ďalšie projekty

Druhým veľkým projektom je výstavba terminálu integrovanej dopravy v Moldave nad Bodvou, tretím elektrifikácia trate Haniska pri Košiciach - Moldava nad Bodvou v celkovej dĺžke 21 kilometrov. Výstavba je plánovaná na roky 2013 až 2015.

Skryť Vypnúť reklamu

V ďalšom období sa vybuduje priama koľajová doprava z centra Košíc na sídlisko Ťahanovce s postavením nového Terminálu Sever, ktorý zabezpečí prestup cestujúcich z jednotlivých druhov dopravných prostriedkov.

Celkové predpokladané náklady na tento projekt podľa ŽSR presahujú 115 miliónov eur. Modernizácia a budovanie nových tratí zahŕňa technické zabezpečenie pre premávku vlakoelektričiek.

IDS v Košiciach, ktorý bude podobný systému v Bratislave, musí byť zrealizovaný do roku 2020.

Podľa Olexu jeho spustenie nebude na tram-trainoch závislé a bude zahŕňať klasické druhy dopravy, ako sú vlak, autobus či električka.

"Bežnému občanovi by mal systém priniesť vyššiu kvalitu poskytovaných služieb a možnosť prepravy v celom regióne na jeden cestovný doklad akýmkoľvek dopravným prostriedkom verejnej osobnej dopravy," doplnil.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Poistkou dlhej životnosti kúpeľne je hydroizolácia
  3. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  4. Zhodnotenie o desiatky percent. Toto sú najlepšie investície
  5. Tip na rodinné kombi 4x4 v plnej výbave do 30 000 eur
  6. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  7. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  8. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  9. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku
  10. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  1. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  2. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  3. Posúvajú svet k lepšiemu: Sociálni inovátori
  4. Kupujete nový spotrebič? V PLANEO Elektro naň dostanete zľavu
  5. Tip na rodinné kombi 4x4 v plnej výbave do 30 000 eur
  6. Poistkou dlhej životnosti kúpeľne je hydroizolácia
  7. New financial contribution for meals vs. meal vouchers
  8. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  9. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  10. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  1. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 16 078
  2. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 15 852
  3. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 13 412
  4. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 10 977
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 9 625
  6. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 9 382
  7. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 126
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 7 851
  9. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 6 369
  10. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 5 914
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Mesto má pozemky, kraj a zväz financie. Na výstavbe hokejovej haly sa však primátor a župan dohodnúť nevedia. Šatan čaká.

Primátor neodporúča poslancom predať kraju pozemky za euro.

9 h
Značenie sa zmenilo, povinnosť zastaviť už neplatí.

Polícia a mesto: Vodiči majú spomaliť.

9 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Chorvátsko tento rok pre koronavírus očakáva menej návštevníkov.

Slovensko chce zavádzať cestovateľský semafor.

13 h

Čo hovorí o koalícii kauza ministerky spravodlivosti.

10 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop