Neraz ide o zložitý dokument a majiteľ bytu má problém sa v ňom vyznať.
KOŠICE. Vyúčtovanie nám ukáže, ako sme hospodárili v roku 2012. Správca či spoločenstvo má navyše povinnosť zo zákona predložiť vlastníkom bytov aj správu o činnosti za predchádzajúci rok.
Tá sa týka hospodárenia domu či stavu a zariadenia spoločných častí. Prílohou vyúčtovania má byť správa o použití prostriedkov fondu opráv. Nie každý však vyúčtovaniu rozumie.
Vyúčtovanie má byť zrozumiteľné
Neexistuje predpis na jednotnú formu ročného vyúčtovania. Preto je dobré vedieť, že pri každej vyúčtovávanej službe musí byť uvedený preplatok alebo nedoplatok pre túto službu.
Čiastkové preplatky alebo nedoplatky sa potom zosumarizujú v tabuľke, z ktorej vyplynie celkový preplatok alebo nedoplatok.
Stáva sa, že správca vyúčtovanie do zákonom stanoveného termínu vlastníkom bytov neodošle.
„V takom prípade môžu vlastníci pozastaviť správcovi odmenu za výkon správy, kým vyúčtovanie a ostatné správy nepredloží,“ povedala nám 1. viceprezidentka Združenia spoločenstiev vlastníkov bytov (ZSVB) na Slovensku Otília Leskovská.
Dodala, že ak ide o spoločenstvo, vlastníci sa majú obrátiť na predsedu.
„Ten je za vypracovanie vyúčtovania zodpovedný. Obrátiť sa môžu aj na radu, ktorá je kontrolným orgánom a v najkrajnejšom prípade aj na súd.“
Podľa O. Leskovskej je možné, že správcovi nedošli načas faktúry od dodávateľov a nemôže načas uzatvoriť rok. „Vtedy musí vlastníkov dopredu upozorniť, že vyúčtovanie bude neskôr.“
Vyúčtovanie je zložitou správou hospodárenia a len za teplo a teplú vodu z centrálneho zdroja musí obsahovať 32 údajov. Sú povinné a každá služba musí byť vyúčtovaná samostatne.
„Vlastník musí vedieť, koľko zaplatil a aké boli náklady. Taktiež si musí vedieť skontrolovať údaje o byte a spotrebu podľa meradiel.“
Pozor na vodu
Pri vyúčtovaní spotreby vody sa využívajú aj ľuďmi kritizované koeficienty. Tie zohľadňujú rozdiel medzi fakturovaným množstvom vody na päte domu a nameraným vo všetkých bytoch dohromady.
„Koeficient by nemal byť vyšší ako 1,2 (nie je zákonom obmedzený). V prípade, že rozdiel presahuje 20 %, treba hľadať problém. Môže ísť o únik vody, nepresnosť meradla na päte domu či v bytoch, alebo aj čierny odber,“ uviedla O. Leskovská.
Na otázku, či ľudia majú očakávať preplatky alebo nedoplatky, odvetila: „Ak mali správne nastavené zálohové platby, k nedoplatkom by dôjsť nemalo.“
Preplatok by mal vlastník dostať zvyčajne do 15 dní od uplynutia reklamačnej lehoty, najneskôr do 30. júna. V rovnakom termíne je povinný uhradiť nedoplatok.
„V tejto lehote je možné uplatniť reklamácie voči vyúčtovaniu. Ak vysvitne, že je zlé, musí sa urobiť opravné. Lehota podania reklamácie je vyznačená na ročnom vyúčtovaní. Zvyčajne je to 15 alebo 30 dní. Keď vlastník nie je spokojný s vysvetlením rady alebo predsedu, môže sa obrátiť na súd.“
Vlastníci, ktorí majú správcu na základe zmluvy o výkone správy, sa okrem toho môžu obrátiť aj na Slovenskú obchodnú inšpekciu.
Ak vlastníci lehotu na reklamáciu v termíne nestihnú, môžu to urobiť do troch rokov od prevzatia vyúčtovania s ohľadom na Občiansky zákonník.
Autor: krs
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári