Korzár logo Korzár Košice
Piatok, 19. január, 2018 | Meniny má Drahomíra, Mário
Pridajte si svoje mesto

Košičan zo Sýrie bol prvým Slovákom na najťažšom maratóne sveta

Lekár mu povedal, že môže zomrieť. Bol úplne dehydrovaný.

Imad Barakat. Pred štartom v plnej zbroji.(Zdroj: archív)

To, čo je pre motoristický šport „Rally Dakar“, to je pre ultravytrvalcov „Marathon Des Sables“ v Maroku. Nič náročnejšie v jednom či druhom športovom odvetví neexistuje. Kto prijme výzvu na týchto pretekoch štartovať, vie, že to bude na hranici ľudských možností. Presvedčil sa o tom aj Sýrčan žijúci v Košiciach Imad Barakat.

KOŠICE. Čerstvý päťdesiatnik bol prvým Slovákom na najťažšom maratóne sveta. Má aj naše občianstvo a na batôžku, v ktorom mal povinnú výbavu na púštne saharské martýrium, mu „svietila“ aj slovenská vlajočka.

O každých pretekoch na ktorých štartoval rozpráva s veľkým nadšením, a pri opisovaní zážitkov a prezeraní fotografií z púštneho maratónu v Maroku mu doslova žiarili oči. Aj keď mal v predposlednej etape namále, keď na trati od totálneho vyčerpania skolaboval...

„Mám rád čo najťažšie preteky, a najviac zo všetkého milujem beh do vrchu,“ vyznáva sa zo svojej záľuby sýrsky rodák.

Začínal na prekážkach

K atletike a behaniu mal blízko už odmalička a vyskúšal si všetky trate.

„Doma v Sýrii som začínal na dráhe, päť kilometrov, desať kilometrov, ale najradšej som mal 'stípla' na tri kilometre. Zdolávať prekážky ma veľmi baví. Na arabskom šampionáte som skončil v tejto disciplíne štvrtý. Behával som aj dvadsiatku, polmaratón i maratón. V ňom mám osobný rekord 2 hodiny 28 minút, na miestnom maratóne v Damašku som skončil vtedy druhý. Ale to som mal dvadsaťštyri rokov...“ usmieva sa Imad.

Teraz beháva už vo veteránskych kategóriách. Vlani v Alpách na Európskom pohári v pretekoch do vrchu bol ešte v kategórii do 50 rokov.

„A to boli veľmi ťažké preteky. Museli sme sa vyšplhať až do výšky tritisíc metrov nad morom. Bolo to aj dosť nebezpečné, lebo na tých skalách stále hrozilo pošmyknutie a pád zo strmého zrázu. Človek musí pracovať najmä hlavou, aby to zvládol. Je to veľmi náročné, ale ja si to užívam.“

Pekelná horúčava

Keď si chcel užiť už legendárny „Marathon Des Sables“ (tohto roku sa uskutočnil už 28. ročník), musel sa poriadne buchnúť po vrecku. „Celé ma to vyšlo na päťtisíc eur, bez sponzora, ale stálo to za to.“

Podobnou „úchylkou“, dobrovoľne sa trápiť na saharskej púšti, trpelo viac ako tisíc bežcov z celého sveta.

„V priemere to bolo tridsaťosem kilometrov za deň, počas siedmich etáp, v posledný deň čakalo na pretekárov až sedemdesiatpäť kilometrov. Náročné to bolo preto, že často ste sa zabárali do piesku až po kolená, lebo každý pretekár niesol na chrbte aj desať až pätnásťkilovú záťaž, povinné zásoby na sedem dní, jedlo, energetické potraviny, lieky, aj spacák. Organizátori sa starali len o vodu. Najväčšie problémy robila neznesiteľná horúčava, prvý deň 44 stupňov, druhý 45, tretí 53... To bolo 28. apríla, a vraj to bol najhorúcejší deň v roku...“

Tá horúčava Imada takmer zabila.

„V predposledný deň som na trati odkväcol. Spadol som na zem, a nevedel som o sebe. Našťastie, spolu so mnou bežal jeden kamarát z Maroka. Vždy ste museli s niekým bežať, lebo keby ste bežali sami, veľmi ľahko by ste sa v púšti stratili. Keď som mu vravel, nech ma tam nechá, nechcel o tom ani počuť, počkal so mnou, až kým nepriletel vrtuľník. To bolo jediné spojenie s organizátormi...“

Imada „menšia indispozícia“ nezlomila a chcel bežať ďalej. Lekár však rezolútne vyhlásil: Stop!

„Povedal mi, veď môžeš zomrieť. Bol som úplne dehydrovaný. V tele som nemal žiadnu vodu, ani soľ, tlak bol úplne dole. Každých päť kilometrov musel pretekár brať štyri tabletky soli, ja som bral iba dve... No ja som nechcel ani jesť, ani piť, iba spať, že keď si odpočiniem, pobežím ďalej. Lekár mi to však už nedovolil.“

O dva roky znovu

Imad Barakat je však rozhodnutý Saharu zdolať, musí dobehnúť „Marathon Des Sables“ až do cieľa.

„Ale to bude až v roku 2015, na budúci rok určite nie. Za ten čas musím mať poriadny tréning, čaká ma osemtisíc tréningových kilometrov. Predsa, nie som už najmladší, a mám trochu problémy s kolenom. Azda sa mi dovtedy podarí zohnať aj nejakého sponzora. Môj štart na púštnom maratóne má aj iný zmysel, chcel by som tak pomôcť deťom chorým na rakovinu.“

V rámci tréningu sa chystá opäť do Rakúska, na alpské „kopce“.

„Vlani to bolo na sedemdesiatpäť kilometrov, teraz nás čaká 'len' sedemdesiat. A už sa na to veľmi teším. Takisto aj na Medzinárodný maratón mieru v Košiciach, na kamarátov z Maratónskeho klubu, na vytrvalcov z celého Slovenska. Doteraz som na MMM bežal len polmaratón, teraz po prvýkrát to bude celý maratón,“ vraví ultravytrvalecký nadšenec.


sahara_2_res.jpg

Peklo na Sahare. Najťažší ultramaratón sveta.
Foto: archív

Neprehliadnite tiež

Obcou Kendice sa rútil rýchlosťou 118 kilometrov za hodinu

Vodič dostal pokutu 650 eur a zadržali mu vodičák.

V dielni sa učí pracovať päť Rómov. Pollák hovorí o divadle v osade

Bývalý splnomocnenec vlády: Je to nesystémové a neefektívne.

Dopravu na severe Slovenska komplikovalo sneženie a vietor

Horský priechod Vernár už sprejazdnili aj pre nákladiaky.

Legálne bývanie na Luniku IX: Rómovia ho postavia sami

Mesto im má poskytnúť pozemky. Platiť budú sami.

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Predaj Telekomu stále nedokončili, štátu chýba sto miliónov eur

Aj zvyšný 49-percentný balík akcií operátora v roku 2015 kúpil nemecký Deutsche Telekom.

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Harabin sa zneužitia svojich údajov nebojí.

BRATISLAVA

Električkovú trať v Petržalke v máji stavať nezačnú

Výstavba necelých siedmich kilometrov električkovej trate trvá 20 rokov.

Najčítanejšie na Košice Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  5. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  6. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  7. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  10. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 965
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 749
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 4 214
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 700
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 302
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 2 998
  7. Kam do tepla v januári? 2 464
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 257
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 107
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 276

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop