Rozšírenie plateného parkovania zastupiteľstvo stoplo, kým to prediskutujú poslanci i mestské časti. Primátor nevylučuje, že zo zmien možno nebude nič.
KOŠICE. Rozširovanie plateného parkovania o 4 600 miest mimo centra, od Letnej (Staré Mesto) až po ulicu Milosrdenstva (Juh), sa zatiaľ nekoná.
Súkromná firma EEI, ktorá prevádzkuje platené parkovanie, so svojou koncepciou u poslancov mesta nepochodila.
Tí v pondelok rokovanie prerušili, aby ešte mohli diskutovať mestské časti aj poslanecké kluby. Povinnosť predložiť koncepciu vyplýva EEI zo zmluvy s mestom.
„Výsledkom 138-stranového dokumentu je konštatovanie, že povrchové parkovanie je lacnejšie ako garáž. Kvázi koncepcia neprichádza s riešením, len poplatkami,“ tvrdí opozičný klub KDH-SMK.
Parkovné má stáť od 50 centov/hod. na kraji zóny a záchytných parkoviskách po 1,5 eura v úzkom centre, kde je dnes 1 euro.
Teraz neplatili, potom budú
Starosta Juhu Jaroslav Hlinka (nezávislý) informoval, že mestská časť má výhrady k návrhu ročnej ceny rezidentských kariet (obyvatelia a fyzické osoby za prvé auto 35 eur, druhé 70, tretie 150 a firmy za každé auto 300 eur), bez ktorých sa v rozšírenej zóne nebude dať parkovať. Navrhuje ceny 5, 20 a 50 eur.
Staromestský starosta Ľubomír Grega (nezávislý) vraví, že pre obyvateľov centra, ktorí doteraz platili za rezidentské karty 100 eur, je nová cena 35 eur prijateľná.
Mnohí Staromešťania a Južania však dnes neplatia nič, ale po zahrnutí do zóny už budú musieť.
Halenár: Riešme firemné autá
Poslanec z KVP Alfonz Halenár (nezávislý) kritizoval, že koncepcia nerieši parkovanie komplexne:
„Nerozumiem, prečo ľudia na Jarnej, ktorá je značne vzdialená od centra, majú platiť, a na Bauerovej na KVP nie. Treba začať riešením firemných áut v celom meste a hneď by sme získali reálny obraz.“
Starosta Sídliska Ťahanovce Emil Petrvalský (SDKÚ-DS) poznamenal, že ak by spoplatnili parkovanie v jeho mestskej časti, ľudia by ich defenestrovali.
Starostka Jazera Anna Jenčová (Smer) navrhla rokovanie o koncepcii prerušiť, keďže sa perspektívne týka aj možného spoplatnenia na sídliskách, aby ešte mohli ku koncepciu zaujať stanovisko aj všetky mestské časti. Zatiaľ ju pripomienkovali len zastupiteľstvá Starého Mesta a Juhu.
Raši: Niektorí radi zaplatia
Výkonný riaditeľ EEI Ján Tomanovič povedal, že návrh je štandardným riešením parkovania v európskych krajinách.
Primátor Richard Raši (Smer) komentoval, že problémy v parkovaní sa nedajú vyriešiť tak, že každý bude mať parkovanie zadarmo: „Podstatné je zabezpečiť parkovanie rezidentom. Parkovné pre firemné autá by malo byť vyššie.“
Tvrdí, že Južania blízko Auparku radi zaplatia 35 eur ročne, aby im miesta neblokovali pracovníci z obchodného centra.
Primátor: Najprv len čiary
EEI sa v 10–ročnej nájomnej zmluve s mestom, ktorú podpísali vlani, zaviazala dať 2 milióny do nových parkovacích miest. Podľa koncepcie sa však stavať ešte nechystá, vraj až po rozšírení zóny.
Raši sa vyjadril, že ak by firma postavila parkovacie domy, parkovanie v nich by bolo drahšie ako na povrchových parkoviskách.
„Ani výstavba nových miest na úkor zelene nie je v poriadku. Treťou možnosťou je premaľovanie čiar na jestvujúcich parkovísk, ktorým môže pribudnúť mnoho miest. Postupnosť by teda mala ísť od najjednoduchších riešení.“
Zmeny prejsť nemusia
Koncepciu prerokujú všetky mestské časti. „Výsledkom môže byť aj, že sa neschváli a nič sa tak zmeniť nemôže,“ pripúšťa primátor.
Na otázku, či potom bude EEI prevádzkovať 10 rokov len centrum, ako splní zmluvný záväzok a či sa nebude môcť súdne domáhať rozšírenia zóny, odpovedal, že verí, že koncepcia prejde.
Hovorkyňa EEI Soňa Húšťová reagovala, že zmluvné strany si záväzky zatiaľ plnia: „Máme povinnosť vytvoriť koncepciu. Tá podlieha schváleniu zastupiteľstva. Jeho pripomienky sa zaväzujeme do koncepcie zapracovať.“
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári