KOŠICE. Priaznivci turistiky, ktorí radi podnikajú cyklotúry do okolia Košíc, majú k dispozícii novú možnosť na prepravu bicyklov.
Vytvorila ju Košická detská historická železnica, ktorá premáva do známej lokality Alpínka. Oddnes totiž na trati z Čermeľa bude v súprave zaraďovaný cyklovagón.
S myšlienkou vytvoriť takúto možnosť prišli nadšenci z občianskeho združenia Detská železnica Košice (DŽK), ktoré prevádzkuje železničku. Tí do prevádzky vrátili ďalší historický letný vozeň s typovým označením Ca/u 620, ktorý bol vďaka medzinárodnému projektu ACCESS2MOUNTAIN zrekonštruovaný a upravený aj na prepravu bicyklov.
"Vozeň sme dnes slávnostne uviedli do života a krátko po 11. hodine sme ho prvýkrát vypravili na trať. Odvezie sa v ňom 40 cestujúcich, pričom priamo vo vagóne sú inštalované stojany na bicykle. Okrem toho je vo vagóne aj priestor na prevoz kočíkov," vysvetlil Igor Holéczy z občianskeho združenia. Doplnil, že železnička svojim cestujúcim bicykel prepraví bezplatne.
Holéczy konštatoval, že v poslednom čase registrovali na železnici desiatky záujemcov, ktorí chceli prepraviť bicykle, vozne však na to neboli uspôsobené. Prevádzkovatelia detskej železničky sú presvedčení, že táto nová možnosť výrazne prispeje hlavne k bezpečnosti cykloturistiky.
"Prepraviť bicykel po železnici je výhodné hlavne pre rodiny s malými deťmi, ktoré tak nemusia jazdiť po frekventovanej ceste, znižuje sa tak riziko nehody a cyklotúru v prírode v bezpečnejšej lokalite si môžu lepšie vychutnať," tvrdí Holéczy.
Upravený vozeň je zákonom chránenou hnuteľnou pamiatkou. Bol vyrobený začiatkom 20. storočia pre úzkorozchodnú železnicu v Banskej Štiavnici. Cez iné slovenské úzkokoľajky sa po rôznych úpravách dostal v roku 1955 do Košíc. V posledných dvoch desaťročiach chátral, až kým ho dobrovoľníci vlani neprestavali.
Investíciu zrealizovali s finančnou podporou z projektu ACCESS2MOUNTAIN a vďaka spolupráci medzi DŽK, Agentúrou na podporu regionálneho rozvoja Košice a Košickým samosprávnym krajom (KSK). Rozpočet slovenskej časti projektu bol 150.000 eur, KSK ho spolufinancoval sumou 22.500 eur.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári