Metropola východu sa síce hrdí titulom Európske hlavné mesto kultúry 2013, ale letecké spojenie Košíc s Európou tomu nijako nenasvedčuje. Ak nerátame letné dovolenkové destinácie, z Košíc sa momentálne lieta len do Prahy, Viedne a s výraznou redukciou letov aj do Bratislavy. Septembrové otvorenie linky Wizz Airu do Londýna je zatiaľ len prvou lastovičkou.
KOŠICE. Východniari sú stále presvedčení, že v oblasti leteckej prepravy sú koby od macochy.
Ešte pred štyrmi rokmi prešlo bránami košického letiska najmä vďaka širokej ponuke letov do Bratislavy, Londýna a Manchesteru od skrachovanej Sky Europe 590 919 cestujúcich. Minulý rok to už bola len zhruba polovica.
Predseda Predstavenstva košického letiska Karl Dandler nám síce povedal, že aj v ich záujme je čo najviac letov z Košíc, no o všetkom rozhoduje záujem leteckých spoločností a dopyt pasažierov.
Tvrdí, že z Košíc je kvalitné spojenie na ich materské viedenské letisko, z ktorého sa dá letieť takmer do celého sveta.
„Našou najväčšou prioritou bolo spojenie Košíc s Veľkou Britániou a to sa nám po dlhých rokovaniach podarilo. Teraz chceme, aby sa z Košíc nejakou nízkonákladovou spoločnosťou lietalo aj do niektorého z nemeckých miest. Nedávno sme hovorili aj s viacerými ruskými spoločnosťami o spojení s Moskvou, no zatiaľ je tam príliš mnoho otvorených otázok. V budúcnosti si to však vieme predstaviť, rovnako ako napríklad zimné spojenie Košíc s Innsbruckom v Alpách. Austrian Airlines už podobnú linku úspešne prevádzkujú. Uvidíme, či by bol záujem cestoviek podstúpiť také riziko a predávať letecké lyžiarske zájazdy do Álp,“ uviedol s tým, že nateraz je nepravdepodobná východniarmi dosť žiadaná linka z Košíc do Írska.
Ministerstvo: Tri linky do zahraničia sú málo
Ministerstvo dopravy ako minoritný, 34-percentný akcionár košického letiska je spokojné len s hospodárskymi výsledkami letiska, ktoré sa zo straty 19,3 milióna eur prehuplo v roku 2012 do čistého zisku 1,41 milióna eur.
Štátneho tajomníka Viktora Stromčeka (Smer) teší nová linka do Londýna, no aj jemu sa to zdá málo.
„Pre východoslovenskú metropolu si vieme predstaviť aj viac ako tri medzinárodné linky. Snažíme sa, aby na všetkých letiskách, vrátane košického, pristávalo čo najviac lietadiel z čo najviac destinácií, dosť intenzívne sme o tom v posledných týždňoch aj rokovali. Žiaľ, o tom, či v Košiciach niečo pribudne, nerozhodujeme my. Kroky tamojšieho manažmentu určuje väčšinový súkromný akcionár, čo nám neumožňuje výrazným spôsobom ovplyvňovať smerovanie letiska. Môžeme len pomôcť s marketingovými aktivitami, ktoré by mohli pomôcť aj k novým leteckým linkám pre košické letisko,“ tvrdí V. Stromček.
Raši s Trebuľom veria linke do Nemecka
Šéfovia mesta a regionálnej samosprávy sa zhodujú na tom, že košické letisko dostatočne nevyužíva svoj potenciál. Primátor Richard Raši si uvedomuje, že situácia nie je ideálna.
„Robíme všetko možné aj nemožné, aby sa z Košíc lietalo do väčšieho počtu miest. Ani ja nepovažujem za normálne cestovať 3 - 4 hodiny na väčšie letiská a až odtiaľ letieť do cieľovej krajiny alebo mesta, keď letisko máme takpovediac pod nosom. Situácia v leteckej preprave nie je teraz práve najideálnejšia, napokon ani Slovensko nemá vlastného národného prepravcu. Aj vďaka nám sa podarilo rozlietať Londýn, budúci rok to s veľkou pravdepodobnosťou vyzerá na Nemecko. Viem, že sa to niekomu môže zdať málo, ale keď sem každý rok pribudne aspoň jedna linka, počet tých spokojnejších pasažierov sa bude zvyšovať.“
Župan Zdenko Trebuľa (obaja Smer) takisto prízvukuje, že sa snaží hľadať možnosti na zatraktívnenie ponuky letov, aby krásy Košického kraja mohlo objaviť čo najviac ľudí z Európy.
„Samozrejme, žeby sme radi privítali nové linky. Musí sa však nastaviť správny model, aby boli využívané. Som však presvedčený, že minimálne linky do Veľkej Británie alebo Nemecka by sa tu uživili.“
Fakty
Blízky Rzeszów má dvojnásobok pasažierov
Zhruba 210 kilometrov od košického letiska sa nachádza najbližšie medzinárodné letisko v Rzeszówe-Jasionke (Budapešť 264 km, Krakow 321 km), ktoré je siedme najväčšie v Poľsku.
Hoci je Rzeszów počtom obyvateľov zhruba o štvrtinu menší ako Košice a spádová oblasť je zhruba porovnateľná, letov aj pasažierov odtiaľ je nepomerne viac.
Napríklad túto stredu tam pristálo spolu 12 letov, z ktorých bol len jeden charterový. V Košiciach to bolo sedem letov, z ktorých boli tri chartre.
V uplynulom roku využilo jeho služby vyše 565 000 pasažierov, v metropole východu to bola polovica.
Lety sú do ôsmich miest vo Veľkej Británii
Z Rzeszówa si môžu obyvatelia podkarpatského vojvodstva, ale aj východniari, zaletieť okrem Varšavy do nemeckého Frankfurtu s Lufthansou.
Nízkonákladový Ryanair ponúka slušné spojenie s anglickými mestami Birminghamom, Bristolom, Manchesterom a Nottinghamom, dvoma londýnskymi letiskami Stansted a Luton, škótskym Glasgowom a írskym Dublinom.
Okrem toho sa odtiaľ letí aj do nórskeho Osla, sicílskeho Trapani a od septembra ponúkne poľský dopravca Eurolot aj spojenie s Parížom a Rímom.
Rzeszówske letisko má s tým košickým porovnateľnú iba ponuku letných charterových letov, ktoré sú najmä do tradičných destinácií v Turecku, Egypte, Bulharsku, Tunise, Grécku a Španielsku.
Štátny tajomník Stromček dodáva, že hoci rozvoj letiska v Rzeszówe môže byť pre Košice pozitívnym príkladom, porovnanie môže trochu skresľovať počet a ekonomická sila pasažierov v tejto časti Poľska a na východnom Slovensku.
jsv
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári