Korzár logo Korzár Košice
Štvrtok, 13. máj, 2021 | Meniny má ServácKrížovkyKrížovky

Letecké spojenie Košíc so svetom je stále mizerné

Košice majú titul Európske hlavné mesto kultúry 2013, ale letecké spojenie s Európou tomu nenasvedčuje.

(Zdroj: Veronika Janušková)

Metropola východu sa síce hrdí titulom Európske hlavné mesto kultúry 2013, ale letecké spojenie Košíc s Európou tomu nijako nenasvedčuje. Ak nerátame letné dovolenkové destinácie, z Košíc sa momentálne lieta len do Prahy, Viedne a s výraznou redukciou letov aj do Bratislavy. Septembrové otvorenie linky Wizz Airu do Londýna je zatiaľ len prvou lastovičkou.

KOŠICE. Východniari sú stále presvedčení, že v oblasti leteckej prepravy sú koby od macochy.

Ešte pred štyrmi rokmi prešlo bránami košického letiska najmä vďaka širokej ponuke letov do Bratislavy, Londýna a Manchesteru od skrachovanej Sky Europe 590 919 cestujúcich. Minulý rok to už bola len zhruba polovica.

Predseda Predstavenstva košického letiska Karl Dandler nám síce povedal, že aj v ich záujme je čo najviac letov z Košíc, no o všetkom rozhoduje záujem leteckých spoločností a dopyt pasažierov.

Tvrdí, že z Košíc je kvalitné spojenie na ich materské viedenské letisko, z ktorého sa dá letieť takmer do celého sveta.

„Našou najväčšou prioritou bolo spojenie Košíc s Veľkou Britániou a to sa nám po dlhých rokovaniach podarilo. Teraz chceme, aby sa z Košíc nejakou nízkonákladovou spoločnosťou lietalo aj do niektorého z nemeckých miest. Nedávno sme hovorili aj s viacerými ruskými spoločnosťami o spojení s Moskvou, no zatiaľ je tam príliš mnoho otvorených otázok. V budúcnosti si to však vieme predstaviť, rovnako ako napríklad zimné spojenie Košíc s Innsbruckom v Alpách. Austrian Airlines už podobnú linku úspešne prevádzkujú. Uvidíme, či by bol záujem cestoviek podstúpiť také riziko a predávať letecké lyžiarske zájazdy do Álp,“ uviedol s tým, že nateraz je nepravdepodobná východniarmi dosť žiadaná linka z Košíc do Írska.

Ministerstvo: Tri linky do zahraničia sú málo

Ministerstvo dopravy ako minoritný, 34-percentný akcionár košického letiska je spokojné len s hospodárskymi výsledkami letiska, ktoré sa zo straty 19,3 milióna eur prehuplo v roku 2012 do čistého zisku 1,41 milióna eur.

Štátneho tajomníka Viktora Stromčeka (Smer) teší nová linka do Londýna, no aj jemu sa to zdá málo.

„Pre východoslovenskú metropolu si vieme predstaviť aj viac ako tri medzinárodné linky. Snažíme sa, aby na všetkých letiskách, vrátane košického, pristávalo čo najviac lietadiel z čo najviac destinácií, dosť intenzívne sme o tom v posledných týždňoch aj rokovali. Žiaľ, o tom, či v Košiciach niečo pribudne, nerozhodujeme my. Kroky tamojšieho manažmentu určuje väčšinový súkromný akcionár, čo nám neumožňuje výrazným spôsobom ovplyvňovať smerovanie letiska. Môžeme len pomôcť s marketingovými aktivitami, ktoré by mohli pomôcť aj k novým leteckým linkám pre košické letisko,“ tvrdí V. Stromček.

Raši s Trebuľom veria linke do Nemecka

Šéfovia mesta a regionálnej samosprávy sa zhodujú na tom, že košické letisko dostatočne nevyužíva svoj potenciál. Primátor Richard Raši si uvedomuje, že situácia nie je ideálna.

„Robíme všetko možné aj nemožné, aby sa z Košíc lietalo do väčšieho počtu miest. Ani ja nepovažujem za normálne cestovať 3 - 4 hodiny na väčšie letiská a až odtiaľ letieť do cieľovej krajiny alebo mesta, keď letisko máme takpovediac pod nosom. Situácia v leteckej preprave nie je teraz práve najideálnejšia, napokon ani Slovensko nemá vlastného národného prepravcu. Aj vďaka nám sa podarilo rozlietať Londýn, budúci rok to s veľkou pravdepodobnosťou vyzerá na Nemecko. Viem, že sa to niekomu môže zdať málo, ale keď sem každý rok pribudne aspoň jedna linka, počet tých spokojnejších pasažierov sa bude zvyšovať.“

Župan Zdenko Trebuľa (obaja Smer) takisto prízvukuje, že sa snaží hľadať možnosti na zatraktívnenie ponuky letov, aby krásy Košického kraja mohlo objaviť čo najviac ľudí z Európy.

„Samozrejme, žeby sme radi privítali nové linky. Musí sa však nastaviť správny model, aby boli využívané. Som však presvedčený, že minimálne linky do Veľkej Británie alebo Nemecka by sa tu uživili.“

Fakty

Blízky Rzeszów má dvojnásobok pasažierov

Zhruba 210 kilometrov od košického letiska sa nachádza najbližšie medzinárodné letisko v Rzeszówe-Jasionke (Budapešť 264 km, Krakow 321 km), ktoré je siedme najväčšie v Poľsku.

Hoci je Rzeszów počtom obyvateľov zhruba o štvrtinu menší ako Košice a spádová oblasť je zhruba porovnateľná, letov aj pasažierov odtiaľ je nepomerne viac.

Napríklad túto stredu tam pristálo spolu 12 letov, z ktorých bol len jeden charterový. V Košiciach to bolo sedem letov, z ktorých boli tri chartre.

V uplynulom roku využilo jeho služby vyše 565 000 pasažierov, v metropole východu to bola polovica.

Lety sú do ôsmich miest vo Veľkej Británii

Z Rzeszówa si môžu obyvatelia podkarpatského vojvodstva, ale aj východniari, zaletieť okrem Varšavy do nemeckého Frankfurtu s Lufthansou.

Nízkonákladový Ryanair ponúka slušné spojenie s anglickými mestami Birminghamom, Bristolom, Manchesterom a Nottinghamom, dvoma londýnskymi letiskami Stansted a Luton, škótskym Glasgowom a írskym Dublinom.

Okrem toho sa odtiaľ letí aj do nórskeho Osla, sicílskeho Trapani a od septembra ponúkne poľský dopravca Eurolot aj spojenie s Parížom a Rímom.

Rzeszówske letisko má s tým košickým porovnateľnú iba ponuku letných charterových letov, ktoré sú najmä do tradičných destinácií v Turecku, Egypte, Bulharsku, Tunise, Grécku a Španielsku.

Štátny tajomník Stromček dodáva, že hoci rozvoj letiska v Rzeszówe môže byť pre Košice pozitívnym príkladom, porovnanie môže trochu skresľovať počet a ekonomická sila pasažierov v tejto časti Poľska a na východnom Slovensku.

jsv

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  4. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  5. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  6. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  7. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  8. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  10. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  1. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur
  2. Ďalšie mesto s rýchlou a kvalitnou donáškou!
  3. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  4. Union má novinku – Očný balík v hodnote 100 eur pre každého
  5. Čerstvá dvojnásobná mamička porovnáva pôrod v Nemecku
  6. Tretia generácia očných špecialistov prichádza do Košíc
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  8. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  9. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov
  10. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 15 058
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 12 011
  3. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 10 227
  4. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 9 976
  5. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 8 675
  6. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné 7 593
  7. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 6 483
  8. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 6 379
  9. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 189
  10. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 5 628
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ampulka s ruskou vakcínou Sputnik V.

Rusi sa výhradam bránia.

3 h
Covid automat: Ako sa zmenia opatrenia?

Predstavili aktualizovaný covid automat.

3 h
Peter Tkačenko

Pri tomto referende ide len o kampaň.

2 h

Aj keď ešte nebol nikomu pichnutý, nemožno povedať že by Sputnik Slovákov už od pliagy nechránil.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop