Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 20. apríl, 2021 | Meniny má MarcelKrížovkyKrížovky

Košice do mestskej dopravy nikoho nepustia desať rokov

Privatizovať mestskú dopravu aspoň desať rokov dopravný podnik nesmie. Zato prepúšťať sa chystá.

Primátor a jeho námestník. Richard Raši a Ján Jakubov.Primátor a jeho námestník. Richard Raši a Ján Jakubov. (Zdroj: Veronika Janušková)

Môže odísť 60 aj 180 ľudí.

KOŠICE. Aj najbližších desať rokov má Dopravný podnik mesta Košice prevádzkovať mestskú hromadnú dopravu bez subdodávateľov.

V pondelok to schválili poslanci. Ak by to chcel DPMK zmeniť, potrebuje súhlas zastupiteľstva.

Toto uznesenie doplnil k novému dodatku zmluvy mesta s DPMK o MHD na roky 2013 – 2023 viceprimátor Ján Jakubov (Smer).

Dodatok museli odsúhlasiť, aby sa DPMK mohol uchádzať o eurofondy na nové električky a modernizáciu koľajníc a požičať si z banky ďalšie peniaze na kúpu autobusov.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Subdodávateľov „chcela“ Únia

Jakubov vysvetlil, že spoločnosť Jaspers, ktorá chystá podklady Európskej komisii, žiadala ustanovenie, že DPMK môže mať subdodávateľov do 50 percent objemu MHD.

Podľa Jakubova motívom Jaspers nebolo, aby DPMK siahol po subdodávateľoch, ale aby garantovali jeho majoritu v MHD, inak by musel vrátiť eurofondy.

„Mesto požiadavku Jaspers zakotviť nechcelo, ale v zmysle európskych noriem musí. Klauzula však navodila obavy verejnosti, že mesto chce zadať výkony MHD tretím subjektom, čo by znamenalo útlm DPMK, ale to nie je pravda,“ uviedol viceprimátor.

Raši: Privatizovať sa nebude

Poslanec Alfonz Halenár (nezávislý), naopak, kritizoval betónovanie doterajšieho stavu, keď mesto dotuje DPMK sumou 16 miliónov eur ročne, čo je takmer polovica príjmov podniku:

Skryť Vypnúť reklamu

„Jaspers hovorí - skúste konkurenciu. Videli sme, ako dvaja mobilní operátori držali ceny a keď na trh prišiel tretí, ceny klesli.“

Kritizuje, že stratový DPMK, ktorému by banky nemali požičať už ani cent, berie na autobusy úver 28 miliónov eur.

Primátor Richard Raši (Smer) vyhlásil, že ak by mesto MHD nedotovalo, DPMK by skončil v konkurze, alebo by cestovné zdraželo tak, že MHD by sa stala nedostupnou a zanikla by.

Halenárovi odkázal, že jeho snahám o privatizáciu nepodľahnú. Šéf predstavenstva DPMK Zdeněk Schraml deklaroval, že so subdodávateľmi nerátajú.

Raši zdôraznil, že doteraz podpisovali zmluvy s DPMK o MHD primátori bez zastupiteľstva, no vedenie mesta rozhodlo, že už ich budú schvaľovať poslanci.

DPMK má asi 1 060 zamestnancov. Kupuje 127 autobusov za 28 miliónov, na 46 električiek žiada 97 miliónov z eurofondov a ďalších 50 miliónov na opravu tratí.

Skryť Vypnúť reklamu

Prepúšťanie: Možno aj 180?

Poslancov zaujímalo aj plánované prepúšťanie v DPMK. Podľa jedného z materiálov podniku má za nasledujúce 2 roky odísť 120 ľudí.

„Je to jeden z návrhov. Či to bude 120, 60 alebo 180, ťažko dnes povedať. Musíme počkať na nové autobusy, električky ešte nie sú vysúťažené, nepoznáme cenu, spolufinancovanie, je tam veľa neznámych,“ tvrdí Schraml s tým, že úspory aj na údržbe nových vozidiel do zamestnanosti premietnu. Podnik tiež hľadá rezervy, aby mal z čoho splácať úver na autobusy.

Schraml reagoval i na informáciu, že víťaz tendra na autobusy, český Sor z portfólia J&T, už vyrába vozidlá pre DPMK, hoci ten ešte nemá vybavený úver, a tak stále nepodpísal zmluvu:

„To nie je náš problém, ak chce výrobca podstúpiť také riziko, nech sa páči.“

Obchodný riaditeľ Sor Jindřich Chudý nepoprel, že autobusy už vyrábajú:

„Keďže súťaž ešte nebola uzavretá, nebudeme sa podrobnejšie vyjadrovať. DPMK nás vyrozumel, že našu ponuku prijal a vyzval nás, aby sme zaslali podpísanú zmluvu, čo sme urobili.“

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investovanie sa tento rok oplatí
  2. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  3. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  4. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  5. Nech trénujete kdekoľvek, nikdy nešportujete sami
  6. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  7. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  8. Flexibilita, nedielna súčasť činnosti logistického providera
  9. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  10. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  1. BILLA rodičom radí, ako deťom pripraviť výživnú desiatu
  2. Investovanie sa tento rok oplatí
  3. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  4. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  5. V COOP Jednote aj počas pandémie vybavíte všetko
  6. DPDgroup zanalyzovala správanie zákazníkov počas pandémie
  7. Čo bude v 2021 inak pri stavebnom povolení pre domy
  8. Konečne! PLANEO Elektro opäť otvára predajne
  9. Nech trénujete kdekoľvek, nikdy nešportujete sami
  10. Obnoviteľné zdroje energie na FVT
  1. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 23 568
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 23 072
  3. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 10 782
  4. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 450
  5. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 8 305
  6. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 8 040
  7. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 7 806
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 695
  9. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 7 676
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 558
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Plán obnovy riešil ešte ako minister financií Eduard Heger, teraz bude úlohou Igora Matoviča.

Vláda má za sebou prvých trinásť mesiacov, čo je vždy to najsľubnejšie obdobie na prípravu dôležitých reforiem.

19. apr
Ampulky s vakcínami od spoločnosti Johnson & Johnson.

EMA prehodnocovala vakcínu.

17m

Pozrite si najnovší prieskum preferencií.

4 h
Cynická obluda

Obohatenie z Ruska

Niektoré krajiny majú špičkových vedcov, iné umelcov alebo inovátorov. No a potom je tu Rusko.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop