Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 21. november, 2017 | Meniny má Elvíra
Pridajte si svoje mesto

Košice do mestskej dopravy nikoho nepustia desať rokov

Privatizovať mestskú dopravu aspoň desať rokov dopravný podnik nesmie. Zato prepúšťať sa chystá.

Primátor a jeho námestník. Richard Raši a Ján Jakubov.(Zdroj: Veronika Janušková)

Môže odísť 60 aj 180 ľudí.

KOŠICE. Aj najbližších desať rokov má Dopravný podnik mesta Košice prevádzkovať mestskú hromadnú dopravu bez subdodávateľov.

V pondelok to schválili poslanci. Ak by to chcel DPMK zmeniť, potrebuje súhlas zastupiteľstva.

Toto uznesenie doplnil k novému dodatku zmluvy mesta s DPMK o MHD na roky 2013 – 2023 viceprimátor Ján Jakubov (Smer).

Dodatok museli odsúhlasiť, aby sa DPMK mohol uchádzať o eurofondy na nové električky a modernizáciu koľajníc a požičať si z banky ďalšie peniaze na kúpu autobusov.

Subdodávateľov „chcela“ Únia

Jakubov vysvetlil, že spoločnosť Jaspers, ktorá chystá podklady Európskej komisii, žiadala ustanovenie, že DPMK môže mať subdodávateľov do 50 percent objemu MHD.

Podľa Jakubova motívom Jaspers nebolo, aby DPMK siahol po subdodávateľoch, ale aby garantovali jeho majoritu v MHD, inak by musel vrátiť eurofondy.

„Mesto požiadavku Jaspers zakotviť nechcelo, ale v zmysle európskych noriem musí. Klauzula však navodila obavy verejnosti, že mesto chce zadať výkony MHD tretím subjektom, čo by znamenalo útlm DPMK, ale to nie je pravda,“ uviedol viceprimátor.

Raši: Privatizovať sa nebude

Poslanec Alfonz Halenár (nezávislý), naopak, kritizoval betónovanie doterajšieho stavu, keď mesto dotuje DPMK sumou 16 miliónov eur ročne, čo je takmer polovica príjmov podniku:

„Jaspers hovorí - skúste konkurenciu. Videli sme, ako dvaja mobilní operátori držali ceny a keď na trh prišiel tretí, ceny klesli.“

Kritizuje, že stratový DPMK, ktorému by banky nemali požičať už ani cent, berie na autobusy úver 28 miliónov eur.

Primátor Richard Raši (Smer) vyhlásil, že ak by mesto MHD nedotovalo, DPMK by skončil v konkurze, alebo by cestovné zdraželo tak, že MHD by sa stala nedostupnou a zanikla by.

Halenárovi odkázal, že jeho snahám o privatizáciu nepodľahnú. Šéf predstavenstva DPMK Zdeněk Schraml deklaroval, že so subdodávateľmi nerátajú.

Raši zdôraznil, že doteraz podpisovali zmluvy s DPMK o MHD primátori bez zastupiteľstva, no vedenie mesta rozhodlo, že už ich budú schvaľovať poslanci.

DPMK má asi 1 060 zamestnancov. Kupuje 127 autobusov za 28 miliónov, na 46 električiek žiada 97 miliónov z eurofondov a ďalších 50 miliónov na opravu tratí.

Prepúšťanie: Možno aj 180?

Poslancov zaujímalo aj plánované prepúšťanie v DPMK. Podľa jedného z materiálov podniku má za nasledujúce 2 roky odísť 120 ľudí.

„Je to jeden z návrhov. Či to bude 120, 60 alebo 180, ťažko dnes povedať. Musíme počkať na nové autobusy, električky ešte nie sú vysúťažené, nepoznáme cenu, spolufinancovanie, je tam veľa neznámych,“ tvrdí Schraml s tým, že úspory aj na údržbe nových vozidiel do zamestnanosti premietnu. Podnik tiež hľadá rezervy, aby mal z čoho splácať úver na autobusy.

Schraml reagoval i na informáciu, že víťaz tendra na autobusy, český Sor z portfólia J&T, už vyrába vozidlá pre DPMK, hoci ten ešte nemá vybavený úver, a tak stále nepodpísal zmluvu:

„To nie je náš problém, ak chce výrobca podstúpiť také riziko, nech sa páči.“

Obchodný riaditeľ Sor Jindřich Chudý nepoprel, že autobusy už vyrábajú:

„Keďže súťaž ešte nebola uzavretá, nebudeme sa podrobnejšie vyjadrovať. DPMK nás vyrozumel, že našu ponuku prijal a vyzval nás, aby sme zaslali podpísanú zmluvu, čo sme urobili.“

Neprehliadnite tiež

Okradnúť U. S. Steel pomohol zamestnanec bezpečnostnej služby

V decembri 2009 zmizli z oceliarní medené výfučne za desaťtisíce eur.

Rozhovor

Albert Rusnák: Odchod do Ameriky bol stopercentne správny

Reprezentačný futbalista má za sebou prelomový rok.

Komentár Petra Schutza

Berme vážne OĽANO

Matovič je isteže Matovič, ale premiér je, samozrejme, čisto politická, nie odborná funkcia.

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

DOMOV

Dobré ráno: My sme les? Kto v spore o slovenské lesy klame

Kultúrny súboj sa najnovšie vedie o lesy.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

KULTÚRA

Prečo musí hrať vraha vždy pekný herec? Filmy o zločincoch majú svoje zákony

Idol z Hry o tróny môže dostať rolu Mansona.

Najčítanejšie na Košice Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 810
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 117
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 902
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 105
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 451
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 386
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 283
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 247
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 128
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 116

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop