Maďarská odborná autorita na dopravné nehody prestala mať po ponuke od Rezešovcov obavy zo stretu záujmov.
KOŠICE. Súd v Budapešti musí na najbližšom pojednávaní s Evou Varholíkovou Rezešovou vyriešiť dôležitú procesnú otázku. Týka sa známeho znalca z dopravy Gábora Melegha (na snímke ertrac.hu).
Expert v závere procesu vypracoval o nehode so štyrmi obeťami posudok. Tvrdí v ňom, že fiat, ktorý zhorel po zrážke s košickým BMW, vybočil do ľavého pruhu tak rýchlo, že Košičanka nemohla včas zareagovať, aj keby jazdila povolenou rýchlosťou.
Pre tento posudok súd v septembri namiesto vynesenia rozsudku pojednávanie odročil na 29. októbra s tým, že Melegha vypočuje.
Obhajca príbuzných obetí Ádám Hantos chce tomu zabrániť.
Portál index.hu informoval, že advokát podal na Okresný súd v Gödöllő, ktorý Varholíkovej kauzu pojednáva v Budapešti, návrh na vylúčenie Melegha, lebo podľa neho existujú pochybnosti o jeho nestrannosti.
Śéfuje aj znaleckému ústavu
Hantos tvrdí, že znalec nemusí byť objektívny, pretože koncom augusta odmietol žiadosť syna usmrteného vodiča fiatu, aby spracoval odborný posudok o nehode.
Expert sa vtedy odvolal na konflikt záujmov. V liste pozostalému vysvetľoval, že doterajší znalci vystupujúci v trestnom konaní sa vo viacerých otázkach rozchádzajú, a preto sa môže stať, že súd požiada o odstránenie rozporov Organizáciu súdneho inžinierstva.
Melegh je prezidentom tejto najvyššej štátnej znaleckej organizácie. Ide o obdobu nášho Ústavu súdneho inžinierstva v Žiline, ktorý je napojený na ministerstvo spravodlivosti a podľa zákona rieši obzvlášť obtiažne prípady vyžadujúce vedecké posúdenie.
Nahráva Varholíkovej
Neskoršiu ponuku obhajcu Košičanky spracovať posudok však neodmietol. Dnes to zdôvodňuje tým, že konflikt záujmov odvtedy už pominul.
„Z médií som sa dozvedel, že už nie je rozpor medzi znaleckými posudkami,“ cituje ho portál hvg.hu.
Melegh vo svojom 60–stranovom posudku pracuje aj s verziou, že šoférku BMW vo chvíli, keď sa pred ňu zaradil fiat, oslepili protiidúce vozidlá.
Jeho závery nahrávajú obrane Varholíkovej, s ktorou prišla krátko po nehode. Pred vyšetrovacími orgánmi vypovedala, že fiat náhle a bez smerovky prešiel do jej jazdného pruhu, práve keď predbiehala kamión a ona už napriek brzdeniu nedokázala zrážke zabrániť.
Na kamerových záznamoch z nočnej diaľnice pritom vidno, že malé auto pred nehodou zakaždým predbiehalo plynulo a s použitím smerových svetiel.
Absolutná autorita
Melegh, ktorý bol tretíkrát zvolený za predsedu Maďarskej komory súdneho znalectva, je u našich južných susedov uznávaným odborníkom na forenznú dopravu a bezpečnosť cestnej premávky.
Nositeľ doktorátu z dopravno – technických vied učí na Univerzite technických a hospodárskych vied v Budapešti, kde je vedúcim katedry motorových vozidiel. V životopise si uvádza, že o dopravných nehodách spracoval dokopy 25–tisíc posudkov pre trestné aj civilné konania.
„Jeho oslovenie za znalca je veľkým profesionálnym ťahom. Je absolútnou autoritou medzi znalcami,“ povedali viacerí advokáti pre hvg.hu.
Znalec Gábor Helegh
So sudkyňou Rezešovej napísal knihu
Množstvo výskumných programov, laboratórnych testov a počítačových simulácií, vedecké konferencie, školenia pre sudcov, policajtov a prokurátorov, profesionálne tréningy pre zamestnancov rôznych organizácií, konzultácie pre poisťovne, prednášky na univerzitách.
To všetko má za sebou v oblasti bezpečnosti dopravy a vyšetrovania nehôd 62–ročný kandidát vied Gábor Melegh. Vo svojom životopise má zoznam viac ako osemdesiat odborných publikácií a článkov.
Knihu Trestné právo v oblasti dopravy napísal so štyrmi spoluautormi. Jedným z nich je Ágnes Fülöp, sudkyňa Okresného súdu v Gödöllő, ktorá pojednáva prípad Varholíkovej nehody.
Posudoval aj nehodu maďarského premiéra Gyulu Horna, či tragické havárie autobusov.
rok
Spoločná publikácia. Znalec a sudkyňa majú k sebe odborne blízko.
Foto: moly.hu
Autor: rok
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári