Takmer polovica Košičanov nakupuje cez internet aspoň raz mesačne. Aj keď výška priemerného nákupu nerastie, počet objednávok sa zvyšuje z roka na rok. V čase pred Vianocami je pre nás klikanie myšou ešte lákavejšie.
KOŠICE. Až 36 % ľudí z Košického kraja nakupuje v e-shopoch aspoň raz mesačne. Vyplýva to z prieskumu, ktorý na vzorke vyše 2 200 respondentov nakupujúcich na internete urobila výskumná agentúra NMS Market Research a nezávislý nákupný radca Heureka.sk.
Najčastejšími klientmi internetových obchodov sú mladí vo veku 21 – 30 rokov, na webe najmenej nakupujú dôchodcovia nad 61 rokov a deti do 15 rokov.
„Nakupovania cez internet nie je len o úspore peňazí. Je to trend a je prirodzené, že ho sledujú najmä obyvatelia veľkých miest a mladí zarábajúci ľudia,“ hovorí riaditeľ Heureka.sk Tomáš Braverman a dodáva, že v mestách nad 100 000 obyvateľov nakupuje v e-shopoch aspoň raz mesačne 47 % online spotrebiteľov.
Obývačka ako skúšobná kabínka
Elektronika, mobilné telefóny a knihy sú dlhodobo najčastejšie nakupované tovary nielen v Košickom kraji, ale aj z celoslovenského hľadiska. Viac ako tretina opýtaných z Košického kraja nakupuje cez internet oblečenie, obuv a doplnky k nim.
„Ľudia často nájdu v e-shopoch aj také značky, aké v bežných predajniach nenájdu. Navyše, je pohodlné nechať si doviezť tovar domov, doma si ho vyskúšať a kúsky, ktoré nesadnú, následne vrátiť. Zákon totiž umožňuje pri elektronickom obchode vracať tovar bez udania dôvodu do siedmich dní. Neplatí to pre tovar podliehajúci autorským právam - knihy, hudba či softvér,“ hovorí Tomáš Braverman.
V rebríčku obľúbenosti nasledujú mobily a tablety, knihy a biela technika. Každodenné nákupy ale stále prenechávame na kamenné obchody, pretože potraviny patria medzi najmenej vyhľadávané tovary v elektronickom obchode.
Častejšie, ale za menej
Počet ľudí, ktorí nakupujú cez internet, neustále rastie. „Kým koncom roka 2012 predstavoval počet užívateľov nášho portálu približne 850 000, dnes je to vyše 1,2 milióna. A to hovoríme len o ľuďoch, ktorí nakupujú v internetových obchodoch tak, že idú najprv na porovnávač cien a tovaru. Ďalšie desaťtisíce až státisíce ľudí nakupujú tak, že idú priamo do e-shopu.“
Jozef Dvorský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre internetový obchod uvádza, že 10 sledovaných internetových predajcov zrealizovalo v prvom polroku 2013 o 40 % viac objednávok ako v rovnakom období minulého roka.
Výška priemerného nákupu sa však znížila v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka zo 157 eur na 128 eur. Nárast objednávok zaznamenali títo internetoví predajcovia už piaty rok.
„Cez internet nakupujem už osem rokov. Hlavne počítačové príslušenstvo alebo knihy. Zatiaľ som nemusel riešiť žiadne reklamácie,“ hovorí Košičan Paľo (35).
Aj Miro (30) potvrdzuje, že s nákupom cez počítač zatiaľ problémy nemal. „Keď si idem objednať tovar prvýkrát, prezriem si firmu na obchodnom registri. Ale väčšinou si aj tak kupujem len kozmetiku alebo knihy.“
Rady
Ako si overiť predajcu
- skontrolujte si údaje o predajcovi v obchodnom alebo živnostenskom registri
- overte si, či firma komunikuje cez svoje kontaktné údaje, ktoré uvádza
- prečítajte si obchodné podmienky na webovej stránke
- sledujte recenzie ostatných nakupujúcich
- pozrite si, či má predajca certifikát bezpečnosti
lnk
Autor: lnk
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári