Korzár logo Korzár Košice
Piatok, 7. máj, 2021 | Meniny má MonikaKrížovkyKrížovky

Nové autobusy v Košiciach ešte ani nejazdia a už sú k nim výhrady

Vodičom sa nepozdáva, že kabíny nie sú úplne oddelené od cestujúcich a nemajú samostatný vchod.

Kabína vodiča. Samostatný vchod nemá.Kabína vodiča. Samostatný vchod nemá. (Zdroj: archív)



KOŠICE. Prvých desať zo 127 nových autobusov od českého dodávateľa Sor už dorazilo a stojí v areáli DPMK na Hornádskej.

Ako s nimi budú spokojní cestujúci, zistia až v januári, keď začnú jazdiť. Ale zástupca vodičov už teraz vidí nedostatky.

Kabínu si predstavoval inak

Predseda odborovej organizácie vodičov Vladislav Stankovič tvrdí, že pri určovaní podmienok súťaže žiadal uzatvorené kabíny vodičov.

„Aby bola celkom oddelená od cestujúcich a mala samostatný vchod kvôli bezpečnosti. Boli prípady, že cestujúci ohrozoval vodiča i počas jazdy. Ide aj o ochranu pred vykradnutím kabíny v prípade poruchy, ak vodič musí ísť skontrolovať motorový priestor v zadnej časti autobusu.“

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa Stankoviča vtedy od vedenia podniku dostal popis pre kabínu v súťažných podkladoch s vyjadrením, že to tak bude.

„Skutočnosť je iná,“ hovorí po tom, čo nový autobus videl naživo.

Kabíny sú od cestujúcich oddelené len čiastočnou prepážkou a samostatný vchod vodiči nemajú.

Stankovič spomína, že napríklad v autobusoch Tedom v minulosti dodatočne dorábali zábrany k predným dverám, aby cestujúci neprekážali vodičovi vo výhľade.

Bude klíma pre ľudí fungovať?

Problémom môže byť aj klimatizácia. Podľa podmienok má víťaz dodať autobus s automatickou klimatizáciou kabíny vodiča i s klimatizovaným priestorom cestujúcich.

„Každý, kto má osobné auto s klimatizáciou, vie, že tá funguje správne, len ak má zavreté okná. Preto je klimatizácia pre cestujúcich v MHD, kde sú časté zastávky a stále sa otvárajú dvere, nezmysel, zvyšujúci cenu aj spotrebu vozidla,“ myslí si zástupca vodičov.

Skryť Vypnúť reklamu

Napríklad v tendri na nové električky už DPMK chce len klímu pre vodiča, pre cestujúcich nie.

Dodal, že i požiadavky DPMK, aby bol priestor cestujúcich klimatizovaný a zároveň mal otváracie okná, mu pripadajú protichodné.

Na kabínu i klimatizáciu v Soroch sme sa spýtali vedenia podniku.

„O technických detailoch nových autobusov budeme informovať v januári, keď bude dokončená ich montáž a budú uvedené do prevádzky. Vtedy radi odpovieme na akékoľvek otázky,“ reagovala hovorkyňa Michaela Karaffová.

Nové Sory, staré označovače

Zamestnanci DPMK montujú do sorov staré informačné tabule, palubné počítače a označovače Emtest z vyraďovaných vozidiel.

Podnik vysvetľuje, že nové v súťaži nežiadali, lebo s novým tarifno-informačným systémom by bol autobus drahší asi o 10- až 12-tisíc eur a za rovnaké peniaze by ich tak kúpili menej.

Skryť Vypnúť reklamu

Existujúce označovače Emtest sú však v Košiciach známe častými poruchami. Karaffová tvrdí, že dodávateľovi vystavili penalizačnú faktúru na 15 600 eur a takmer všetky problémy už odstránil.

Za 127 autobusov zaplatí DPMK skoro 29 miliónov eur, ktoré mu požičajú banky. Súťaž vyhral český Sor Libchavy z portfólia finančnej skupiny J&T. Tender sprevádzali podozrenia, že podmienky zvýhodňujú Sor.

Ten začal autobusy vyrábať ešte pred podpisom zmluvy. Všetky vozidlá, 56 dlhých, 61 stredných, 5 malých a 5 elektrobusov má dodať do septembra 2014.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Príbehy investorov: Na čo si dávať pozor?
  3. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  4. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  6. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  7. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  9. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  10. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť
  1. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  2. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  3. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  4. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  5. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  6. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  7. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  8. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  9. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  10. Ako zabezpečiť vhodné podmienky na dôstojnú prácu?
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 58 034
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 18 654
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 15 036
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 12 970
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 8 228
  6. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 7 830
  7. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 7 820
  8. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 7 394
  9. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 101
  10. Tipy od delegátky: Egypt má veľa turistami neobjavených miest 6 827
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

A ako sa predraží prenájom či predaj bytu? Pozrite si prepočty.

13 h
Minister zdravotníctva SR Vladimír Lengvarský (nominant OĽaNO) počas 8. rokovania vlády SR.

PCR testy na Slovensku odhalili 384-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 11 886 obetí.

4 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop