Korzár logo Korzár Košice
Piatok, 17. november, 2017 | Meniny má Klaudia
Pridajte si svoje mesto

Nové autobusy v Košiciach ešte ani nejazdia a už sú k nim výhrady

Vodičom sa nepozdáva, že kabíny nie sú úplne oddelené od cestujúcich a nemajú samostatný vchod.

Kabína vodiča. Samostatný vchod nemá.(Zdroj: archív)



KOŠICE. Prvých desať zo 127 nových autobusov od českého dodávateľa Sor už dorazilo a stojí v areáli DPMK na Hornádskej.

Ako s nimi budú spokojní cestujúci, zistia až v januári, keď začnú jazdiť. Ale zástupca vodičov už teraz vidí nedostatky.

Kabínu si predstavoval inak

Predseda odborovej organizácie vodičov Vladislav Stankovič tvrdí, že pri určovaní podmienok súťaže žiadal uzatvorené kabíny vodičov.

„Aby bola celkom oddelená od cestujúcich a mala samostatný vchod kvôli bezpečnosti. Boli prípady, že cestujúci ohrozoval vodiča i počas jazdy. Ide aj o ochranu pred vykradnutím kabíny v prípade poruchy, ak vodič musí ísť skontrolovať motorový priestor v zadnej časti autobusu.“

Podľa Stankoviča vtedy od vedenia podniku dostal popis pre kabínu v súťažných podkladoch s vyjadrením, že to tak bude.

„Skutočnosť je iná,“ hovorí po tom, čo nový autobus videl naživo.

Kabíny sú od cestujúcich oddelené len čiastočnou prepážkou a samostatný vchod vodiči nemajú.

Stankovič spomína, že napríklad v autobusoch Tedom v minulosti dodatočne dorábali zábrany k predným dverám, aby cestujúci neprekážali vodičovi vo výhľade.

Bude klíma pre ľudí fungovať?

Problémom môže byť aj klimatizácia. Podľa podmienok má víťaz dodať autobus s automatickou klimatizáciou kabíny vodiča i s klimatizovaným priestorom cestujúcich.

„Každý, kto má osobné auto s klimatizáciou, vie, že tá funguje správne, len ak má zavreté okná. Preto je klimatizácia pre cestujúcich v MHD, kde sú časté zastávky a stále sa otvárajú dvere, nezmysel, zvyšujúci cenu aj spotrebu vozidla,“ myslí si zástupca vodičov.

Napríklad v tendri na nové električky už DPMK chce len klímu pre vodiča, pre cestujúcich nie.

Dodal, že i požiadavky DPMK, aby bol priestor cestujúcich klimatizovaný a zároveň mal otváracie okná, mu pripadajú protichodné.

Na kabínu i klimatizáciu v Soroch sme sa spýtali vedenia podniku.

„O technických detailoch nových autobusov budeme informovať v januári, keď bude dokončená ich montáž a budú uvedené do prevádzky. Vtedy radi odpovieme na akékoľvek otázky,“ reagovala hovorkyňa Michaela Karaffová.

Nové Sory, staré označovače

Zamestnanci DPMK montujú do sorov staré informačné tabule, palubné počítače a označovače Emtest z vyraďovaných vozidiel.

Podnik vysvetľuje, že nové v súťaži nežiadali, lebo s novým tarifno-informačným systémom by bol autobus drahší asi o 10- až 12-tisíc eur a za rovnaké peniaze by ich tak kúpili menej.

Existujúce označovače Emtest sú však v Košiciach známe častými poruchami. Karaffová tvrdí, že dodávateľovi vystavili penalizačnú faktúru na 15 600 eur a takmer všetky problémy už odstránil.

Za 127 autobusov zaplatí DPMK skoro 29 miliónov eur, ktoré mu požičajú banky. Súťaž vyhral český Sor Libchavy z portfólia finančnej skupiny J&T. Tender sprevádzali podozrenia, že podmienky zvýhodňujú Sor.

Ten začal autobusy vyrábať ešte pred podpisom zmluvy. Všetky vozidlá, 56 dlhých, 61 stredných, 5 malých a 5 elektrobusov má dodať do septembra 2014.

Neprehliadnite tiež

Oceliari v presilových hrách zdolali Liptovský Mikuláš

Hrdinom zápasu sa stal Ladislav Nagy, ktorý sa prezentoval hetrikom.

Filmár: To, čo sa deje v lesoch, presiahlo únosnú mieru

Sú zhrození z ťažby dreva v národných parkoch. Tisíce ľudí žiadajú zmenu.

Kamzíci doma nestačili na Trenčín

Skóre duelu otvorila čerstvá posila domácich Dávid Buc.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Beblavý predstavil plány, vznikajúca strana začala zbierať podpisy

Do roka chcú pripraviť programové tézy.

Najčítanejšie na Košice Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 599
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 7 021
  3. Moskva alebo Petrohrad? 5 657
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 328
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 423
  6. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 947
  7. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 885
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 807
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 792
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 346

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop