KOŠICE. Prvých desať zo 127 nových autobusov od českého dodávateľa Sor už dorazilo a stojí v areáli DPMK na Hornádskej.
Ako s nimi budú spokojní cestujúci, zistia až v januári, keď začnú jazdiť. Ale zástupca vodičov už teraz vidí nedostatky.
Kabínu si predstavoval inak
Predseda odborovej organizácie vodičov Vladislav Stankovič tvrdí, že pri určovaní podmienok súťaže žiadal uzatvorené kabíny vodičov.
„Aby bola celkom oddelená od cestujúcich a mala samostatný vchod kvôli bezpečnosti. Boli prípady, že cestujúci ohrozoval vodiča i počas jazdy. Ide aj o ochranu pred vykradnutím kabíny v prípade poruchy, ak vodič musí ísť skontrolovať motorový priestor v zadnej časti autobusu.“
Podľa Stankoviča vtedy od vedenia podniku dostal popis pre kabínu v súťažných podkladoch s vyjadrením, že to tak bude.
„Skutočnosť je iná,“ hovorí po tom, čo nový autobus videl naživo.
Kabíny sú od cestujúcich oddelené len čiastočnou prepážkou a samostatný vchod vodiči nemajú.
Stankovič spomína, že napríklad v autobusoch Tedom v minulosti dodatočne dorábali zábrany k predným dverám, aby cestujúci neprekážali vodičovi vo výhľade.
Bude klíma pre ľudí fungovať?
Problémom môže byť aj klimatizácia. Podľa podmienok má víťaz dodať autobus s automatickou klimatizáciou kabíny vodiča i s klimatizovaným priestorom cestujúcich.
„Každý, kto má osobné auto s klimatizáciou, vie, že tá funguje správne, len ak má zavreté okná. Preto je klimatizácia pre cestujúcich v MHD, kde sú časté zastávky a stále sa otvárajú dvere, nezmysel, zvyšujúci cenu aj spotrebu vozidla,“ myslí si zástupca vodičov.
Napríklad v tendri na nové električky už DPMK chce len klímu pre vodiča, pre cestujúcich nie.
Dodal, že i požiadavky DPMK, aby bol priestor cestujúcich klimatizovaný a zároveň mal otváracie okná, mu pripadajú protichodné.
Na kabínu i klimatizáciu v Soroch sme sa spýtali vedenia podniku.
„O technických detailoch nových autobusov budeme informovať v januári, keď bude dokončená ich montáž a budú uvedené do prevádzky. Vtedy radi odpovieme na akékoľvek otázky,“ reagovala hovorkyňa Michaela Karaffová.
Nové Sory, staré označovače
Zamestnanci DPMK montujú do sorov staré informačné tabule, palubné počítače a označovače Emtest z vyraďovaných vozidiel.
Podnik vysvetľuje, že nové v súťaži nežiadali, lebo s novým tarifno-informačným systémom by bol autobus drahší asi o 10- až 12-tisíc eur a za rovnaké peniaze by ich tak kúpili menej.
Existujúce označovače Emtest sú však v Košiciach známe častými poruchami. Karaffová tvrdí, že dodávateľovi vystavili penalizačnú faktúru na 15 600 eur a takmer všetky problémy už odstránil.
Za 127 autobusov zaplatí DPMK skoro 29 miliónov eur, ktoré mu požičajú banky. Súťaž vyhral český Sor Libchavy z portfólia finančnej skupiny J&T. Tender sprevádzali podozrenia, že podmienky zvýhodňujú Sor.
Ten začal autobusy vyrábať ešte pred podpisom zmluvy. Všetky vozidlá, 56 dlhých, 61 stredných, 5 malých a 5 elektrobusov má dodať do septembra 2014.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári