KOŠICE. Prvý raz sa na tohtoročnú Mikulášsku jazdu, ktorú 1. decembra organizuje košický Klub historických koľajových vozidiel (KHKV), vydá aj zrekonštruovaný vozeň Ľubka.
Ako za klub informovala Zuzana Lehotská, po 35 rokoch prevezie cestujúcich na trati medzi Košicami a Prešovom vynovený motorový vozeň M 131. 1538 – Ľubka z roku 1956.
Náročná oprava si vyžiadala priame náklady takmer 30-tisíc eur a stovky brigádnických hodín.
Jazdy na trati Košice - Prešov sú však už vopred vypredané.
Nové zloženie zvláštneho vlaku
Zvláštny Mikulášsky vlak sa po prvýkrát predstaví v mimoriadnom zložení – Magda, Ľubka a predstaví sa v plnej kráse aj ďalšie vozidlo - prívesný vagón, familiárne nazývaný „Prívešák“, ktorý dostal novú fazónu a je takmer úplne podobný Ľubke.
Mikulášsky vlak na trati Košice - Prešov bude vypravený o 8:50, 11:10 a 13:40.
„Na tomto prekvapení sme pracovali viac ako tri roky. Verím, že odteraz bude Ľubka rozdávať radosť mnohým našim cestujúcim. Čaká ju veľká skúška – mikulášske jazdy, ktoré sú už tradične vypredané,“ neskrýval spokojnosť Ľubomír Lehotský z klubu, ktorý aj v tomto roku pozval do historického vlaku Mikuláša, čerta a anjelov.
Po minuloročných skúsenostiach a veľkom záujme, v spolupráci so ŽSR a Múzejno-dokumentačným centrom ŽSR, pripravili nadšenci z klubu tri páry historických vlakov, ktoré vypravia z košickej a prešovskej železničnej stanice.
História motorového vozňa
Neprehliadnuteľný motorový vozeň s charakteristickou červenou farbou bol v Československu známy aj ako Hurvínek, Kredenec, Splašená bedňa či Stotridsaťjednička.
Ľubka bola verejnosti po prvýkrát predstavená vo vynovenom šate 20. apríla počas tohtoročnej Rušňoparády ako pojazdná vagón-galéria.
Od nástupu do riadnej prevádzky ju ešte delilo mnoho práce, najmä v interiéri a náročná séria technických skúšok, ktoré Ľubka úspešne zvládla v novembri.
Zrekonštruovaná M.131.1538 – Ľubka, bola vyrobená v roku 1956 a premávala v okolí Fiľakova, Lučenca a Zvolena.
Na osobné vlaky prestala byť nasadzovaná na prelome rokov 1977/78, no už v roku 1978 bola v ŽOS České Velenice prestavaná na trolejársky vozeň s označením M.131. 2037.
Na východe Slovenska slúžila do roku 1984, keď bola zrušená a o čosi neskôr odovzdaná SOU Železničné v Košiciach, ako názorná učebná pomôcka.
Pre svoju technickú zastaranosť stratila edukatívny význam, no stala sa cieľom záchrany železničných nadšencov.
Podrobnejšie informácie nájdu záujemcovia na internetovej stránke www.khkv.sk.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári