KOŠICE. Telefonická poradňa Linky detskej dôvery funguje od začiatku roka v skrátenom režime.
Deťom v tiesni sú psychológovia a sociálni pracovníci na telefóne k dispozícii v pondelok, stredu a piatok v poobedňajších hodinách. Dovtedy to bolo každý pracovný deň.
Ak zavolajú inokedy, ozve sa im záznamník s upozornením na dni, kedy sa im budú odborníci venovať. Detské núdzové číslo je tiež spoplatnené.
Volajú z mobilov
„Bezplatné hovory sme financovali zo sponzorských zdrojov a dvoch percent z dane. Tieto príjmy nedokázali pokryť náklady, preto sme sa rozhodli bezplatné číslo zrušiť,“ vysvetľuje vedúca linky a detská psychologička Dana Lovašová.
Zmeny si vyžiadali i moderné technológie. V čase, keď linka vznikala, nemali deti mobily, často volali z telefónnych búdok alebo pevnej linky.
Dnes je situácia iná. „Bezplatné telefónne služby strácajú svoje opodstatnenie. Každé dieťa má mobil a často aj paušál s množstvom voľných minút, ktoré si vedia rozdeliť na rozhovory s nami.“
Radia e–mailom
Reorganizácia sa odrazila na počte volajúcich detí, potvrdzuje Lovašová.
„Zaznamenávame menej hovorov ako v minulosti. Deti nás často hľadajú v čase, keď služba nie je sprístupnená, čo nám signalizuje, že linku musíme naďalej udržať, len je potrebné ju zmeniť.“
Dva roky funguje na linke e- poradňa a poradenstvo pomocou e–mailov. Túto službu poskytuje linka denne a bezplatne z finančnej podpory zbierky Hodina deťom. Pracovníci odpovedajú podľa Lovašovej na e–maily doručené na adresu odkazy@linkadeti.sk v čo najkratšom čase.
Za pozitívne Lovašová považuje, že sa zmenilo zloženie telefonických rozhovorov. Menej je komunikačných hovorov, stúpol počet vážnejších tém týkajúcich sa rodinných problémov.
„Vážnymi otázkami sa zaoberáme cez e–mailové poradenstvo. Deti aj dospelí nás kontaktujú ohľadne týrania, zanedbávania či zneužívania. Rozoberáme drogové závislosti, rodinné problémy vrátane rozpadu rodiny a často sebapoškodzovanie.“
Opäť denný režim
Linka chce rozvíjať svoju činnosť a vrátiť do organizácie dobrovoľníkov, aby opäť fungovala denne. Prispôsobiť sa chce deťom a mladým, ktorí uprednostňujú elektronické médiá. V budúcnosti plánuje aj on-line kontakt, napríklad formou chatu.
Vlani pomoc linky vyhľadalo takmer tritisíc volajúcich.
Autor: kag
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári