Korzár logo Korzár Košice
Štvrtok, 1. október, 2020 | Meniny má ArnoldKrížovkyKrížovky

Hrozí, že Pereš z jedného konca odrežú

Autá sa do Pereša po rekonštrukcii križovatky dostanú len od Optimy. Vozidlá od Šace i Jasova by čakalo 5 kilometrov navyše.

O túto cestu ide, ukazuje starosta. Nový kruhový objazd s protismernou vetvou do Pereša neráta.O túto cestu ide, ukazuje starosta. Nový kruhový objazd s protismernou vetvou do Pereša neráta. (Zdroj: Judita Čermáková)

Križovatku pri Pereši majú zrekonštruovať tak, že autá sa do mestskej časti dostanú len od Optimy. Vozidlá od Šace i Jasova by čakalo 5 kilometrov navyše.

KOŠICE. Do Pereša sa už autom bude dať dostať len z jediného smeru - od Optimy. Z opačného konca, od U. S. Steelu (smer Šaca, Moldava) či Lorinčíka (Malá Ida, Jasov), to už nepôjde. Vozidlá odtiaľ sa budú musieť ísť otočiť popod most pri Optime. Iba z tohto smeru budú môcť vojsť do Pereša. To je 5 kilometrov navyše.

Tak opisuje starosta Pereša Jozef Karabin (nezávislý) stav, ktorý hrozí po rekonštrukcii križovatky pri Pereši na ceste II/548 (Košice - Jasov). Prestavbu chystá firma Immorent Delta, investor Priemyselného parku Pereš pri letisku kvôli napojeniu na hlavný ťah I/50 (R2, Košice – Rožňava - Bratislava).

Skryť Vypnúť reklamu

Stavebný úrad to už povolil

Rekonštrukciu križovatky nedávno povolil Okresný úrad Košice. Križovatka po prerobení na okružnú už neumožní vjazd do mestskej časti, hoci ten funguje dlhé roky.

V stavebnom konaní žiadal Pereš prepracovanie projektu: „Riešenie križovatky obmedzuje dopravu do Pereša a spôsobí niekoľkokilometrové zachádzanie pre všetky vozidlá vrátane záchranných zložiek a MHD.“

Proti normám a bezpečnosti

Projektant investora reagoval, že súčasný stav odporuje normám.

„Pôvodne jednosmerná vetva v križovatke smer Jasov sa pre prístup do mestskej časti zmenila v minulosti na obojsmernú len úpravou dopravného značenia. Vznikol stav v zásadnom rozpore so základnými ustanoveniami STN.“

Podľa projektanta uhol križovania má byť v rozpätí 75 až 105 stupňov, ale tam je to len 10 a 14 stupňov, ďalej najmenšia vzdialenosť križovatiek môže byť 400 metrov a tam je iba 180 metrov.

Skryť Vypnúť reklamu

„Vyústenie komunikácie je v rozpore s bezpečnosťou križovatiek a vznikajú kolízne situácie.“

Riešenie vidí v urýchlenom dobudovaní iného dopravného napojenia Pereša v súlade s normami. Dodal, že v územnom pláne mesta je navrhnutá prepojovacia komunikácia Pereš – Lorinčík.

Proti obyvateľom Pereša

Starosta sa odvolal, a tak povolenie stále nie je právoplatné. „Stanovisko projektanta je nepravdivé, s cieľom čo najrýchlejšieho povolenia, a hraničí s podaním trestného oznámenia,“ tvrdí Karabin.

„Čo ak dôjde k ohrozeniu ľudského života a záchranári prídu o 5 minút neskôr len preto, že projektant navrhuje uzatvorenie existujúcich pripojení MČ na I/50?!“

Starosta pripomína, že návrhy nových napojení v územnom pláne sú len na papieri a môžu byť zrealizované o 20 rokov, aj nikdy.

Skryť Vypnúť reklamu

„Terajší, podľa projektanta nezákonný stav,ktorý trvá už možno 30 rokov a nespôsobili ho obyvatelia Pereša, chce projektant riešiť tak, že ich ‚odpíli‘ od iných pripojení. To je výhodné pre investora, nie pre 1 600 obyvateľov Pereša.“

Stavebné povolenie vydal odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií okresného úradu. O odvolaní rozhodne ten istý úrad, ale odbor opravných prostriedkov.

Investor: Nad rámec projektu

Immorent Delta ako vlastník a developer priemyselného parku deklaruje, že nedobudovanú mimoúrovňovú križovatku pri Pereši rieši nad rámec svojho projektu a je dôležitým uzlom pre Lorinčík, Malú Idu, letisko, Barcu i vznikajúcu priemyselnú zónu vrátane závodov Faurecia a U-Shin.

“Infraštruktúru vrátane dopravných napojení rieši územný plán,“ uviedol zástupca Immorentu Róbert Urík.

Mesto: Môže to byť ešte inak

Martina Urik Viktorínová, hovorkyňa mesta, vysvetľuje, že územné rozhodnutie na križovatku bolo na základe kladných stanovísk aj bývalého starostu Pereša vydané ešte asi pred 10 rokmi.

„Navrhované riešenie sa zrejme nebude realizovať v najbližších rokoch, dovtedy zostane súčasný stav. Pokiaľ sa dovtedy nájde vhodnejšie riešenie, môže byť predmetom diskusie.“

Expert: Je aj lepšie riešenie

Podľa dopravného inžiniera Pavla Titla dnešný stav nie je v súlade s normami, ale určite existuje aj vhodnejšie riešenie, než navrhuje investor priemyselného parku.

„Navrhoval by som vybudovať vratnú vetvu na výjazde z Pereša smer Košice pred električkovým nadjazdom doľava a zľava ju pripojiť ku komunikácii I/50 od Košíc na vjazde do Pereša. Presne v mieste, kde v minulosti bola vybudovaná vratná vetva od Košíc, ktorá sa však vyše 10 rokov nevyužíva.“

Nová komunikácia, ktorú postaví Immorent pre priemyselný park, má spojiť novou priamou kratšou cestou aj letisko s ťahom I/50 (Košice – Rožňava), a to i pre bežnú motoristickú verejnosť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili
  2. Viete na čo sa pripraviť po zmene zdravotnej poisťovne?
  3. Prešov získa značky, ktoré nemajú ani v Košiciach
  4. UPC teraz ponúka internet 300 Mb/s len za 10,90 €
  5. Fedor Gál: Drtím, drtíš, drtíme (s krízou za zadkom)
  6. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  7. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  8. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  9. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  10. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  1. Najkvalitnejšiu mobilnú sieť na Slovensku má Orange
  2. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili
  3. Káva – odhaľte všetky jej neznáme
  4. Viete na čo sa pripraviť po zmene zdravotnej poisťovne?
  5. Prešov získa značky, ktoré nemajú ani v Košiciach
  6. Na reštaurácie a hotely sa valí druhá vlna pandémie
  7. Leto 2020 zaplnilo Kúpele Piešťany slovenskými dovolenkármi
  8. Spolu
  9. Už deväť rokov duálneho vzdelávania v dm
  10. Brick Award 2020: Pocta kvalitnej tehlovej architektúre
  1. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 27 162
  2. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 23 427
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 20 476
  4. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 18 882
  5. Fedor Gál: Drtím, drtíš, drtíme (s krízou za zadkom) 11 909
  6. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy 11 435
  7. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test) 11 023
  8. Prešov získa značky, ktoré nemajú ani v Košiciach 11 020
  9. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 10 502
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 9 862
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Druhá vlna koronavírusu sa stupňuje: V Košiciach vyčlenili sto lôžok

Spotreba ochranných pomôcok dosahuje desaťtisícové hranice.

Za pár dní na novom veľkokapacitnom odberovom mieste v Košiciach otestovali už viac než 1 700 ľudí.

V parku spílili stromy. Košičan: Nerozumiem, komu mohli prekážať

Išlo o invázne dreviny, vysvetlila Marta Popríková zo Správy mestskej zelene.

Podľa starostu Ténaia i poslanca Rovinského je v Košiciach nevyhnutná postupná obnova zelene.

Saudek o prešovskej výstave: Výber som urobil dôsledne, aby nikoho neurazil

Korona posunula vernisáž a zabránila autorovi prísť.

V Prešove otvorili výstavu svetoznámeho fotografa Jana Saudka.

V odkaliskách na Spiši sú tony nebezpečnej ortuti a ťažkých kovov

Slovenský ochranársky snem vyzýva na riešenie envirozáťaží. Má podporu ministra.

Odklalisko pri Rudňanoch.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

Nie sme nezodpovední, ale unavení, pán Matovič (píše Michal Havran)

Zvládneme to. Napriek premiérovi, nie vďaka nemu.

Premiér SR Igor Matovič.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Poznáme dva typy lídrov. Ten druhý typ je bambus

Zomknite sa, nehodní odroni, uvidíte, uľaví sa vám.

Peter Tkačenko
Residence Hotel & Club na Donovaloch.
Rudolf Kusý.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop