Korzár logo Korzár Košice
Streda, 13. december, 2017 | Meniny má Lucia
Pridajte si svoje mesto

Hrozí, že Pereš z jedného konca odrežú

Autá sa do Pereša po rekonštrukcii križovatky dostanú len od Optimy. Vozidlá od Šace i Jasova by čakalo 5 kilometrov navyše.

O túto cestu ide, ukazuje starosta. Nový kruhový objazd s protismernou vetvou do Pereša neráta.(Zdroj: Judita Čermáková)

Križovatku pri Pereši majú zrekonštruovať tak, že autá sa do mestskej časti dostanú len od Optimy. Vozidlá od Šace i Jasova by čakalo 5 kilometrov navyše.

KOŠICE. Do Pereša sa už autom bude dať dostať len z jediného smeru - od Optimy. Z opačného konca, od U. S. Steelu (smer Šaca, Moldava) či Lorinčíka (Malá Ida, Jasov), to už nepôjde. Vozidlá odtiaľ sa budú musieť ísť otočiť popod most pri Optime. Iba z tohto smeru budú môcť vojsť do Pereša. To je 5 kilometrov navyše.

Tak opisuje starosta Pereša Jozef Karabin (nezávislý) stav, ktorý hrozí po rekonštrukcii križovatky pri Pereši na ceste II/548 (Košice - Jasov). Prestavbu chystá firma Immorent Delta, investor Priemyselného parku Pereš pri letisku kvôli napojeniu na hlavný ťah I/50 (R2, Košice – Rožňava - Bratislava).

Stavebný úrad to už povolil

Rekonštrukciu križovatky nedávno povolil Okresný úrad Košice. Križovatka po prerobení na okružnú už neumožní vjazd do mestskej časti, hoci ten funguje dlhé roky.

V stavebnom konaní žiadal Pereš prepracovanie projektu: „Riešenie križovatky obmedzuje dopravu do Pereša a spôsobí niekoľkokilometrové zachádzanie pre všetky vozidlá vrátane záchranných zložiek a MHD.“

Proti normám a bezpečnosti

Projektant investora reagoval, že súčasný stav odporuje normám.

„Pôvodne jednosmerná vetva v križovatke smer Jasov sa pre prístup do mestskej časti zmenila v minulosti na obojsmernú len úpravou dopravného značenia. Vznikol stav v zásadnom rozpore so základnými ustanoveniami STN.“

Podľa projektanta uhol križovania má byť v rozpätí 75 až 105 stupňov, ale tam je to len 10 a 14 stupňov, ďalej najmenšia vzdialenosť križovatiek môže byť 400 metrov a tam je iba 180 metrov.

„Vyústenie komunikácie je v rozpore s bezpečnosťou križovatiek a vznikajú kolízne situácie.“

Riešenie vidí v urýchlenom dobudovaní iného dopravného napojenia Pereša v súlade s normami. Dodal, že v územnom pláne mesta je navrhnutá prepojovacia komunikácia Pereš – Lorinčík.

Proti obyvateľom Pereša

Starosta sa odvolal, a tak povolenie stále nie je právoplatné. „Stanovisko projektanta je nepravdivé, s cieľom čo najrýchlejšieho povolenia, a hraničí s podaním trestného oznámenia,“ tvrdí Karabin.

„Čo ak dôjde k ohrozeniu ľudského života a záchranári prídu o 5 minút neskôr len preto, že projektant navrhuje uzatvorenie existujúcich pripojení MČ na I/50?!“

Starosta pripomína, že návrhy nových napojení v územnom pláne sú len na papieri a môžu byť zrealizované o 20 rokov, aj nikdy.

„Terajší, podľa projektanta nezákonný stav,ktorý trvá už možno 30 rokov a nespôsobili ho obyvatelia Pereša, chce projektant riešiť tak, že ich ‚odpíli‘ od iných pripojení. To je výhodné pre investora, nie pre 1 600 obyvateľov Pereša.“

Stavebné povolenie vydal odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií okresného úradu. O odvolaní rozhodne ten istý úrad, ale odbor opravných prostriedkov.

Investor: Nad rámec projektu

Immorent Delta ako vlastník a developer priemyselného parku deklaruje, že nedobudovanú mimoúrovňovú križovatku pri Pereši rieši nad rámec svojho projektu a je dôležitým uzlom pre Lorinčík, Malú Idu, letisko, Barcu i vznikajúcu priemyselnú zónu vrátane závodov Faurecia a U-Shin.

“Infraštruktúru vrátane dopravných napojení rieši územný plán,“ uviedol zástupca Immorentu Róbert Urík.

Mesto: Môže to byť ešte inak

Martina Urik Viktorínová, hovorkyňa mesta, vysvetľuje, že územné rozhodnutie na križovatku bolo na základe kladných stanovísk aj bývalého starostu Pereša vydané ešte asi pred 10 rokmi.

„Navrhované riešenie sa zrejme nebude realizovať v najbližších rokoch, dovtedy zostane súčasný stav. Pokiaľ sa dovtedy nájde vhodnejšie riešenie, môže byť predmetom diskusie.“

Expert: Je aj lepšie riešenie

Podľa dopravného inžiniera Pavla Titla dnešný stav nie je v súlade s normami, ale určite existuje aj vhodnejšie riešenie, než navrhuje investor priemyselného parku.

„Navrhoval by som vybudovať vratnú vetvu na výjazde z Pereša smer Košice pred električkovým nadjazdom doľava a zľava ju pripojiť ku komunikácii I/50 od Košíc na vjazde do Pereša. Presne v mieste, kde v minulosti bola vybudovaná vratná vetva od Košíc, ktorá sa však vyše 10 rokov nevyužíva.“

Nová komunikácia, ktorú postaví Immorent pre priemyselný park, má spojiť novou priamou kratšou cestou aj letisko s ťahom I/50 (Košice – Rožňava), a to i pre bežnú motoristickú verejnosť.

Neprehliadnite tiež

Tipy na dnes - streda 13. decembra

Naše tipy na zaujímavé kultúrne podujatia a spoločenské akcie.

Pozrite si zapálenie prvej sviece chanukovej menory

V Košiciach pred synagógou ju zapálil rabín Zev Stiefel.

Ústavný súd ešte o sťažnosti Richarda Rašiho nerozhodol

Na neverejnom zasadaní pléna rozhodol o štyroch sťažnostiach k voľbám do VÚC.

Pri košickej poliklinike našli nebezpečné chemikálie

Na mieste sú hasiči, kriminalisti zaisťujú stopy.

Na hlavu vodiča mestskej dopravy namieril detskú pištoľ

Agresívny vodič auta reagoval na blikanie autobusu.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zbrane zo Slovenska znovu zabíjali v zahraničí

Hoci sa medzinárodná operácia začala už v marci, slovenského predajcu zbraní doteraz nikto nekontaktoval.

DOMOV

Rok 1994: Keď sa valec Mečiar naplno rozbehol krajinou

Vladimíra Mečiara z postup premiéra dvakrát odvolali a vždy sa vrátil.

DOMOV

Dobré ráno: Slovensko sa stalo zbraňovým rajom pre teroristov

Zbrane zo Slovenska zásobujú mafiánov.

KOMENTÁRE

Rusi odchádzajú, Sýria ďalej trpí

Účet za Sýriu sme už dostali a je ním vystrájanie dvoch veľmocí v úpadku.

Najčítanejšie na Košice Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  9. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  10. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 6 514
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 175
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 414
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 197
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 2 366
  6. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 208
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 020
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 793
  9. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 1 684
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 571

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop