Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Hrozí, že Pereš z jedného konca odrežú

Autá sa do Pereša po rekonštrukcii križovatky dostanú len od Optimy. Vozidlá od Šace i Jasova by čakalo 5 kilometrov navyše.

O túto cestu ide, ukazuje starosta. Nový kruhový objazd s protismernou vetvou do Pereša neráta.O túto cestu ide, ukazuje starosta. Nový kruhový objazd s protismernou vetvou do Pereša neráta. (Zdroj: Judita Čermáková)

Križovatku pri Pereši majú zrekonštruovať tak, že autá sa do mestskej časti dostanú len od Optimy. Vozidlá od Šace i Jasova by čakalo 5 kilometrov navyše.

KOŠICE. Do Pereša sa už autom bude dať dostať len z jediného smeru - od Optimy. Z opačného konca, od U. S. Steelu (smer Šaca, Moldava) či Lorinčíka (Malá Ida, Jasov), to už nepôjde. Vozidlá odtiaľ sa budú musieť ísť otočiť popod most pri Optime. Iba z tohto smeru budú môcť vojsť do Pereša. To je 5 kilometrov navyše.

Tak opisuje starosta Pereša Jozef Karabin (nezávislý) stav, ktorý hrozí po rekonštrukcii križovatky pri Pereši na ceste II/548 (Košice - Jasov). Prestavbu chystá firma Immorent Delta, investor Priemyselného parku Pereš pri letisku kvôli napojeniu na hlavný ťah I/50 (R2, Košice – Rožňava - Bratislava).

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Stavebný úrad to už povolil

Rekonštrukciu križovatky nedávno povolil Okresný úrad Košice. Križovatka po prerobení na okružnú už neumožní vjazd do mestskej časti, hoci ten funguje dlhé roky.

V stavebnom konaní žiadal Pereš prepracovanie projektu: „Riešenie križovatky obmedzuje dopravu do Pereša a spôsobí niekoľkokilometrové zachádzanie pre všetky vozidlá vrátane záchranných zložiek a MHD.“

Proti normám a bezpečnosti

Projektant investora reagoval, že súčasný stav odporuje normám.

„Pôvodne jednosmerná vetva v križovatke smer Jasov sa pre prístup do mestskej časti zmenila v minulosti na obojsmernú len úpravou dopravného značenia. Vznikol stav v zásadnom rozpore so základnými ustanoveniami STN.“

Podľa projektanta uhol križovania má byť v rozpätí 75 až 105 stupňov, ale tam je to len 10 a 14 stupňov, ďalej najmenšia vzdialenosť križovatiek môže byť 400 metrov a tam je iba 180 metrov.

Skryť Vypnúť reklamu

„Vyústenie komunikácie je v rozpore s bezpečnosťou križovatiek a vznikajú kolízne situácie.“

Riešenie vidí v urýchlenom dobudovaní iného dopravného napojenia Pereša v súlade s normami. Dodal, že v územnom pláne mesta je navrhnutá prepojovacia komunikácia Pereš – Lorinčík.

Proti obyvateľom Pereša

Starosta sa odvolal, a tak povolenie stále nie je právoplatné. „Stanovisko projektanta je nepravdivé, s cieľom čo najrýchlejšieho povolenia, a hraničí s podaním trestného oznámenia,“ tvrdí Karabin.

„Čo ak dôjde k ohrozeniu ľudského života a záchranári prídu o 5 minút neskôr len preto, že projektant navrhuje uzatvorenie existujúcich pripojení MČ na I/50?!“

Starosta pripomína, že návrhy nových napojení v územnom pláne sú len na papieri a môžu byť zrealizované o 20 rokov, aj nikdy.

Skryť Vypnúť reklamu

„Terajší, podľa projektanta nezákonný stav,ktorý trvá už možno 30 rokov a nespôsobili ho obyvatelia Pereša, chce projektant riešiť tak, že ich ‚odpíli‘ od iných pripojení. To je výhodné pre investora, nie pre 1 600 obyvateľov Pereša.“

Stavebné povolenie vydal odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií okresného úradu. O odvolaní rozhodne ten istý úrad, ale odbor opravných prostriedkov.

Investor: Nad rámec projektu

Immorent Delta ako vlastník a developer priemyselného parku deklaruje, že nedobudovanú mimoúrovňovú križovatku pri Pereši rieši nad rámec svojho projektu a je dôležitým uzlom pre Lorinčík, Malú Idu, letisko, Barcu i vznikajúcu priemyselnú zónu vrátane závodov Faurecia a U-Shin.

“Infraštruktúru vrátane dopravných napojení rieši územný plán,“ uviedol zástupca Immorentu Róbert Urík.

Mesto: Môže to byť ešte inak

Martina Urik Viktorínová, hovorkyňa mesta, vysvetľuje, že územné rozhodnutie na križovatku bolo na základe kladných stanovísk aj bývalého starostu Pereša vydané ešte asi pred 10 rokmi.

„Navrhované riešenie sa zrejme nebude realizovať v najbližších rokoch, dovtedy zostane súčasný stav. Pokiaľ sa dovtedy nájde vhodnejšie riešenie, môže byť predmetom diskusie.“

Expert: Je aj lepšie riešenie

Podľa dopravného inžiniera Pavla Titla dnešný stav nie je v súlade s normami, ale určite existuje aj vhodnejšie riešenie, než navrhuje investor priemyselného parku.

„Navrhoval by som vybudovať vratnú vetvu na výjazde z Pereša smer Košice pred električkovým nadjazdom doľava a zľava ju pripojiť ku komunikácii I/50 od Košíc na vjazde do Pereša. Presne v mieste, kde v minulosti bola vybudovaná vratná vetva od Košíc, ktorá sa však vyše 10 rokov nevyužíva.“

Nová komunikácia, ktorú postaví Immorent pre priemyselný park, má spojiť novou priamou kratšou cestou aj letisko s ťahom I/50 (Košice – Rožňava), a to i pre bežnú motoristickú verejnosť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  2. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  3. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  4. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  5. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Hygge ako životný štýl
  9. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 41 475
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 33 724
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 659
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 290
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 880
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 818
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 342
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 278
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 153
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 019
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Odberné miesto na covid.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 237-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala viac ako štyritisíc obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

5 h
Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

22 h
Dočasný prezident Policajného zboru SR Peter Kovařík.

Vo výbere sú už len Kovařík a Hamran.

2 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop