Objektívna zodpovednosť za dopravné priestupky je strašiakom pre vodičov. Policajti už nemusia hriešnika hľadať, stačí, že si vylustrujú majiteľa auta a pošlú mu pokutu.
KOŠICE. Objektívna zodpovednosť je zákonom stanovená od júla 2012, avšak v praxi sa začala uplatňovať až od začiatku tohto roka.
Mnohí sa po nedávnej tragickej nehode na Toryskej ulici v Košiciach, keď vodič po zrazení a usmrtení mladej ženy ušiel pýtali, prečo polícia nevyužije tento inštitút.
Nemôže. Objektívna zodpovednosť sa totiž vzťahuje na priestupky v doprave a nie na prípady, keď dôjde k škode, ublíženiu na zdraví či usmrteniu.
Hovorkyňa Prezídia PZ Denisa Baloghová nám povedala, že polícia sa uplatňovaním objektívnej zodpovednosti snaží znížiť počet nehôd s následkami na životoch a zdraví. Pri objektívnej zodpovednosti sa splnenie požiadavky preukázania zavinenia nevyžaduje.
„Držiteľ vozidla je zodpovedný aj v prípadoch, keď svojím konaním delikt nezavinil. V praxi sme začali uplatňovať objektívnu zodpovednosť v obmedzenej miere. Teda využijeme všetky prenosné technické prostriedky, ktoré máme k dispozícii, čiže radary v autách, videokamery i prenosné radary.“
Tento inštitút má týmto spôsobom zatrhnúť časté výhovorky majiteľa, že auto požičal a už si nespomína komu.
Buď zaplatí, alebo môže proti rozhodnutiu podať odpor a označiť skutočného vinníka. Ak neuspeje, musí uhradiť aj trovy konania vo výške 30 eur.
Stačí uhradiť dve tretiny pokuty
Polícia sa zameria najmä na nebezpečné a rizikové úseky s hustou premávkou, kde nie je možné z hľadiska bezpečnosti zastavovať vodičov porušujúcich zákon.
„Po zadokumentovaní priestupku policajti overia identitu majiteľa alebo držiteľa vozidla v policajných evidenciách. Vyhotovia rozkaz o uložení pokuty aj s fotodokumentáciou o spáchaní deliktu a odošlú držiteľovi auta do 60 dní od spáchania skutku. Predpokladáme, že v prípade automatizovaného systému do konca roka 2017 to bude maximálne do 7 dní.“
Ak majiteľ auta do 15 dní od doručenia rozkazu uhradí dve tretiny z uloženej výšky pokuty, pokuta sa považuje za uhradenú v plnej výške.
Na plánovaný automatizovaný systém na automatické rozposielanie pokút sa nenašli zdroje (okolo 15-miliónov eur), preto musia tieto veci riešiť policajti od stola.
Hlavne preto vo väčšine prípadov preferujú blokové konanie a riešenie priestupkov na mieste.
Na čo sa zodpovednosť vzťahuje
Zaujímalo nás, či stačí na uplatnenie objektívnej zodpovednosti aj záznam z kamery, napríklad mestskej polície...
„Nie. Správny delikt držiteľa vozidla možno riešiť iba vtedy, ak je zaznamenaný technickými prostriedkami, ktoré používa Policajný zbor SR. Priestupok musí byť dôkladne zadokumentovaný. Pomocou radarov v autách, videokamier či prenosných radarov dokumentujeme povinnosti držiteľa vozidla. Konkrétne ide o zákaz predchádzania, rýchlosť jazdy, povinnosť zastaviť vozidlo na príkaz dopravnej značky „Stoj, daj prednosť v jazde!“, zákaz otáčania a cúvania. Vzťahuje sa na to aj zákaz zastavenia a státia, prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané, prekročenie stanovených hmotností vozidla, zákaz vjazdu, odbočovania alebo prikázaný smer jazdy vyplývajúci z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia.“
Autor: krs
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári